چگونه حمام کنیم؟

به گزارش وبلاگ شخصی من، دوش گرفتن. به دو دلیل، چون وقتی فرد در وان دراز می کشد مقداری از چرک و آلودگی های سطح بدنش وارد آب راکد وان می شود که این آب وان را آلوده می کند. از سوی دیگر، وقتی حمام فرد تمام می شود و آب وان خالی می شود، مقداری از این آلودگی ها به دیواره های وان می چسبد. وقتی یکی دیگر از اعضای خانواده که می خواهد به نام

چگونه حمام کنیم؟

چگونه حمام کنیم؟

گفتگو با دکترحسین طباطبایی،*

آقای دکتر، بهتر است دوش بگیریم یا در وان بخوابیم؟

تفاوت چندانی با هم ندارند. فقط از نظر بهداشتی متفاوت اند. به طور معمول وقتی دوش می گیرید، آب روی سر و بدن تان جاری می شود و پوست و موی تان را می شوید و می رود. این آبی است که جریان دارد و از آب لوله کشی شهر بوده و پاکیزه است. ولی وقتی آب را در وان پر می کنید و در آن دراز می کشید، این آب راکد است و امکان آلودگی آن وجود دارد و مقداری از چرک بدن فرد وارد آب وان می شود. از طرف دیگر، وقتی دوش می گیرید آب کمتری استفاده می شود تا بخواهید برای حمام کردن تمام اعضای خانواده وان را از آب پر و خالی کنید. همچنین شستشوی کامل بدن و اعمال بهداشتی زیر دوش راحت تر است.

کدام بهداشتی تر است؟

دوش گرفتن. به دو دلیل، چون وقتی فرد در وان دراز می کشد مقداری از چرک و آلودگی های سطح بدنش وارد آب راکد وان می شود که این آب وان را آلوده می کند. از سوی دیگر، وقتی حمام فرد تمام می شود و آب وان خالی می شود، مقداری از این آلودگی ها به دیواره های وان می چسبد. وقتی یکی دیگر از اعضای خانواده که می خواهد به نام نفر بعدی حمام کند وان را از آب پر کند، این آلودگی ها دوباره وارد آب شده و آب را آلوده می کند.

خوب باید چه کرد؟

باید اعضای خانواده ای که از وان برای حمام کردن استفاده می کنند، به رعایت بهداشت وان که وسیله ای عمومی به تعداد میرود توجه کافی داشته باشند. هر نفر پس از استحمام دیواره های وان را با وسیله ای زبر از آلودگی ها پاک و ضد عفونی کند تا برای استفاده نفر بعدی آماده باشد.

کیسه و سفیدآب چطور؟ واقعا کیسه کشیدن چرک ها را از روی پوست پاک می کند؟

ما به هیچ وجه استفاده از کیسه و سفیدآب را توصیه نمی کنیم چون باور هایی که درباره آن در فرهنگ ما وجود دارد، غلط است. ما با کیسه کشیدن می خواهیم به زور طبقه سطحی پوست را که لایه شاخی نام دارد، از سطح پوست برداریم و خیلی ها وقتی به اصطلاح با کیسه چرک می کنند تصور می کنند این چرک ها هستند که از پوست خارج شده اند، درحالی که این لایه ای از پوست است که شما به زور کنده اید. وجود لایه شاخی پوست که سطح آن را می پوشاند و لایه ای مرده از سلول های پوستی است، برای حفاظت لایه های زیرین پوست که زنده اند لازم است.

پس پیشنهاد شما چیست؟

استفاده از یک لیف نرم و صابون بهترین است. یک لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست کافی است. با استفاده از یک لیف نرم آن بخش از سلول های سطحی پوست که آمادگی جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته شده و می ریزند. بنابراین لازم نیست شما با یک کیسه زبر و سفیدآب زبرتر و با فشار دست به جان طبقه سطحی پوست تان بیفتید چون این کار سلامت پوست و نقش حفاظتی آن را به خطر می اندازد.

بعضی ها در یکبار حمام رفتن، سه بار سرشان را شامپو می کنند. این کار درست است؟

این شامپو کردن فرمول خاصی دارد. اگر شما پوست طبیعی یا مایل به چرب دارید که اغلب جوان ها چنین پوستی دارند، از این فرمول می توانید استفاده کنید. اگر هر روز به حمام می روید باید یک بار شامپو کنید. اگر یک روز در میان به حمام می روید باید دو بار شامپو کنید و اگر سه روز یک بار حمام می کنید باید سه بار شامپو کنید یعنی به ازای هر روز باید یک بار شامپو بزنید. ولی بهتر است، با فواصل کمتری به حمام بروید تا کمتر شامپو بزنید. پس اگر هر روز حمام بروید و یک بار شامپو بزنید، بهتر از سه روز در میان سه بار شامپو زدن است.

درباره کسانی که پوست خشک دارند چطور؟

کسانی که پوست طبیعی مایل به خشک دارند باید بر حسب خشکی موهایشان یک روز در میان یا دو روز در میان به حمام بروند و تعداد دفعات شامپو زدن را کمتر کنند. کسانی که به دلیل پیری پوست و مو هایشان خشک شده است می توانند هر روز حمام کنند ولی هر روز شامپو نکنند و با آب تنها دوش بگیرند. بهتر است به دلیل خشکی پوست و مویشان دو یا سه روز یک بار شامپو بزنند.

توصیه آخر

نکته آخر این است که پس از استحمام فاصله میان انگشتان پا به طور کامل خشک شود. به دلیل اینکه پس از شستن پا، اغلب رطوبت میان انگشتان پا باقی می ماند و این رطوبت مستعد پرورش قارچ هایی در این محیط می شود که از موارد بیماری زا است و همچنین به سفید شدن و لیچ شدن میان انگشتان پا منجر می شود، برای پیشگیری از این مشکل باید پا را پس از شستن، خوب خشک کرده و سپس از جوراب و کفش استفاده کنید.

پی نوشت ها :

* متخصص پوست و مو درباره روش های درست حمام کردن

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "چگونه حمام کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه حمام کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید