تاکید بر تسریع فرایند راه اندازی کریدور شمال ـ جنوب

به گزارش وبلاگ شخصی من، دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی با تاکید بر تسریع فرایند راه اندازی کریدور شمال ـ جنوب گفت: با توجه به اهداف مشترک ایران و روسیه در زمینه های مالی و امنیتی می توانیم در کنار هم به اسم دو کشور همسایه فرایند تسریع این همکاری ها را پوشش دهیم.

تاکید بر تسریع فرایند راه اندازی کریدور شمال ـ جنوب

به گزارش گروه مالی وبلاگ شخصی من، نشست مشترک فعالسازی کریدور بین المللی شمال ـ جنوب با موضوع منطقه ها آزاد ایران و روسیه با حضور سعید محمد دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه مالی و جمعی از مدیران مالی دولت روسیه در محل دبیرخانه شورای عالی برگزار گردید.

این نشست به منظور ارئه راه چارهها و پیشنهادات طرفین ایرانی و روسی به منظور تسریع در راه اندازی کریدور بین المللی شمال ـ جنوب و بعلاوه جذب سرمایه گذاری و توسعه هر چه سریع تر بندر کاسپین برگزار گردید.

دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی در این نشست با تاکید بر همکاری طرفین بر تسریع فرایند راه اندازی کریدور شمال ـ جنوب گفت: با توجه به اهداف مشترک ایران و روسیه در زمینه های مالی و امنیتی می توانیم در کنار هم به اسم دو کشور همسایه فرایند تسریع این همکاری ها را پوشش دهیم.

محمد به ابعاد مالی و ژئوپولتیکی کریدور شمال ـ جنوب اشاره نمود و اضافه کرد: با راه اندازی این کریدور در مورد مباحث مالی کاهش هزینه، افزایش کیفیت حمل و نقل، کاهش زمان، صرفه جویی در هزینه های اضافی و در کنار آن ابعاد راهبردی و امنیتی را شاهد خواهیم بود. راه اندازی این کریدور نه تنها توسعه مالی برای ایران و روسیه را به همراه دارد، بلکه برای سایر کشورهای منطقه به خصوص کشورهای چین و هند هم از این همکاری های مشترک متنفع خواهند شد.

وی به ظرفیت های حمل و نقل ریلی و بندری در منطقه ها آزاد کشور اشاره نمود و گفت: با توجه به معین بودن راهبرد باید بدنبال راه چاره باشیم. باید هریک از وظایف کشورهای ایران و روسیه احصاء شوند و هر یک با توجه به چارچوبی که دارند به انجام کارها سرعت ببخشند. با یاری ظرفیت های موجود در حوزه بندری می توانیم در زمینه ساخت شناور، تکمیل اسکله رو ـ رو، تکمیل موج شکن مجتمع بندری کاسپین و راه آهن رشت ـ کاسپین هم همکاری مشترک بین منطقه ها آزاد دو کشور و وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.

دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی کشور پیشنهاد داد: این سرمایه گذاری ها می تواند به وسیله شرکت های مشترک و بهره برداری مشترک از احداث بندر کاسپین انجام گردد، البته این امر مستلزم لایروبی رودخانه ولگا است و در اینصورت استفاده از کریدور شمال ـ جنوب توسعه جدی یافته و مالی خواهد بود. ما در کشور بزرگترین تجهیزات لایروبی را در خلیج فارس در اختیار داریم و استفاده از توان شرکت های ایرانی می تواند در این زمینه به ما یاری کند.

محمد اظهارداشت: پیشنهاد می گردد کارگروه مشترکی در این خصوص تشکیل گردد و موضوعات به وسیله نمایندگان طرفین ایران و روسیه و نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی پیگیری و راه چارههایی به منظور سرعت بخشیدن به کار ارائه گردد.

ایجاد دفاتر مشترک تجاری، اعمال تعرفه های گمرکی یکسان و تشکیل کنسرسیوم، راه چاره فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، هم در این نشست به ظرفیت ها و امکانات موجود در دو بندر انزلی و کاسپین اشاره نمود و گفت: با عنایت به اینکه تا انتها امسال منطقه آزاد انزلی به راستا ریل سراسری کشور متصل می گردد، آمادگی خود را نسبت به توسعه همکاری های دو جانبه با طرف روس در زمینه لجستیک و بخش حمل و نقل ریلی اعلام می کنیم.

علی اوسط اکبری مقدم، ایجاد دفاتر مشترک تجاری، اعمال تعرفه های گمرکی یکسان، تشکیل کنسرسیوم مشترک بانکی ـ بیمه ای و بخش خصوصی و عقد قراردادهای همکاری مابین شرکت های کشتیرانی دو کشور را مهمترین راه چارههای پیشنهادی فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب اسم کرد و اضافه کرد: در این راستا می توان از توانمندی های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و همپنین تشکیل شرکت های مشترک در حوزه های مختلف مالی و عملیاتی کردن توافقات، سازوکار جلوگیری از تضعیف کریدور شمال ـ جنوب به وسیله راستاهای تجاری رقیب هم بهره برد.

استفاده از ظرفیت منطقه ها آزاد در همگرایی مالی و توسعه دوجانبه بین المللی ایران و همسایگان

عضو هیئت مدیره اتاق ایران ـ روسیه هم در این نشست گفت: کشور ایران و کشور روسیه وجه اشتراک و موقعیت ژئوپلیتیک زیادی دارند. ایران 15 کشور همسایه و روسیه 14 کشور همسایه دارد. ما نیازمند توسعه همگرایی سازمانی و بین سازمانی هستیم، منطقه ها آزاد کشورهای مرزی ما می تواند در این عرصه نقش آفرینی نمایند.

سید جلیل جلالی فر اضافه کرد: خوشبختانه دولت های ایران و روسیه مصمم به توسعه همکاری های مالی و فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب هستند. در طی 4 سال گذشته منطقه آزاد انزلی در این خصوص همکاری های گسترده ای انجام داده است.

جلالی فر ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی ایران سیاست های اقتصاد مقاومتی را داریم و در کشور روسیه سند راهبردی که چارچوب فعالیت راستا کریدور شمال ـ جنوب را مشخص نموده است. کشور روسیه ماموریت سازمان های دولتی خود را سازماندهی می نماید، ما هم باید در مورد منطقه ها آزاد افرایند، چابهار، انزلی و سایر منطقه ها آزاد کشور ماموریت هایی را تعریف کنیم.

در این نشست مدیران مالی بخش های دولتی روسیه هم با استقبال از طرح های ارائه شده از سوی دبیر شورایعالی منطقه ها آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه مالی، بر لزوم ایجاد اپراتور واحد جهت مدیریت حمل و نقل در راستا کریدور با مشارکت ایران و روسیه، توسعه همکاری ها میان ذی نفعان کریدور به ویژه هندوستان،کاهش هزینه های حمل و نقل و بوروکراسی اداری، بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های همکاری در چارچوب منطقه ها آزاد دو کشور تأکید و بر عزم جدی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به منظور توسعه فعالیت ها در کریدور شمال ـ جنوب تصریح کردند.

در انتها این نشست علی اوسط اکبری مقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به اسم نماینده جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل منطقه ویژه مالی لوتوس هم به اسم نماینده کشور روسیه برای تشکیل کارگروه مشترک کریدور شمال ـ جنوب انتخاب شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تاکید بر تسریع فرایند راه اندازی کریدور شمال ـ جنوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر تسریع فرایند راه اندازی کریدور شمال ـ جنوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید