مش وای فای در برابر تقویت کننده وای فای؛ بررسی تفاوت ها و شباهت ها

به گزارش وبلاگ شخصی من، با مسائل قطع شدن سیگنال وای فای روبرو هستید؟ ابزارهای تقویت کننده وای فای و مش وای فای قول می دهند که سیگنال وای فای شما را بهبود بخشند و توسعه دهند، اما آن ها به روش های متفاوتی به این هدف می رسند. علاوه بر این اگر محصول و ابزار مناسبی را خریداری نکنید، ممکن است متوجه شوید که سرمایه گذاری شما بی ارزش بوده است. در ادامه نکاتی را برای انتخاب درست ذکر می کنیم.

مش وای فای در برابر تقویت کننده وای فای؛ بررسی تفاوت ها و شباهت ها

تقویت کننده وای فای چیست؟

تقویت کننده وای فای معمولا یک جعبه است که به صورت مستقیم به پریز برق وصل می شود. ممکن است آنتن های خارجی داشته باشد یا نداشته باشد و همانطور که از نامش پیداست، برد شبکه وای فای شما را توسعه می دهد.

برای مثال، اگر شبکه وای فای شما در اتاق نشیمن، اتاق خواب ها و آشپزخانه منزل قوی است، اما به اتاق کار نمی رسد، پس یک تقویت کننده وای فای که در نقطه مناسبی قرار گرفته باشد، می تواند به شما در دستیابی به پوشش مورد نیاز کمک کند.

تقویت کننده های وای فای پیش از ظهور سیستم های مش، یک گزینه محبوب برای بهبود شبکه های خانگی به شمار می رفتند. با این حال، هنگام خرید تقویت کننده وای فای، معمولا سردرگمی ایجاد می شود، زیرا با دستگاه هایی به نام تکرارکننده وای فای، توسعه دهنده و یا تقویت کننده روبرو می شوید.

تقویت کننده ها معمولا دارای نام شبکه (SSID) متفاوتی نسبت به شبکه اصلی خانه هستند و مثلا با نامی مانند Home Wi-Fi Ext روبرو می شوید. برخی از دستگاه ها به شما امکان می دهند تا از نام و رمز عبور یکسانی برای هر دو تقویت کننده و شبکه اصلی استفاده کنید، اما این معمولا ایده خوبی نیست. مشکل اینجاست که دستگاه بی سیم شما ممکن است همچنان به سیگنال ضعیف تر متصل بماند و در نتیجه باعث ایجاد مشکل شود. اگر شما هر دو شبکه را با نام های مختلف ذخیره کرده باشید، تلفن ها و تبلت های شما به طور اتوماتیک به سیگنال قوی تر متصل می شوند. همچنین اگر از سیگنال بی سیم برای تلویزیون یا کنسول استفاده می کنید، بهتر است فقط مشخصات تقویت کننده وای فای را در آن ها قرار دهید تا از تلاش برای وصل شدن به سیگنال ضعیف تر جلوگیری شود.

در حالی که تقویت کننده ها می توانند بسیار کمک کننده باشند، مشکل این است که هرچه از منبع (روتر یا مودم شما) دورتر می شوید، سیگنال وای فای ضعیف تر می شود. بنابراین به عنوان مثال، اگر برای پوشش دهی زیرزمین از دو تقویت کننده استفاده کنید، سرعت و قدرت Wi-Fi شما اغلب به طور قابل توجهی کندتر خواهد بود.

مش وای فای چیست؟

زمانی که تقویت کننده ها کارایی لازم را نداشته باشند، شبکه مش به یک راه چاره بسیار مجذوب کننده تبدیل می شود. شبکه های مش اغلب به عنوان سیستم هایی شناخته می شوند که کل خانه شما را با وای فای پوشش می دهند. یک سیستم مش از یک روتر اصلی و گره های اضافی تشکیل شده است که می توان آن ها را در سرتاسر خانه قرار داد. تعداد گره هایی که نیاز دارید به اندازه خانه و پوشش دهی ارائه شده از طریق سیستم موردنظر بستگی دارد. پس از نصب، دستگاه های مش برای ارائه یک سیگنال وای فای قوی در کل خانه شما تحت یک نام شبکه واحد به هم متصل می شوند. با حرکت در خانه، دستگاه های همراه شما به سادگی به دستگاهی با بهترین سیگنال برای آن بخش از خانه متصل می شوند.

شبکه های مش نیز مانند تقویت کننده ها، سیگنال اصلی را که از مودم می گیرد، تکرار می کنند. با این حال، تفاوت این است که این روترها بسیار هوشمندتر و قدرتمندتر از یک تقویت کننده معمولی هستند. برای مثال، اگر یک سیستم مش سه بانده تهیه کنید، سیستم معمولا یکی از باندهای خود را به انتقال اختصاصی داده اختصاص می دهد. این یعنی روترها از یک باند به طور انحصاری برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند تا عملکرد را به شکل قابل توجهی نسبت به چیزی که حتی یک تقویت کننده سه بانده هم می تواند انجام دهد، بهبود بخشند. در همین حال، دو باند دیگر برای استفاده دستگاه های شما هستند.

شبکه های مش دو بانده نیز از انتقال اختصاصی داده استفاده می کنند، اما آن ها این پهنای باند را با سایر دستگاه های شبکه شما به اشتراک می گذارند، بنابراین عملکرد آن ها به اندازه یک سیستم سه بانده بالا نیست. سیستم های مش همچنین می توانند بسته به سیستمی که خریداری می کنید، با انبوهی از ویژگی های اضافی همراه باشند. آن ها می توانند با دستگاه های خانه هوشمند یکپارچه شوند، به عنوان یک مرکز خانه هوشمند عمل کنند، یا با بلندگوهای داخلی همراه باشند که به عنوان اسپیکرهای هوشمند نیز عمل می کنند.

به خاطر داشته باشید: پوشش دهی بیشتر همیشه آن چیزی نیست که نیاز دارید

ما تفاوت های فنی بین شبکه های مش و تقویت کننده های وای فای را بررسی کردیم، اما قبل از اینکه یکی را به جای دیگری توصیه کنیم، باید نیازهای واقعی بی سیم خود را در نظر بگیرید. آیا وای فای شما در کل خانه کند یا ضعیف است؟ عواملی مانند تداخل از طرف همسایگان، سرعت پایین اینترنت ایران و موقعیت یابی نامناسب روتر به راحتی می توانند نقش داشته باشند و با یک تقویت کننده برطرف نمی شوند.

از طرف دیگر لزوما کنار گذاشتن روتر و استفاده از شبکه مش هم قرار نیست معجزه کند. اما اگر واقعا در خانه یا محل کار شما نقاط کور برای شبکه وای فای وجود دارد و قبلا موقعیت روتر را بارها تغییر داده اید، در چنین شرایطی استفاده از تقویت کننده وای فای یا شبکه مش به احتمال زیاد مفید خواهد بود.

تقویت کننده در برابر مش وای فای؛ کدام بهتر است؟

انتخاب بین تهیه یک سیستم مش یا یک تقویت کننده به چند موضوع بستگی دارد. اول اینکه، سیستم مش گران تر خواهد بود. حتی اگر شبکه مش از یک روتر و یک گره تشکیل شده باشد، برای تهیه آن باید مبلغ بسیار بالایی بپردازید. این در حالی است که تقویت کننده های وای فای قیمت خیلی بالایی ندارند.

اگر مثلا فقط یک اتاق در خانه شما وجود دارد که نقطه کور محسوب می شود، یک تقویت کننده تک نفره ممکن است انتخاب بهتری باشد. با این حال، به محض اینکه به نظر برسد برای کارکرد به چندین تقویت کننده نیاز دارید، یک سیستم مش اغلب گزینه بهتری به شمار می رود. سیستم های مش زیادی برای هر بودجه ای در بازار وجود دارد. ایده آل این است که یک سیستم سه بانده با یک باند اختصاصی برای انتقال داده تهیه کنید. اما اگر بودجه شما به آن نمی رسد، سیستم های دو بانده زیادی وجود دارند که همچنان بسیار خوب هستند.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "مش وای فای در برابر تقویت کننده وای فای؛ بررسی تفاوت ها و شباهت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مش وای فای در برابر تقویت کننده وای فای؛ بررسی تفاوت ها و شباهت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید