این روستای ایرانی آخر دنیاست

به گزارش وبلاگ شخصی من، مردم روستای گراگی نمی دانند باید از چه و چگونه صحبت نمایند؛ زیرا نمی دانند بیرون از اینجا چه خبر است و چه امکاناتی وجود دارد تا نداشته های خود را بدانند.

این روستای ایرانی آخر دنیاست

اینجا آخر جهانست. این برترین روایت برای روستای گراگی است؛ روستایی در 100 کیلومتری شرق چابهار و نزدیکی مرز پاکستان که محرومیتش بی همتاست.با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

محلی های دشتیاری می گویند روستاهای محروم سیستان و بلوچستان در برابر گراگی ها پادشاهی می نمایند. 5 کیلومتر جاده فرعی خاکی برای رسیدن به آن را باید پیمود؛ جاده ای که تا همین چند ماه پیش اصلاً وجود نداشت و اهالی برای رسیدن به روستا باید به کوه و دشت و کمر می زدند.

خانه اهالی روستای گراگی

گراگی در بخش دشتیاری قرار گرفته است. خانه های اهالی گراگی از گل و چوب و کپر درست شده است. این منطقه در بعضی ماه های سال رکورد گرم ترین منطقه کشور را در آمارهای هواشناسی می زند. 200 نفر مرد و زن و کودک در دمای 48 درجه ای باید در کپر زندگی نمایند.

خدمات در دسترس روستای گراگی

تنها خدمات دولتی که به اهالی گراگی رسیده است، برق رسانی و یک جاده فرعی خاکی ا ست که با پیگیری های مکرر شورا و با هزار مشقت صورت گرفته است. اما این امکانات هم چندان به کار روستاییان نمی آید؛ چراکه آن ها توان مالی برای خرید وسایل سرمایشی در این دمای بالا و گرما را ندارند.

خشکسالی های مکرر

مردم گراگی مانند خیلی از روستاهای دیگر دشتیاری در سال های نه چندان دور کشت و زرع می کردند؛ همان سال هایی که دشتیاری به خاطر کشت عمده اش هندوستان کوچک ایران بود. اما حالا با خشکسالی های 20 ساله پی در پی دشت بی یار شده است.

مدرسه کپری

با گشتی در روستا حرف های رئیس شورا ثابت می گردد. مردم گراگی فراموش شده اند. خیلی از بچه ها این روستا حتی در طول عمرشان یک بار هم به شهر نرفته اند و حتی تلویزیون را ندیده اند. به راستی این جا آخر جهانست.

شرایط آبرسانی روستای گراگی

تانکرهای آب رسانی سیارِ آب و فاضلاب روستایی روزانه با راه دسترسی که درست شده به روستا که 15 لیتر آب سهمیه هر نفر است، با این 15 لیتر هر روستانشین گراگی هم باید بخورد، هم بشوید و هم اگر شد استحمام کند.

سوء تغذیه در روستای گراگی

مردم گراگی با آنالیز هایی که صورت گرفته سوء تغذیه هم دارند و همین سوء تغذیه شان موجب می گردد رمقی برای کار و فعالیت نداشته باشند. اگر به مطالب جالب گردشگری علاقه دارید، تپه صلیب، رمزآلودترین مکان جهان را بخوانید.

شرایط شناسنامه مردم روستا

برای گرفتن شناسنامه برای بچه ها گراگی که از پدرانی شناسنامه دار هستند و چند سال پیش پدرانشان شناسنامه گرفته اند باید یک فرایند طولانی در مرکز استان طی گردد. مردم گراگی به علت عدم تمکن و توانایی برای آمدن به شهر نمی توانند این فرایند را طی نمایند؛ بنابراین بی هویت و در حاشیه مانده اند.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری شهر عجیبی که مردم آن سنگ شدند! را بخوانید.

منبع: سلامت نیوز

منبع: پیام دلتا

به "این روستای ایرانی آخر دنیاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این روستای ایرانی آخر دنیاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید