امروز در فضا: اولین پرتاب موشک ساترن، 1بی

به گزارش وبلاگ شخصی من، در سال 1959 کمیته رایزنی ملی هوانوردی، توصیه هایی برای توسعه موشک های پرتابی ساترن صادر کرد. هنگامی که برنامه آپولو در سال 1961 با هدف فرود انسان روی ماه شروع شد، ناسا ساترن-1 را برای مأموریت های آزمایشی مداری زمین انتخاب نموده بود.

امروز در فضا: اولین پرتاب موشک ساترن، 1بی

اولین پرواز ساترن-1بی بدون سرنشین بود و پیشرانه، راهنمایی و سیستم های الکتریکی موشک را آزمایش کرد.

در 26 فوریه 1966، ناسا موشک نو ساترن-1بی خود را در اولین پرواز آزمایشی اش پرتاب کرد. ساترن- 1بی که به عنوان ساترن-1 ارتقا یافته نیز شناخته می گردد، برای برنامه آپولو ساخته شده بود.

تاریخچه ساخت

در سال 1959 کمیته رایزنی ملی هوانوردی، توصیه هایی برای توسعه موشک های پرتابی ساترن صادر کرد. هنگامی که برنامه آپولو در سال 1961 با هدف فرود انسان روی ماه شروع شد، ناسا ساترن-1 را برای مأموریت های آزمایشی مداری زمین انتخاب نموده بود.

بااین حال، محدودیت بار محموله ساترن-1 از 9100 کیلوگرم و ارتفاع گیری آن تا 162 کیلومتر باعث شد تا ناسا تصمیم بگیرد با ارتقای آن، وسیله پرتاب دیگری را توسعه دهد و جایگزین کند. ساترن-1بی با قابلیت حمل حداقل 16000 کیلوگرم و بهبود نیروی رانش موتور ها جایگزین ساترن-1 برای آزمایش مدار زمین شد. در سال 1973، زمانی که از آن برای پرتاب سه مأموریت اسکای لب استفاده شد، موتور مرحله اول بیشتر ارتقا یافت و ظرفیت بار را به 21000 کیلوگرم رساند.

مأموریت های ساترن-1بی

ناسا در اوایل برنامه آپولو از ساترن-1بی برای آزمایش های پروازی استفاده کرد، اما این نوع موشک هرگز فضانوردان را به ماه پرتاب نکرد. برای آن از موشک قدرتمندتر ساترن-5 استفاده کردند. اولین پرواز ساترن-1بی بدون سرنشین بود و پیشرانه، راهنمایی و سیستم های الکتریکی موشک را آزمایش کرد.

طلوع آفتاب حین پرتاب موشک ساترن و شمارش معکوس

در سال 1973، یک سال پس از خاتمه برنامه قمری آپولو، ساترن-1بی، سه سرنشین را به ایستگاه فضایی اسکای لب برد. در سال 1975 نیز بخش آپولو از پروژه آزمایش مشترک آپولو-سایوز ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی به وسیله این راکت راه اندازی شد.

به جای مانده های این موشک در ناسا پس از این مأموریت از بین رفتند؛ زیرا هیچ استفاده ای نداشتند و تمام احتیاج های بالابر سنگین برنامه فضایی ایالات متحده به وسیله راکت های نسل مقرون به صرفه تر و همه کاره تر تیتان-3 و شاتل فضایی تأمین می شد.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید

به "امروز در فضا: اولین پرتاب موشک ساترن، 1بی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز در فضا: اولین پرتاب موشک ساترن، 1بی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید