خبرنگاران روحانی: جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ایران با ایستادگی ملت رو به سرانجام است

به گزارش وبلاگ شخصی من، تهران- خبرنگاران- رییس جمهوری گفت: سه سال جنگ تحمیلی اقتصادی بی رحمانه و ظالمانه علیه ملّت ایران؛ جنگی که هیچ ملّتی در تاریخ معاصر مشابه آن را تجربه نکرده بود با ایستادگی این ملت رو به سرانجام خواهد بود.

خبرنگاران روحانی: جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ایران با ایستادگی ملت رو به سرانجام است

به گزارش وبلاگ شخصی من، حجت اسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در پیام نوروزی خود، گفت: آغاز سال 1400 را به همه مردم بزرگ ایران، از پیر و جوان؛ زنان و مردان به ویژه پرستاران و پزشکان، و همه کادر درمان؛ کشاورزان و کارگران؛ رزمندگان و مرزبانان و همة ایران دوستان در سراسر جهان تبریک عرض می کنم.

وی ادامه داد: ایام نوروز امسال را که در میانه دو روز بزرگ شادی آفرین، زادروز سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین(ع) و میلاد ولیعصر، امام زمان (ارواحنا له الفدا) قرار گرفته را به فال نیک می گیرم و با عرض ادب به پیشگاه امام عدل و امید، این ایام فرخنده را به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و همه مسلمانان، تهنیت می گویم.

روحانی یادآور شد: امسال، پایان زمستانِ طبیعت، و آغازِ هنگامه نور و گرما و شکوفایی و سرسبزی طبیعت؛ با پایانِ دورانی، سخت و سخت از تاریخِ حیات ملّت ایران هم زمان شده است. سه سال جنگ تحمیلی مالی بی رحمانه و ظالمانه بر علیه ملّت ایران؛ جنگی که، هیچ ملّتی در تاریخ معاصر، مشابه آن را تجربه نکرده بود، با ایستادگی این ملت، رو به پایان خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: در کنار سختی و سختی جنگ مالی، در سالِ گذشته، ملّت ایران همچون سایر ملّت ها با ویروسی خطرناک، روبرو شد که سختی تحریم و جنگ مالی را برای ایرانیان دوچندان کرد.

وی اضافه کرد: ملّت ایران در حالی به نبرد با کرونا وارد شد که نه تنها از کمک های معمول جهانی برای مبارزه با این همه گیری محروم بود، بلکه حتّی امکان دسترسی به ثروت های خود نیز در بانک های خارجی را، نداشت. افت شدید قیمت نفت و تحریم نفتی، شرایط را به گونه ای رقم زد که سال 1399 از نظر درآمدهای نفتی، بدترین سال در 60 سال گذشته بود. من در طول 42 سالی که از پیروزی انقلاب می گذرد، از نظر تنگنا و محدودیتِ مالی، سالی به سختی و سختی سال 1399، به یاد ندارم.

روحانی ادامه داد: امّا از سوی دیگر؛ این فصلِ سخت و سرد، و این ابتلای بزرگ، و پیکار هم زمان در چند جبهه مختلف؛ به دلیل حماسه صبر و ایستادگی و تدبیر ملّت ایران تبدیل به فصلی درخشان و پرافتخار در تاریخ ایران شد.

وی با بیان این که عظمت این حماسه را زمانی می توان دریافت، که بدانیم دشمن بدخواه ما، چه هدفی را دنبال می کرد و چه نقشه ای برای ایران عزیز، کشیده بود گفت: آنان همچنانکه با بی شرمی، از فشار حداکثری سخن می گفتند، با تمام توان، به دنبال فروپاشی اقتصاد ایران بودند.

رییس جمهوری اضافه کرد: البته این فشار، در زندگی مردم، با رنج فراوان احساس شد، ولی مردم ما را از پای درنیاورد. آنها ضربه زدند ولی قطعاً به هدف خود نرسیدند. و همّوا بما، لم ینالوآ. در نهایت، آنها رفتند و ایران ماند. اقتصاد ایران ماند و بالید و بر توان خود اضافه کرد. مردم ایران ماندند و حماسه مقاومتِ بی نظیر این ملت، در تاریخ ملت ها جاودانه شد.

وی ادامه داد: در سالی که اقتصاد جهانی، کاهش تولید با نرخ منفی 3.4 درصد را تجربه کرد و بسکمک از اقتصادهای قدرتمند جهان، نرخ های منفی 5 درصد تا منفی 10 درصد را در کارنامه خود دیدند، به رغم کرونا و جنگ تحمیلی مالی، رشد مثبت 2.2 درصد را در کارنامة درخشان خود ثبت کرد و مردم ما، در پنجشنبه های افتتاحِ هرهفته، جلوه های جهش تولید در پرتو تدبیر و امید را شاهد بودند.

روحانی تاکید کرد: این افتتاح ها، همه دستاورد گشایش هایی بود که در سایه تعامل سازنده با جهان، به دست آمده بود و بهره گیری از درآمدهای نفتی در صندوق توسعه ملی امکان این سرمایه گذاری های زیرساختی و اشتغالزا را فراهم آورده بود.

رییس جمهوری گفت: در تنگنای معیشتی این ایام، جلوه های همدلی و دستگیری و کمک های مؤمنانه ایرانیان، بار دیگر عمق همبستگی و پیوستگی این ملّت را به تصویر کشید. در ایام همه گیری، بلوغ و مسئولیت پذیری اجتماعی ملت ایران در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تغییر سبک زندگی، به عنوان یکی از جلوه های مدنیّت ایرانی، جلوه گر شد.

وی اضافه کرد: در امر بهداشت و درمان، خانواده بزرگِ بهداشت و درمان، حماسه ها آفریدند و فداکاری ها کردند و شهدای فراوانی تقدیم نمودند. در تولید تجهیزات پزشکی و دارو و واکسن، دانشمندان و مهندسان و کارآفرینان و شرکت هایِ دانش بنیان، خوش درخشیدند و مایة سربلندی ملّت ایران شدند.

روحانی با تاکید براین که خداوندِ بزرگ را شاکریم که این زمستانِ سختی و رنج؛ با پایانِ زمستانِ طبیعت، رو به پایان است ادامه داد: نسیم نوروزیِ امسال نویدبخشِ آغازِ فصل شکوفائی و پیروزی و پیشرفت، در دفترِ ملت ایران است. به فضل خداوند و به شکرانه این صبر و مقاومت، همه چیز برای دورانی سرشار از شکوفایی و سازندگی و رونق و بهروزی برای ایرانیان، فراهم آمده است.

رییس جمهور یادآور شد: امروز، بدخواهان این ملّت، در آن سوی جهان، با رسوایی و بدنامی از کرسی قدرت به زیر افتادند، در حالی که ملّت ایران، سرو قامت، سرافراز و سرزنده تر از همواره، به استقبال بهارِ طبیعت و بهارِ زندگی آمده است. امروز دشمنان ملّت اعتراف کرده اند که با زبانِ زور و تهدید و تحریم نمی توان با ملت بزرگ ایران سخن گفت. لذا، پس از سه سال شکست، ناچارند دوباره به جهت تعاملِ سازنده با ملت ایران بازگردند.

وی اضافه کرد: امروز ملّت ایران در حالی به استقبال بهار طبیعت و بهار زندگی آمده است که سرمایه های ارزشمندی که در این هشت سال اندوخته است، پشتوانه و توشه راه او در دوران گشایش و شکوفایی خواهد بود.

روحانی گفت: در این هشت سال، در عرصه سیاست بین الملل، سرمایه سیاسی ارزشمندی اندوختیم که ثمره آن، پیروزی های پیاپی در سازمان ملل و شورای امنیت و دادگاه لاهه بود. امروز ارتباط گسترده و عمیق و راهبردی با جهان داریم و دشمنان ما در مواضعی که بر علیه ما دارند، منزوی و ناتوانند.

رییس جمهوری اضافه کرد: در این هشت سال، علی رغم اینکه همواره از نظر منابع مالی در تنگنا بودیم، گام های بزرگ و تاریخی در توسعه زیرساخت های مورد نیاز توسعه کشور برداشتیم. در تولید گاز و گازرسانی، در پالایش نفت و پتروشیمی، در صنعت برق و آب، ارتباطات و اینترنت؛ سلامت، شرکت های دانش بنیان جهش های بزرگ و تاریخی رخ داده تا جهت توسعه کشور در دوران گشایش و شکوفایی هموار شود.

وی ادامه داد: در این هشت سال، کشاورزی و صنعت، و بخش خدمات ما جهت تکامل و بلوغ را طی کردند و آماده اند تا در دوران جدید، با قدرت و توان بیشتر وارد رقابت در بازارهای جهانی شوند.

روحانی اضافه کرد: در این هشت سال، ایران از شرایط نیاز به واردات بنزین و گازوئیل، به موقعیت صادرکننده؛ و در گندم و برنج و شکر در مرز خودکفایی قرار گرفته است؛ و بر پایه این زیرساخت ها، کشور در آستانه ورود به یک دوره شکوفایی و رونق و ثبات مالی قرار گرفته است و از سال 99 آب، برق و گاز برای خانواده های کم مصرف که قاعدتاً کم درآمد هم هستند مجانی شد.

رییس جمهوری با بیان این که ما در سال های 93 تا 96، به مدّت چهار سال، با هم، چنین تجربه ای داشتیم گفت: دوره ای که در آن، پس از رکود عمیق، شاهد بازگشت رشد و شکوفایی مالی بودیم و حتّی در سال 1395، ایران بالاترین رشد مالی جهان را کسب کرد. دوره ای که تورم به طور متوسط 11.5 درصد و در بیشتر اوقات تک رقمی بود. دوره ای که بالاترین رکوردِ سالانه افزایش اشتغال خالص را ثبت کرد. چنین سطحی از ثبات مالی در چهار دهه اخیر در کشور، تجربه نشده بود.

وی اضافه کرد: این تجربه به ما نشان داد که ملّت ایران قادر است در دوره گشایش و شکوفایی، در دهه اوّلِ قرن پانزدهم، به ثبات مالی و تورم تک رقمی پایدار و رشد مالی پایدار دست یابد. بی تردید، این هدف در دسترس ملت ماست.

روحانی ادامه داد: ولی دستیابی به این هدف، نیازمند ترسیم دقیقِ واقع بینانه و امیدوارانهِ افق آینده کشور است. ما با تکیه بر آنچه توانسته ایم، می گوئیم که؛ می توانیم. دستاوردهای ما، پیش روی همه آن کسانی است که از دیدن حقیقت نمی هراسند و از وحشت روشنائی، به تاریکی و سیاهی و سیاه نمایی نمی گریزند. اما تحقق این هدفِ روشن، نیاز به تفاهم ملی و توافق بر سر این سرنوشت مشترک دارد.

رییس جمهوری با تاکید بر این که لازمه دستیابی به این هدف، مشارکت همه ایرانیان در فرایند توسعه است اضافه کرد: جذب سرمایه، اقتصاد دانش بنیان و تقویت شرکت های دانش بنیان باید محور توسعه ما باشند. زنجیرها باید از پای فعالان مالیِ بخش خصوصی باز شود. بنگاه های مالی عمومی و دولتی باید راه را برای مردم و بخش خصوصی واقعی باز کنند و به نفع آن ها صحنه بنگاه داری و کسب وکار را ترک کنند. در این صورت، سرمایه گذاری، توسعه می یابد، اشتغال پایدار می شود و رفاه عمومی، بهبود می یابد.

وی ادامه داد: این بایدها، تکرار شعارهای ناشدنی نیست. تجربه چهارساله 93 تا 96، بهترین شاهد برای امکان پذیر بودن این بایدها است. چهارسالی که ثابت کرد در این کشور و در این نظام، می توان با تدبیر و تعامل، جهت غیردقیق را تصحیح کرد، فرایند درست را بازسازی نمود، و ناممکن ها را ممکن ساخت.

روحانی گفت: لازمه دستیابی به این هدف، تعامل سازنده با جهان است. ایران می تواند وارد پیمان های تجاری منطقه ای و جهانی شود. ایران می تواند کانون جذب سرمایه گذاران بین المللی باشد. ایران می تواند جذابترین فضا برای بهره گیری از دانش و سرمایه ایرانیان در سراسر جهان باشد و ایران می تواند تجارت گسترده و عمیق و پایدار با جهان داشته باشد و بالاخره، شرط لازم برای دستیابی به این اهداف، مشارکت فعالانه و مسئولانه تک تک ایرانیان در عرصه معین سرنوشت است.

رییس جمهوری یادآور شد: من به عنوان فرزند این ملت بزرگ، که از نوجوانی و از آغاز نهضت اسلامی در سال 1341 تا به امروز، قریب به شصت سال است که در عرصه های مختلف سیاسی و مسئولیت های گوناگون در خدمت این ملت بزرگ بوده ام و سرد و گرم و فراز و فرودهای تاریخ این ملّت را، از نزدیک لمس کرده ام، باور دارم که راه پیشرفت و گشایش و اصلاح امور در این کشور، تنها و تنها از جاده مشارکت و انتخابات می گذرد.

وی اضافه کرد: مردم سالاری یک سرمایه ملّی است و باید به دور از یأس ها و هراس ها، و با کنارگذاشتن دلگیری ها و اختلاف نظرها، با نگاهی راهبردی به آینده، آن را پاسداری کنیم.

روحانی گفت: این مردم هستند که می توانند شکوفائی یا پژمردگی را انتخاب کنند. این مردم هستند که می توانند پیشرفت یا توقف را برگزینند. هیچ کس جز مردم ایران، نمی تواند سرنوشت این ملت را رقم بزند. این اراده الهی است که تغییر شرایط در هر جامعه ای را، به تغییر در روح و جان آنها پیوند زده است. که إِنَّ ٱللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَومٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِم

وی اضافه کرد: انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری، پیش نیاز و پیش شرط قطعی تحقق آرزوهای ملت ایران در دهه اول قرن پانزدهم خواهد بود.

رییس جمهور ادامه داد: و اینک نوروز پیروز فرا رسیده است. نوروزی که در فرهنگ بلند و بالنده ایرانیان، هم نماد شکوفائی و سرزندگی است و هم نماد اعتدال بهاری است. مردم ایران، همواره اعتدال را ستوده اند و به استقبال شکوفائی رفته اند. در نظام اجتماعی و سیاسی خود هم، هر زمان، حکمرانیِ همراه با اعتدال و خردمندی را تجربه کردند، پیش رفته اند و هر جا، در هجوم غارتگران و زورگویان و افراطی گرایان قرار گرفتند، پژمرده شدند.

روحانی تاکید کرد: سال آینده، سال دسترسی گسترده مردم به واکسن و مهار کرونا، و سال بهره گیری از مقاومت 3 ساله و پایان تحریم ها خواهد بود. ما یک بار تحریم را شکست دادیم و مطمئنا در کنار همدیگر بار دیگر تحریم را شکست خواهیم داد.

وی گفت: در آغاز سال 1400، امیدوارتر از هشت سال پیش هستم. چون هشت سال پیش، ما نه این تجربه پُرافتخار 4 سال شکوفائی مالی و تعامل جهانی، و نه 3 سال مقاومت در جنگ مالی را داشتیم.

رییس جمهور تاکید کرد: بسیار امیدوارم که با حضور آگاهانه و آزادانه مردم، در معین سرنوشت خود، سال 1400، که سال پایان قرن چهاردهم است، پایان بخش سختی ها و آستانه شکوفائی ها باشد و راه را برای قرن نو که قرن تجدید عزت ملّت ایران است، بگشاید و عرصه را برای پیشرفت شایسته ملت ایران بگستراند. و جهان، خود را برای ظهور آن عدل گستر و منجی بزرگ بشریت آماده تر نماید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران روحانی: جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ایران با ایستادگی ملت رو به سرانجام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روحانی: جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ایران با ایستادگی ملت رو به سرانجام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید