غیبت قوانین شفاف و چالش بین ساترا و پلتفرم ها

به گزارش وبلاگ شخصی من، تابستان سال جاری بود که نقدهای نسبتا معمولی بین ساترا و پلتفرم ها به یکباره شکل اختلاف و تنش به خود گرفت و رسانه ای شد، اختلافاتی که اکنون در اوج خود قرار گرفته است و دامنه آنها را می توان به صورت دائمی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مشاهده کرد.

غیبت قوانین شفاف و چالش بین ساترا و پلتفرم ها

همشهر آنلاین- گروه فرهنگی: این اختلافات زمانی آغاز شد و اوج گرفت که سریال های تولیدشده مهمونی، جادوگر، نوبت لیلی در نماوا، جادوگر، یاغی و جیران در فیلیمو و کلیله و دمنه در فیلم نت بدون دریافت مجوز انتشار از سوی ساترا در شبکه های آنلاین منتشر شدند.

اخیر پخش سریال سقوط در فیلیمو بار دیگر این تنش ها را افزایش داد و اظهار نظرها و جبهه گیری مدیران ذی ربط ساترا و پلتفرم ها بر دامنه آن اضافه نمود.

تصمیم گیران ساترا از یک سو و مدیران پلتفرم ها از سوی دیگر، خود را نسبت به پخش یا عدم پخش آثار در پلتفرم ها محق می دانند و به خواسته های یکدیگر تن نمی دهند. همین مساله هم باعث شده که هر روز بر پیچیدگی ماجرا اضافه نموده و گره های موجود کورتر گردد.

قوانین شفاف نیست

یک کارشناس سواد رسانه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ شخصی من درباره چالش پیش آمده بین ساترا و پلتفرم ها نبود قانون شفاف و معین را مهم ترین عامل ایجاد چالش بین ساترا و پلتفرم ها دانست و اظهار کرد: اگر در این مورد قوانین و مقررات معینی داشته باشیم بی شک شاهد این دست جدل ها نخواهیم بود. به نظر من قوانین در این زمینه شفاف نیست، آگر بود هر دو سوی ماجرا خود را ملزم به اجرای آن می دانستند.

دکتر لیلا وصالی گفت: عدم شفافیت باعث می گردد قوانین ضمانت اجرایی پیدا ننمایند. به هر حال افراد وقتی با قوانین معین و الزام اور و غیر قابل تخطی و بعه تعبیری قابل دئر زدن روبه رو شوند چاره ای جز رعایت آن ندارند.

این کارشناس سواد رسانه ادامه داد: در تمام جهان در این رابطه ضوابطی وجود دارد و ذی نفعان ملزم به رعایت آن و همه قوانی جاری در آن رابطه هستند. این امر در ایران هم به همین روال باید انجام گردد و افراد باید به قوانین تمکین نمایند.

حساسیت ها امری طبیعی است

وصالی با بیان اینکه رسانه های مختلف با این تفسیر که کل جامعه را دربر می گیرند و اثر گذاری دارند بیان نمود: این اثر گذاری باعث می گردد متولیان امور در رابطه با مدیریت رسانه ها و الزام آنها به رعایت قوانین و عرف جامعه ورود نمایند و حساسیت هایی داشته باشند که این حساسیت ها طبیعی است و هر کشوری طبق قوانین و عرف خود به این مساله توجه دارد. به همین علت اگر فضای رسانه ای رها شده باشد و کاربران و شبکه ها تابع قوانین نباشند، جامعه در شرایطی قرار می گیرد که خوشایند هیچ کس نیست.

وی توضیح داد: به نظر من اگر قوانین شفاف و چارچوب آن معین باشد هیچ یک از این مسائل پیش نمی آید. البته باید متذکر شوم که این قوانین به جز مسائل داخلی باید تابع قوانین بین المللی هم باشد به عنوان مثال در تمام جهان بحث حق امتیاز و رعایت قانون مختص آن رعایت می گردد.

این کارشناس سواد رسانه بیان نمود: به نظرم باید ابتدا قوانین و چارچوب ها معین و و به صورت شفاف ارائه شوند و در این رابطه با نگاه بین المللی، ظرفیت های آن سنجیده تا همه زمینه های عدم رعایت قانون و به تعبیری دور زدن آن معین و برطرف اشکال گردد. در چنین وضعیتی نه حقوقی ضایع می گردد و نه تخلفی صورت می گیرد.

شگردهای نامناسب

وصالی گفت: در شبکه های اجتماعی گاه با مواردی ربه رو می شویم که افراد برای جذب مخاطب بیشتر و ایجاد جذابیت ها دست به شگردهای نامناسبی می زنند که در آن مسائل اخلاقی و حقوقی را رعایت نمی گردد. اگر این بستر همین گونه رها شده باقی بماند بی شک نتایج مطلوبی نخواهد داشت. به همین دلیل ساترا به عنوان قانون گذار در این رابطه ورود می نماید تا هنجارهای جامعه با مشکل روبرو نگردد. طبیعتا ساترا به این مساله توجه ویژه دارد.

مجلس می تواند ورود کند

این کارشناس سواد رسانه در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس می تواند در این رابطه ورود کند یا نه؟ گفت: ساترا باید قوانین را شفاف ارائه بدهد تا مورد توجه قرار گیرد و افراد ملزم به رعایت آن باشند. چون قوانین شفاف نیست و خلائ قانونی وجود دارد؛ مساله ضمانت اجرایی پیش می آید.

وی ادامه داد: اگر تنش ها ادامه دار باشد و موضوع قابل حل نباشد، مجلس این حق را دارد که برای برطرف مشکل و جلوگیری از ادامه دار شدن آن به عنوان قانون گذار ورود کند و مساله را به یکی از کمیسیون های ذی ربط بسپارد. اما بهتر است کار به مجلس نکشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "غیبت قوانین شفاف و چالش بین ساترا و پلتفرم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیبت قوانین شفاف و چالش بین ساترا و پلتفرم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید