دوربین گلکسی S24 اولترا در برابر پیکسل 8 پرو؛ کدام دوربین در شب بهتر است؟

به گزارش وبلاگ شخصی من، رقابت بین گوگل و سامسونگ برای تصاحب عنوان برترین دوربین گوشی اندرویدی داستانی دیرینه و همیشگی است. در یک سوی این رقابت، پیکسل 8 پرو با سه دوربین و پردازشگر Tensor G3 واقع شده است و در سوی دیگر، گلکسی S24 اولترا سامسونگ با چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 و انبوهی از مگاپیکسل سعی دارد از رقیب خود پیشی بگیرد. هر دو گوشی در نورپردازی مناسب قادر به ثبت تصاویر چشمگیری هستند، اما زمانی که نور محیط کم می گردد، چه اتفاقی می افتد؟ برای یافتن پاسخ این سوال، به مقایسه عملکرد دوربین گلکسی S24 اولترا و پیکسل 8 پرو در محیط های تاریک می پردازیم.

دوربین گلکسی S24 اولترا در برابر پیکسل 8 پرو؛ کدام دوربین در شب بهتر است؟

حالت شب دوربین چگونه کار می نماید؟

قبل از مقایسه عملکرد دوربین این دو گوشی، باید شرحاتی را در خصوص چگونگی فرایند حالت شب بپردازیم. در عکاسی با نور کم با دوربین های اختصاصی مانند DSLR یا سیستم های بدون آینه، تعادل دقیقی بین ISO، سرعت شاتر و دیافراگم احتیاج است. برای رسیدن به تصویری با نوردهی مناسب، باید سرعت شاتر را کاهش دهید، مقدار ISO یا نویز درون عکس را افزایش دهید، یا دیافراگم لنز را برای ورود نور بیشتر باز کنید. عکاسان در طول زمان یاد می گیرند که این سه عنصر را در هنگام تنظیم عکس با دقت متعادل نمایند، زیرا هر اشتباهی می تواند منجر به یک عکس کم نور، یک عکس پر نور یا نویز بیش از حد گردد که باعث گردد سوژه قابل تشخیص نباشد.

با این حال، در گوشی های هوشمند، کنترل زیادی از شما سلب شده است. عکاسی در نور کم با پیکسل 8 پرو و گلکسی S24 اولترا از مجموعه ای از نوردهی های مختلف و الگوریتم های پیشرفته استفاده می نماید تا همان نوردهی متعادل را که عکاسان به صورت دستی انجام می دهند، به دست آورد. در این میان حالت شب در دوربین گوشی ها طی سال های گذشته با پیشرفت قابل توجهی روبرو شده است.

حالت شب دوربین به صورت یک تایمر کوتاه یک تا سه ثانیه ای در اپ دوربین ظاهر می گردد. پس از فشار دادن دکمه شاتر، شمارش معکوس شروع می گردد و در این مدت باید گوشی خود را تا حد امکان ثابت نگه دارید. سپس گوشی شما مجموعه ای از نوردهی ها را ثبت می نماید - بعضی تیره تر اما شارپ تر و بعضی روشن تر اما تارتر - که سپس آن ها را در فرآیندی به نام براکتینگ ادغام می نماید. این عکس های اولیه روی گوشی شما ذخیره نمی شوند و پس از انجام پردازش پس از عکاسی و اضافه شدن تصویر نهایی به گالری، پاک می شوند.

حالا با در نظر گرفتن این نکات، در ادامه به سراغ مقایسه عملکرد دوربین گلگسی S24 اولترا و پیکسل 8 پرو می رویم.

دوربین اولترا واید

(عکس پیکسل 8 پرو سمت چپ و عکس S24 اولترا در سمت راست)

این آنالیز را با مقایسه عکس های ثبت شده به وسیله دوربین اولترا واید این دو گوشی شروع می کنیم. اگرچه هر دو تصویر جزئیات مشابه زیادی را ثبت نموده و میدان دید مشابهی را ارائه می دهند، اولین تفاوت قابل توجه احتمالاً تفاوت بسیار زیاد در رنگ است. به عنوان مثال، گلکسی S24 اولترا سامسونگ رنگ سبز بسیار بیشتری را از چوب های اسکله و خود آب در بندر بیرون می کشد، در حالی که پیکسل 8 پرو به سمت رنگ قهوه ای طبیعی متمایل است.

این دو دوربین بعلاوه در زمینه مدیریت نورهایی که در سراسر بندر امتداد دارند-هم بالای آب و هم زیر آب-متفاوت هستند. به نظر می رسد سنسور اولترا واید 12 مگاپیکسلی سامسونگ جزئیات بیشتری را در بالای خط آب، به ویژه در سمت چپ، جایی که یک تابلو قرمز روشن می بینید، تشخیص می دهد. در حالی که سنسور 48 مگاپیکسلی پیکسل 8 پرو همان تابلو را به یک مستطیل قرمز مبهم کوچک تبدیل نموده است. این احتمالاً به علت تنظیم پیش فرض عکس های پیکسل 8 پرو و ایجاد تعادل بین رنگ های روشن تر و جزئیات دقیق تر است.

با این حال، زمانی که به زیر خط آب نگاه کنید، رجحان جابجا می گردد. پردازنده Tensor G3 گوگل جزئیات بسیار بهتری را از انعکاس در آب در سمت راست بندر بیرون می کشد. این در حالی است که S24 اولترا انعکاس در آب را خیلی دقیق پردازش ننموده است.

دوربین تله فوتو

(عکس پیکسل 8 پرو سمت چپ و عکس S24 اولترا در سمت راست)

در مقایسه بعدی، روی کیفیت زوم 5 برابری در محیط تاریک تمرکز نموده ایم. البته S24 اولترا از دو دوربین تله فوتو بهره می برد که یکی از آن ها زوم 5 برابری ارائه می دهد. به طور کلی، گلکسی S24 اولترا نتیجه بسیار بهتری در اختیار شما قرار می دهد. این گوشی جزئیات واضح تر و رنگ های بسیار بهتری را ثبت نموده است.

در طرف مقابل، نوار نوری را بسیار تارتر پردازش نموده و عملاً طناب ها را با دیوار سنگی در پس زمینه ادغام نموده است. متأسفانه، تراشه Tensor G3 گوگل با چمن و تیرهای چوبی در پس زمینه نیز مسائل مشابهی دارد. در کل برخلاف دوربین اولترا واید، باید بگوییم که دوربین تله فوتو S24 اولترا کیفیت بهتری ارائه کند.

دوربین سلفی

(عکس پیکسل 8 پرو سمت چپ و عکس S24 اولترا در سمت راست)

در زمینه دوربین سلفی، باز هم گلکسی S24 اولترا عملکرد بهتری دارد. در حالی که روشنایی همواره معیار رجحان نیست، دوربین سلفی سامسونگ توازن بهتری بین نور و جزئیات ایجاد می نماید. در عکس گرفته شده به وسیله این گوشی، تک تک موهای ریش و خط دوخت کلاه به خوبی قابل مشاهده است، اما پیکسل 8 پرو در نمایش جزئیات ضعیف عمل می نماید. در عکس گوشی پیکسل، ریش این فرد جزئیات زیادی ندارد.

دوربین پیکسل 8 پرو بعلاوه بخشی از سایه های صورت را صاف می نماید و رنگ پوست را به طور غیرطبیعی یکدست نشان می دهد. در عکس گوشی سامسونگ، با وجود روشنایی بیشتر، سایه ملایمی که از نور چراغ خیابان روی بینی افتاده به خوبی معین است. رزولوشن دوربین های سلفی این دو گوشی تفاوت چندانی ندارد (دوربین پیکسل 10.5 مگاپیکسل و دوربین گلکسی 12 مگاپیکسل)، بنابراین به نظر می رسد که این تفاوت ها بیشتر به پردازش تصویر بعد از ثبت عکس مرتبط باشد.

با وجود انتقاداتی که در سال های گذشته به تمایل زیاد سامسونگ به رنگ های قرمز و سبز در پردازش عکس ها وارد شده بود، این گوشی در مقایسه ما در زمینه رنگ سلفی پیروز عمل نموده است. گلکسی S24 اولترا رنگ آبی خاکستری کاپشن و آستر قرمز پرزدار را به طرز چشمگیری بهتر از پیکسل 8 پرو ثبت نموده است. در عکس پیکسل 8 پرو، رنگ کاپشن سبزتر و آستر پرزدار آن بسیار تیره تر به نظر می رسد.

دوربین اصلی

(عکس پیکسل 8 پرو سمت چپ و عکس S24 اولترا در سمت راست)

اولین نشانه که تصویر سمت چپ متعلق به گلکسی اس 24 اولترا است، علاقه مفرط سامسونگ به رنگ سبز است. این رنگ در آب بندر (باز هم) و خود قایق با سایه های روشن تری نمایش داده شده است. بعلاوه گلکسی اس 24 اولترا جزئیات قابل توجهی بیشتری را در تخته های اسکله و تکیه گاه های فلزی که در امتداد خط آب هستند، ثبت نموده است، که این با مقایسه لنزهای تله فوتو همخوانی دارد.

از طرف دیگر، پیکسل 8 پرو به دلایل الگوریتم های پردازش یا سنسور اصلی با رزولوشن پایین تر، بسیاری از این جزئیات را از دست داده است. با این حال در این مورد، رنگ ثبت شده به وسیله دوربین پیکسل 8 پرو به واقعیت نزدیک تر است و تصویری که ارائه می دهد احساس روشنایی مصنوعی کمتری دارد.

گلکسی S24 اولترا در برابر پیکسل 8 پرو؛ عملکرد دوربین کدام گوشی در شب بهتر است؟

حین آنالیز دوربین های این دو گوشی چند نکته توجه را جلب می نماید. نکته اول این است که حالت شب سامسونگ به طور قابل توجهی سریع تر از گوگل عمل می نماید. تمامی عکس ها در زمان و شرایط نوری یکسان با هر دو گوشی ثبت شده. اما به ندرت پیش می آید که مجبور شویم گلکسی اس 24 الترا را بیش از یک ثانیه نگه داریم، در حالی که برای پیکسل 8 پرو این زمان دو تا سه ثانیه بود. این مدت زمان اضافی تا حدودی مشکل حفظ جزئیات در پیکسل را شرح می دهد و شاید استفاده از سه پایه را ضروری کند.

با وجود سرعت پایین تر عکاسی، پیکسل 8 پرو در فعال کردن اتوماتیک حالت دید در شب بسیار سریع تر از گلکسی اس 24 اولترا عمل می نماید. احتیاجی نیست که هوا خیلی تاریک باشد تا گوگل به سراغ تایمر برود، در حالی که گلکسی اس 24 اولترا معمولاً تا زمانی که واقعاً تاریک گردد صبر می نماید و حتی در آن موقع، معمولاً از شما می پرسد که آیا می خواهید حالت شب را فعال کنید.

در نهایت باید اعتراف کنیم که عکس های گلکسی S24 اولترا ما را غافلگیر نموده است. معمولا گوشی های گوگل سال هاست در زمینه عکاسی عملکرد فوق العاده ای ارائه می نمایند. اما حداقل در محیط های تاریک، به نظر می رسد گوشی سامسونگ پیروز شده بهتر ظاهر گردد. در هر صورت برای عکاسی در شب، بهتر است سراغ گلکسی S24 اولترا بروید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "دوربین گلکسی S24 اولترا در برابر پیکسل 8 پرو؛ کدام دوربین در شب بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین گلکسی S24 اولترا در برابر پیکسل 8 پرو؛ کدام دوربین در شب بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید