قبرستان جن های مرموز ، گورستانی در روستای تیس چابهار

به گزارش وبلاگ شخصی من، شهرستان چابهار از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان است . در این شهرستان جاذبه های خاصی وجود دارد که یکی از آن ها در 5 کیلومتری شمال غربی آن واقع شده است. این محل جایی است به نام روستای تیس که در منطقه کوهپایه ای و بعلاوه این روستا بندری بوده و حال و هوای بندری در آن مشهود می باشد. در دوران های بسیار دور یعنی در زمان هخامنشیان کالاها از این بخش وارد و یا صادر می شد و مراودات ما با آسیای شرقی و هند از این روستا صورت می گرفت. این روستای بندری به دریای عمان راه دارد. به همین دلیل انواع کالاها از این بندر قدیمی به آسیای میانه ، خاورمیانه و قفقاز صادر می شد. حتی این رونق تا اوایل ورود اسلام یعنی سده چهارم هجری نیز ادامه داشت. یکی از آثار باستانی این منطقه که به جرات می توان گفت عامل معروفیت این روستا نیز هست قبرستانی قدیمی و خاموش می باشد که بسیار حس مرموزی به انسان می دهد و اهالی به آن گورستان جن ها و یا به زبان محلی جن سنط می گویند. با خبرنگاران همراه باشید برای کشف ناشناخته های قبرستان جن ها.

قبرستان جن های مرموز ، گورستانی در روستای تیس چابهار

آشنایی با روستای تیس

روستای تیس دارای آثار تاریخی زیادی است که شاید برای خیلی از افراد شناخته شده نباشد. البته شاید در بعضی کتب و نوشته ها نامی هرچند اندک از آن برده شده باشد و شاید به گوش شما نیز خورده باشد . البته در زمان قدیم به آن تیز هم می گفتند. از میان این روستا رودخانه ای به نام لاوری عبور می نماید. که خود باعث زیبایی این روستا شده است. این روستا از طریق کوه های نه چندان بلند شهباز و لاوری و بعلاوه پیلبند احاطه شده است. البته غرب این روستا به خلیج چابهار می رسد. آب و هوای روستای تیس و کلا این منطقه گرم و خشک است به همین علت ما به شما توصیه می کنیم که در فصل پاییز و زمستان به این منطقه سفر کنید تا گرمای هوا آزار دهنده نباشد . در این روستا صنایع دستی خاصی که از طریق زنان انجام می گیرد نیز وجود دارد . این دستاوردها سوزن دوزی های بسیار زیبایی هستند که با زحمت و دقت زیاد از طریق زنان و دختران این سرزمین انجام می گیرد. همان طور که گفتیم این روستا به علت قدمت دارای آثار باستانی نیز هست که از آن جمله می توان به قلعه پرتغالی ها اشاره نمود. این قلعه زمان حمله پرتغالی ها به ایران با معماری خاص و منحصر به فردی در این محل ساخته شد. هرچند که امروزه آثار زیادی از آن برجای نمانده است و به مرور زمان تخریب شده است. از آثار باستانی موجود در این روستا می توان به قلعه بلوچ گت، کلات ،گورستان جن ها، مسجد جامع تیس، قلعه پیروز گت، مجموعه ای از غارهای طبیعی و مصنوعی با نام بان مسیتی، آرامگاه سید غلام رسول، قلعه انوشیروان و بعلاوه بندر صیادی تیس اشاره نمود.

قبرستانی مرموز به نام قبرستان جن ها

گورستان جن ها در محلی وجود دارد که کاملا صخره ای است و نمی توان به راحتی با وسایل و ابزاری که به طور معمول در گورستان ها برای کندن قبور از آن ها استفاده می گردد یاری گرفت ، ابزاری چون بیل و کلنگ زیرا زمین و صخره های آن سفت و مستحکم است. البته سوالاتی که فکر هر بیننده ای را به خود مشغول می سازد این است که چرا قبرها بر روی صخره و آن هم این صخره سنگی محکم کنده شده اند و بوسیله چه نوع ابزاری این زمین سفت برای قبرها کنده شده است و یا اصلا چه کسانی این کار را نموده اند؟ برای جواب این سوالات اقدامی صورت نگرفته است و تنها جواب حدسیات مردم و نظرات اهالی منطقه در خصوص قبرستان جن ها است. اما آن چه که در جواب این سوالات مهم و مشهود است این است که انسان قادر به کندن این گونه از قبرها بر روی سنگ و صخره با وسایل معمول نمی باشد. شاید به همین علت است که مردم محلی قدرت کندن این قبرها را به نیروهای مافوق بشر نسبت می دهند. البته شاید علت در ارتفاع قرار گرفتن و بالای تپه بودن این قبرستان را بتوان به علت حفظ مردگان از گزند جانوران دانست و شاید هم در ارتفاع قرار گرفتن آن ها به علت احترامی بوده است که برای آنان قائل بوده اند . اما هیچ کس علت کامل و درستی برای آن ندارد و این ها تماما حدسیات و فرضیات است. هرچند که افراد محلی این نظرات را رد نموده و معتقدند که این گورستان به جن ها تعلق دارد. آنان چنین می گویند که شب ها سایر جن ها بربالای سر مردگان خود حاضر می شوند و مرثیه سرایی می نمایند. اهالی معتقدند که هر کس در زمان شب به این گورستان برود و یا گذرش به این محل بیافتد مورد نفرین جن ها قرار خواهد گرفت و پس از چند روز بالاخره با عذاب زیاد از جهان خواهد رفت. این گورستان سوال برانگیز و عجیب در پای کوه پیل بند واقع شده است و به روستای تیس مشرف می باشد. قبرستان امروزی مردم روستا در کنار این قبرستان قرار گرفته است . البته در مکانی با خاک نرم که بتوان به راحتی قبرها را حفر کرد. مردم روستا به علت اعتقادی که دارند سعی می نمایند حتی شب ها به گورستان جن ها خود نیز نروند زیرا که در مجاورت قبرستان جن ها مرموز جن ها قرار گرفته است و از نفرین احتمالی دوری می نمایند. در استان سیستان و بلوچستان به علت قدمت زیاد آن آثار تاریخی متفاوت و شگفتی مانند روستای بالا یافت می گردد اما به علت داشتن آب و هوایی خاص و گرم افراد زیادی به این منطقه سفر نمی نمایند پس اگر قصد کردید که سفری به این طرف از کشور نیز داشته باشید بهتر است در فصول خنک تر سال برنامه ریزی کنید تا بتوانید لذت کافی را برده و منطقه ها دیدنی و زیادی که در این منطقه جغرافیایی از کشور وجود دارد را با آرامش دیده و از آن ها لذت کافی را ببرید.

منبع: همگردی

به "قبرستان جن های مرموز ، گورستانی در روستای تیس چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبرستان جن های مرموز ، گورستانی در روستای تیس چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید