دن هاوسر؛ مغز متفکر پشت بازی های راک استار (بازی سازان سرشناس)

به گزارش وبلاگ شخصی من، دانیل هاوسر (Daniel Houser)، تهیه کننده، نویسنده و صداپیشه بازی های ویدیویی اهل انگلستان است که بنیان گذار کمپانی راک استار گیمز محسوب می شود.

دن هاوسر؛ مغز متفکر پشت بازی های راک استار (بازی سازان سرشناس)

افسانه ای در صنعت بازی

هر صنعتی افسانه های خود را دارد و بازی های ویدیویی نیز این قضیه مستثنا نیستند. شخصیت های تاثیرگذاری نظیر شیگرو میاموتو، هیدئو کوجیما و دیگر کارگردان هایی که در سری مقالات بازی سازان سرشناس به آن ها پرداخته ایم، بوده اند که پایه های این صنعت را به صورتی که امروز می شناسیم شکل داده اند؛ افرادی که احتمالا در طول زندگی خود آثار آن ها را تجربه کرده یا درمورد آن ها شنیده اید و الهام بخش بسکمک از سازندگان بوده اند.

در این میان دن هاوسر بدون شک یکی از مهم ترین بازی سازان تاریخ است. او در نوامبر 1973 در لندن به جهان آمد. پدر او وکیل و مادرش بازیگر بود. هاوسر در رشته جغرافیا تحصیل کرد. علی رغم اینکه او و برادرش سم می خواستند نوازنده شوند، از سنین جوانی به داستان سرایی نیز علاقه داشتند. آن ها که در نزدیکی یک ویدیوکلوب در لندن بزرگ شدند، بسکمک از فیلم های جنایی، وسترن و کالت آمریکایی را تماشا کردند. هاوسر بیان کرده است که از طرفداران فیلم The Warriors از والتر هیل است. در این میان جالب است بدانید که راک استار در سال 2005 اثری با اقتباس از این فیلم منتشر کرد. از طرفی هاوسر از بازی هایی نظیر سری ماریو و زلدا به عنوان منابع الهام خود نام برده است.

تاسیس راک استار گیمز

در سال 1995، هاوسر یک شغل پاره وقت در BMG Interactive پیدا کرد و تا سال 1996 کارمند تمام وقت آن شد. دن و سم بعدها به یک بازی ویدیویی به نام RacenChase علاقه مند شدند که از طریق DMA Design در حال توسعه بود. دو برادر با قراردادی BMG Interactive را به عنوان ناشر بازی انتخاب کردند و نام بازی را به Grand Theft Auto تغییر دادند. پس از فروش BMG Interactive به Take-Two در سال 1998، هاوسر و برادرش به نیویورک نقل مکان کرده و را ک استار گیمز (Rockstar Games) را تأسیس کردند. در نهایت بازی منتشر شد و به طور کلی تحسین منتقدان را برانگیخت. هرچند نقدهایی بر جلوه های بصری آن وارد بود اما بازی به طور کلی پیروز عمل کرده و فروش خوبی را تجربه کرد.

حتی جاه طلب ترین فرد در آن زمان هم نمی توانست تصور کند که GTA تا به این میزان مشهور شود. این میراثی است که هاوسر از دهه ی 90 تا به امروز ساخته است. در واقع این روزها بیشتر او و راک استار را برای این مجموعه اکشن جهان باز می شناسند و به سختی می توانید کسی را پیدا کنید که نام جی تی ای را نشنیده باشد. این سری در هر یک از نسخه های خود در تحسین منتقدان و پیروزیت تجاری غرق شده و مجموعه ای است که برای بسکمک از بازی سازان الهام بخش خواهد بود.

هاوسر به عنوان تهیه کننده روی پنج بازی از این سری ایفای نقش کرده و همچنین به عنوان نویسنده روی تمامی نسخه ها کار کرده است. او همچنین صداپیشه برخی از شخصیت های بازی ها بوده است. علی رغم معروفیت بالای سری Grand Theft Auto، هاوسر و برادرش از کانون توجه دوری کرده اند و ترجیح می دهند که اعتبار پیروزیت بازی ها را به برند راک استار بدهند.

البته استعداد هاوسر از محدوده Grand Theft Auto فراتر رفت. او در Bully، مکس پین 3 که اغلب نادیده گرفته می شود و سری شاهکار رد دد ریدمپشن (Red Dead Redemption) نیز نویسندگی کرده است. سبک نویسندگی خلاقانه او بدون شک مانند خون در رگ های صنعت تا سالیان سال جریان خواهد داشت. با این حال اگر بتوان اثری را نام برد که به او و راک استار کمک کرد تا جهشی رو به جلو داشته باشند، نسخه سوم جی تی ای است. جهان باز آن نه تنها پایه و اساس درخشش سری را ایجاد کرد، بلکه به نوشته های هاوسر نیز اجازه خونمایی داد. تفسیر اجتماعی او از آمریکا یکی از نکات برجسته سری است. از طرفی تغییر به جهانی سه بعدی به نوشته های او این امکان را داد که از محیط بهتر استفاده کنند و شخصیت ها بهتر به تصویر کشیده شوند. این یک تغییر مهم بود. تغییری که محبوبیت Grand Theft Auto را در آن زمان به اوج رساند.

پیروزیت هنری و تجاری نسخه سال 2002 از طریق Grand Theft Auto: Vice City ادامه یافت؛ اثری که نسخه سوم را از هر جهت ممکن توسعه داد و جوایز متعددی کسب کرد. از طرفی نسخه سان آندریاس دوباره از انتظارات طرفداران این سری پیشی گرفت و به یکی از پرفروش ترین بازی های پلی استیشن 2 تبدیل شد.

بازی Grand Theft Auto IV در سال 2008، تحسین منتقدان را برانگیخت و رکورد جهانی گینس را برای فروش یک روزه یک محصول سرگرمی به دست آورد. رکوردی که بعدها از طریق جی تی ای 5 شکسته شد. نسخه پنجم رویکردی تازه برای گیم پلی و داستان در نظر گرفته و به بازیکنان این امکان را می دهد تا در زندگی سه شخصیت مختلف قرار گیرند. این بازی تنها در سه روز به درآمد خیره کننده 1 میلیارد دلاری رسید.

او در سال 2013 در مصاحبه ای در رابطه با هدف راک استار گفت:

هاوسر با اینکه تقریبا نویسندگی تمامی آثار مهم راک استار را برعهده داشته اما در L.A. Noire تنها در نقش تهیه کننده اجرایی ایفای نقش کرد. این بازی اکشن ماجراجویی به طور کلی با واکنش های مثبت منتقدان و بازیکنان روبرو شد و بسکمک آن را به دلیل کیفیت بالای موشن کپچر و انیمیشن های صورت شخصیت ها، داستان و موسیقی مورد ستایش قرار دادند.

شروع مسیری تازه

گفتنی است که برخلاف دیگر چهره های مشهور صنعت بازی، دن هاوسر به ندرت در رسانه ها حضور پیدا کرده است و حتی مصاحبه های زیادی چه با او و چه با دیگر اعضای راک استار وجود ندارد. او حتی برای دریافت جوایز بازی های خود هم در مراسم ها و رویدادها به ندرت حاضر شده و در مورد زندگی شخصی اش نیز اطلاعات بسیار کمی در دسترس است. هاوسر در مارس 2020 بعد از دو دهه رهبری پروژه های راک استار، این کمپانی را برای همیشه ترک کرد. در ادامه پس از مدتی دوری از صنعت بازی های ویدیویی و فعالیت در سکوت کامل خبری، به نظر می رسد که او روی شرکتی با نام Revolving Games، به میزان 13 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. این استودیو روی ساخت بازی های بلاک چین کار می کند. البته هاوسر به یک مشاور و سرمایه گذار در این شرکت تبدیل شده و به طور مستقیم روی ساخت بازی ها دخیل نیست.

در این میان راک استار نیز همچنان یک غول صنعت بازی به جای مانده است. آن ها از بزرگترین سری بازی های تاریخ بهره می برند. GTA V حدودا یک دهه است که عرضه شده و هنوز هم یک ماشین پولسازی است. جای تعجب نیست که راک استار خبر ساخت جی تی ای 6 را به شدت به تاخیر انداخت. از طرفی در پی آوردن بخش های آنلاین مانند GTA Online به دیگر ساخته های خود است. درست است که اعضای آن می توانند انتظار داشته باشند که از هر بازی میلیاردها دلار درآمد کسب کنند، اما این به خاطر شرکتی است که هاوسر و برادرش ساخته اند. اگر راک استار بیش از حد از داستان هایی که برای روایت آن ها مشهور است و آثار تک نفره و روایت محور دور شود، ممکن است در نهایت از اوج خود فاصله بگیرد. هرچند وجود سم هاوسر می تواند امیدوارکننده باشد.

آثار مهم دن هاوسر در صنعت بازی های ویدیویی

سال عرضهعنوان بازینقش
1999Grand Theft Auto: London 1969نویسنده و تهیه کننده
1999Grand Theft Auto 2نویسنده
2001Grand Theft Auto IIIنویسنده، صداپیشه و تهیه کننده
2001Smugglers Run 2: Hostile Territoryنویسنده
2002Grand Theft Auto: Vice Cityنویسنده، صداپیشه و تهیه کننده
2004Grand Theft Auto: San Andreasنویسنده، صداپیشه و تهیه کننده
2006Bullyنویسنده
2008Grand Theft Auto IVنویسنده
2008Midnight Club: Los Angelesنویسنده
2010Red Dead Redemptionنویسنده و تهیه کننده اجرایی
2011L.A. Noireتهیه کننده اجرایی
2012Max Payne 3نویسنده و تهیه کننده اجرایی
2013Grand Theft Auto Vنویسنده و تهیه کننده اجرایی
2018Red Dead Redemption 2نویسنده و تهیه کننده اجرایی

منبع: Peoplepill

منبع: دیجیکالا مگ

به "دن هاوسر؛ مغز متفکر پشت بازی های راک استار (بازی سازان سرشناس)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دن هاوسر؛ مغز متفکر پشت بازی های راک استار (بازی سازان سرشناس)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید