خطیر کوه؛ روستایی دیدنی در استان سمنان

به گزارش وبلاگ شخصی من، خطیر کوه روستایی زیبا است که در 60 کیلومتری شمال شهرستان مهدی شهر در استان سمنان واقع شده است. این روستا دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی است.

خطیر کوه؛ روستایی دیدنی در استان سمنان

از این رو می توان گفت که دمای این اقلیم معتدل به همراه نوسانات کم شبانه روزی، رطوبت کم، بادهای محلی، بارندگی کم، وزش نسیم دریایی و بیشتر بارش ها در این منطقه مربوط به فصل زمستان و بهار است. روستای خطیر کوه دارای طبیعتی زیبا و جاذبه های گردشگری مختلفی است که نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب نموده اند.

روستای خطیر کوه که در موقعیت عرض جغرافیایی 9.35 و طول جغرافیایی 10.53 قرار گرفته، بر اساس آخرین سرشماری های صورت گرفته دارای جمعیتی بیش از 2000 نفر است. این روستا در گذشته جزء حوزه استان مازندران بود اما در سال 1367 با تصویب هئیت دولت به استان سمنان افزوده شد.

وجود رودخانه کبیر در این منطقه و شرایط کشت و کار مناسبی که در اطراف آن فراهم بود موجب پیدایش روستای خطیر کوه در کنار این رودخانه گشت. بعلاوه آب و هوای مناسب این منطقه در فصول پاییز و زمستان نیز از دیگر دلایل تردد تاجران به این منطقه و رونق آن گشت.

به مرور زمان با افزایش جمعیت در منطقه خطیر کوه روستاهای متعددی شکل گرفتند که از جمله آن ها می توان به پا قلعه، کمرود، زرشک دره، رودبار، بند بن و … اشاره نمود.

منطقه خطیر کوه از شمال به شهرستان سواد کوه، از جنوب به شهرستان مهدی شهر، از غرب به شهرستان فیروزکوه و استان تهران و از شرق به شهرستان ساری منتهی می گردد.

کوه ها و رشته کوه هایی که در منطقه خطیر کوه واقع شده اند همانند یک مرز اقلیمی میان سمنان، مازندران و تهران هستند. رویش جنگل های زیبا مازندران از این منطقه کوهستانی شروع شده است و تا شمال ایران ادامه دارد، این جنگل های سر سبز و زیبا نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نمایند و جلوه ای خاص به این منطقه بخشیده اند.

خطیر کوه نیز از نظر شرایط اقلیمی جز اقلیم خزری محسوب می گردد که این اقلیم مخصوص کرانه های دریای خزر و منطقه ها کوهستانی مشرف به دریا است و همین مسئله موجب شده که با وجود قرار گیری در استان خشک و کویری سمنان دارای آب و هوایی معتدل و طبیعتی سر سبز و زیبا باشد.

جنگل ها و درختان متنوعی در منطقه خطیر کوه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به جنگل های نسوم، وارتا، دارکش، سلوش و بعلاوه گونه های گیاهی پهن برگ و سوزنی مانند باریجه، آویشن، گل گاو زبان و … اشاره نمود. این منطقه زیستگاه حیوانات وحشی مانند خرس، بز کوهی، گراز و پلنگ نیز است.

برج دید بانی بر روی قله قدمگاه واقع شده است و در ساخت آن آهک، سنگ و ساروج به کار رفته است. متاسفانه امروزه بخش قابل توجهی از این برج از بین رفته و اطلاعاتی در خصوص قدمت آن وجود ندارد.

ویژگی های جالب روستای خطیر کوه

از دلایل شکل گرفتن روستاهای خطیرکوه در حاشیه رودخانه کبیر، وجود آب رودخانه کبیر جهت کشت وکار و امکان کسب و کار بهتر به علت تردد تاجران و موقعیت آب وهوایی مناسب تر در ایام سرد سال در کنار رودخانه بود.

در گذشته مردم منطقه روستاهای حاشیه رودخانه کبیر را کمرو روار می گفتند که در سال های بعد با پرجمعیت شدن، هرکدام نامی به خود گرفته اند که امروزه روستاهای منطقه خطیرکوه به نام های کمرود، زرشک دره، بند بن، پاقلعه، رودبار و لرد معروفیت دارند.

کوه های منطقه خطیرکوه و رشته کوه های همجوار آن به صورت مرز اقلیمی برای مازندران با استان سمنان و تهران عمل نموده است.

رویش جنگل های مازندران از کوهستان شروع شده و به طرف شمال ادامه می یابد که چشم هر بیننده ای را در هر فصل به خود جلب می نماید. منطقه خطیرکوه از لحاظ شرایط اقلیمی جزو دسته بندی اقلیم خزری است که خاص کرانه های دریای خزر و منطقه ها کوهستانی مشرف به دریاست.

از نظر طبیعی و حیات وحش می توان از جنگل های زیبای نسوم، دارکش، وارتا، سلوش با تنوع گیاهی پهن برگ و سوزنی برگ و گیاهان دارویی همانند گل گاوزبان، باریجه، آویشن و حیوانات وحشی چون بز کوهی، خرس، پلنگ، گراز و... نام برد.

از اماکن زیارتی خطیرکوه می توان به امام زاده حمزه(ع) رودبار و مقبره سیدنظام الدین و بعلاوه ساختمان قدیمی سقانفار با معماری سنتی و قدمت بیش از 300 سال در حسینیه کمرود اشاره نمود.

بعلاوه از نقاط تفریحی می توان به آبشار کمرود، چشمه های چمن، چشمه باغک، چشمه استین سر و تپه زیبای کتلیم اشاره نمود.

آب و هوای منطقه خطیرکوه، معتدل کوهستانی است. ویژگی های این اقلیم عبارت است از دمای معتدل با نوسانات کم شبانه روزی، رطوبت کم، وزش نسیم دریایی و بادهای محلی و بالاخره بارندگی کم در منطقه ها کوهستانی که در بیشتر فصل های زمستان و بهار فرومی ریزد و به پیدایش جنگل در ارتفاعات مشرف به دریا می انجامد.

ناگفته نماند که مقدار بارش باران به همان مقدار که به ارتفاعات نزدیک تر می شویم، کمتر می گردد.

منبع: گردشبان

به "خطیر کوه؛ روستایی دیدنی در استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطیر کوه؛ روستایی دیدنی در استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید