بینگ در برابر گوگل؛ آیا بینگ می تواند جایگزین گوگل گردد؟
به گزارش وبلاگ شخصی من، گوگل مدت هاست که به عنوان استاندارد جستجو در وب شناخته می گردد. این موتور جستجو تا حدی محبوب و فراگیر شده که به عنوان یک فعل در زبان روزمره بارها از آن استفاده می کنیم. در همین حال، مایکروسافت طی سال های گذشته بی سروصدا مشغول به توسعه موتور جستجوی بینگ بوده است. اما سوالی که مطرح می گردد این است که آیا زمان آن رسیده که گوگل را کنار بگذاریم و به بینگ مهاجرت کنیم؟
کیفیت نتایج جستجو
نتایج جستجو در گوگل و بینگ اغلب با هم همپوشانی دارند. روی هر دو موتور جستجو کم و بیش به نتایج مشابهی دست پیدا می کنیم، با یک تفاوت قابل توجه: گوگل به طور مداوم پست های انجمن های پرسش و پاسخ مانند Quora، Reddit و سایرین را در بالای بیشتر نتایج جستجو قرار می دهد. البته طبیعتا چنین رفتاری برای جستجو در زبان انگلیسی است زیرا این انجمن ها و سایت های مشهور در زبان فارسی محتوای چندانی ارائه نمی دهند.
در هر صورت گوگل تشخیص داده است که کاربران علاقه مند به خواندن نظرات و تجربیات دیگران هستند، بنابراین پست های انجمن ها در تعداد بیشتری از عبارات جستجو اولویت پیدا می نمایند. این در حالی است که بینگ از چنین رویکردی استفاده نمی نماید و وقتی سوال خاصی را به زبان انگلیسی مطرح می کنید، معمولا نتایج مربوط به انجمن ها در مرکز توجه قرار نمی گیرد.
این به این معنی نیست که مطالب انجمن های مصاحبه بی ارزش هستند؛ بلکه کاملا برعکس. این صرفاً رویکردی متفاوت در مقایسه با علاقه موتور جستجوی بینگ به مقالات متعارف است. از یک طرف، مقالات سنتی معمولا به وسیله نویسندگان حرفه ای با تجربه در آن زمینه نوشته می شوند، اما از طرف دیگر، پست های انجمن های مصاحبه می توانند طیف گسترده ای از نظرات و تجربیات فردی را ارائه دهند که بینش ارزشمندی را به همراه داشته باشد.
این به شما بستگی دارد که ترجیح می دهید مجموعه ای از مقالات را در بینگ ببینید یا ترکیبی از مقالات و پست های انجمن های مصاحبه را در گوگل. توجه داشته باشید که به طور عمد بحث محتوای اسپم را در اینجا نادیده می گیریم، زیرا هر دوی نوشته های کاربران در تالارهای گفت وگو و مقالات بیش از حد بهینه سازی شده می توانند مملو از مطالب بی ارزش باشند و همچنان در بالای نتایج جستجو ظاهر شوند.
راحتی استفاده
اگر تا به حال از موتور جستجوی بینگ استفاده نموده باشید، حتما متوجه آزاردهنده بودن رابط کاربری آن شده اید. چیدمان آن شلوغ و درهم است و کاربر نمی داند برای یافتن پاسخ به کجا نگاه کند. برای مثال، زمانی که در گوگل در پی چیزی می شد، در بخش فوقانی ممکن است جواب سوال شما به طور مختصر و مفید نشان داده گردد. این قابلیت، یکی از ویژگی های کلیدی گوگل به شمار می رود و به کاربران این امکان را می دهد تا پاسخ مورد نظر خود را ظرف چند ثانیه بیابند. بعلاوه در نتایج جستجوی گوگل، معمولا قسمتی برای سوالات متداول کاربران نشان داده می گردد.
در تصویر بالا می توانید طراحی ساده نتایج جستجوی گوگل را مشاهده کنید ولی در تصویر پایین تفاوت رویکرد بینگ در این زمینه کاملا مشهود است.
به طور کلی بینگ هم از سبک مشابه گوگل استفاده می نماید ولی رابط کاربری آن بسیار شلوغ تر است. در یک قسمت، خود بینگ با استفاده از هوش مصنوعی کوشش می نماید مقالاتی را به طور خلاصه شده در اختیار شما قرار دهد و قسمت People also ask هم قرار است سوال و جواب های رایج کاربران نشان داده گردد که البته طراحی شلوغ تری نسبت به گوگل دارد. بعلاوه در سمت راست یک قسمت دیگر برای سوال و جواب های رایج دیده می گردد که می تواند به سادگی جایگزین قسمت People also ask گردد.
اگر کمی به پایین اسکرول کنیم، با پیشنهادات و ویدیو های بیشتری روبرو می شویم که در کل همین موارد متعدد می تواند کاربر را سردرگم نمایند.
به طور واقع بینانه، چند مقاله ضروری است تا یک فرد معمولی راهکار مسئله ای را پیدا کند؟ طبق گزارش بینگ، پاسخ حدود دو دوجین مقاله است. نظر شخصی ما این است که بینگ اطلاعات بسیار بیشتر از حد احتیاج را نمایش می دهد. حتی ساده ترین پرسش ها با اطلاعات اضافی زیادی همراه می شوند زیرا بینگ در هر فرصتی از Copilot استفاده می نماید. یکی از اصول رابط کاربری این است که وقتی گزینه های پیش روی کاربر از یک تعداد خاصی فراتر برود، کاربر نه تنها گیج می گردد، بلکه تجربه کاربری هم لذت بخش نخواهد بود. در نتیجه بینگ باید نتایج را طوری به کاربر نشان دهد که به سرعت و بدون گیج شدن بتواند پاسخ سوال خود را پیدا کند.
مجذوب نمایندهیت بصری
اگر بخواهیم یک مزیت بینگ نسبت به گوگل را نام ببریم، باید به مجذوب نمایندهیت بصری دلنشین آن اشاره کنیم. منظور ما تصاویری نیست که در بالای صفحه جستجو نمایش داده می شوند، چرا که در این زمینه هر دو گوگل و بینگ عملکردی مشابه و عالی دارند. بلکه منظور ما عکس های اضافی و عناصر رابط کاربری در سمت راست صفحه است که به نوعی شبیه به مدخل های دانشنامه عمل می نمایند. برای نمونه، جستجوی عبارت گربه وحشی (serval) در بینگ، نتایج بسیار مجذوب نمایندهی را به نمایش می گذارد که می توانید نمونه ای از آن ها را مشاهده کنید.
اگرچه گوگل بدون شک برترین موتور جستجو در حال حاضر است، بینگ با اتکا به هوش مصنوعی، به سرعت در حال پیشرفت است. بینگ بسیاری از ویژگی ها و ایده های طراحی گوگل را کپی نموده و حتی آن ها را ارتقا داده است. تنها نقص این موتور جستجو این است که در استفاده از عناصر متنی و رابط کاربری، حد و مرزی نمی شناسد. از سوی دیگر، گوگل برای رقابت با Copilot بینگ، مجبور به ارائه قابلیت آزمایشی Search Generative Experience شد. این رقابت، اتفاقی مثبت است و باعث می گردد که موتور جستجوی پیشرو، بالاخره با چالش روبرو گردد.
ضمناًًً واقعیت این است که این موتورهای جستجو در کشورهای دیگر امکانات بسیار مجذوب نماینده تری را ارائه می دهند که در ایران بهره گیری از این امکانات ممکن است. در این مطلب کوشش کردیم سراغ تفاوت هایی برویم که کاربران ایرانی هم می توانند با آن ها روبرو شوند.
منبع: HowToGeek
منبع: دیجیکالا مگ