چرا فدراسیون&zwnjها شفافیت مالی ندارند؟

به گزارش وبلاگ شخصی من، بسیاری از معضلات و حواشی موجود در ورزش را باید در عدم شفافیت های مالی دنبال کرد. این حواشی گاهی آن چنان در ورزش ریشه دوانده اند که برمتن و اساس ورزش تأثیر می گذارند.

چرا فدراسیون&zwnjها شفافیت مالی ندارند؟

به گزارش وبلاگ شخصی من، روزنامه رسالت در ادامه نوشت: حرکت چراغ خاموش مدیران ورزشی باعث شده تا کمتر رسانه و فردی از فرایند مالی و مدیریتی آنها آگاه باشد. معمولا اطلاعاتی در نحوه هزینه کرد فدراسیون ها در بحث های مالی وجود ندارد و رسانه ها در بهترین حالت می توانند به اعلام میزان دریافتی فدراسیون ها از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بدون اطلاعاتی از نحوه هزینه کرد آن، بپردازند. این در حالی است که فساد و شفافیت، رابطه ای معکوس دارند و هر چه شفافیت ها افزایش یابد فساد با کاهش همراه خواهد بود.

در این بین کمیته ملی المپیک تا حدودی آغازگرراستا شفافیت بود و میزان پرداختی به فدراسیون های ورزشی را روی سایت این کمیته قرار داد و امید است تا در آینده ای نزدیک، چگونگی هزینه کرد آن قسمت از بودجه کمیته که به فدراسیون های ورزشی تخصیص داده نشده نیز شفاف سازی شود تا الگویی برای سایر فدراسیون های ورزشی باشد. صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک چندی پیش در این باره به خبرگزاری تسنیم گفته بود: اساسا معتقدم در ورزش امر محرمانه نداریم و همه قراردادها، منابع مالی داخلی، خارجی، دولتی و اسپانسرها باید شفاف در اختیار افکار عمومی باشد. در صورت شفاف سازی امکان سالم سازی وجود دارد. همه فدراسیون های 53گانه می بایست تمام منابع ورودی و خروجی خود را شفاف کنند و به اطلاع افکار عمومی و رسانه ها برسانند در غیر این صورت به مردم و رسانه ها حق بدهید که دچار ابهام و بی اعتمادی شوند. اگر شاهد شفاف سازی ها نباشیم ورزش و فوتبال حیاط خلوت دلالان و کاسبان خواهد شد.

کمیته ملی المپیک همچنین چند روز پیش و پس از واریز بخش پایانی بودجه سال 99 فدراسیون های ورزشی مانند روالی که در این سال ها در پیش داشته است، لیست پرداختی خود را منتشر کرد. بعد از آغاز این راستا توسط کمیته ملی المپیک، فدراسیون گلف به عنوان نخستین فدراسیون پیش قدم شد تا گزارش های مالی خود را روی سایت فدراسیون قرار بدهد اما بعد از آن شاهد این اتفاق از سوی فدراسیون دیگری نبودیم و بعضا در برخی از فدراسیون ها شاهدیم که مجامع به گونه ای برگزار می شود که وبلاگ شخصی من در آن حاضر نباشند و از گزارشات مالی بی اطلاع بمانند.

گاهی اوقات هم مشاهده می شود که اعضای مجمع یک فدراسیون پیش از قرائت گزارش مالی، آن را تأیید می کنند و در برخی موارد هم گزارشی پرابهام خوانده می شود و با سر و صدای مسئولان آن رشته و شلوغ کاری در جلسه، از این موضوع مهم به سادگی عبور می شود.

واقعیت این است که هرچقدر کارها شفاف تر پیش برود جامعه اعتماد بیشتری پیدا می کند. قدرت در ذات خود فسادآوراست و اگر شفافیت نباشد فساد گسترده تر و با لایه های پنهانی بیشتری خود را نشان خواهد داد. اینکه گفته شود یک سازمان، نهاد یا فدراسیون که ردیف بودجه مشخصی دارد، چگونه پول ها را هزینه کرده، کمترین و ابتدایی ترین حق افرادی است که آن رشته با ورزش را دنبال می کنند؛ حقی که در بیشتر مواقع افراد با سؤال پرسیدن درباره آن، متهم به حاشیه سازی می شوند.

هرچه قدر فدراسیون ها در جهت شفاف سازی مالی گام بردارند، میزان هزینه کردهای آنها معلوم خواهد شد و می توان در مورد میزان فعالیت آنها درست اظهارنظر کرد.

امیدواریم فدراسیون ها در جهت توسعه فرهنگ شفاف سازی پیش قدم باشند و بدانند که حلقه گمشده ورزش ایران و خیلی از حوزه های دیگر، شفافیت در تمام زمینه ها از جمله مسائل مالی است.

عدم شفافیت در مسائل مالی می تواند بیانگر بسیاری از اتفاقات باشد و نشان دهد آن فدراسیون یا نهاد ورزشی از اعلام اطلاعات هراس دارند و اینجاست که باید ریشه این هراس از شفاف سازی را پیگیری کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا فدراسیون&zwnjها شفافیت مالی ندارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فدراسیون&zwnjها شفافیت مالی ندارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید