کاهش چشمگیر آلودگی هوا در چند شهر بزرگ جهان

به گزارش وبلاگ شخصی من، تجزیه و تحلیل های زیست محیطی نشان می دهد محدودیت های تردد و توقف فعالیت های صنعتی که به منظور مهار شیوع کروناویروس جدید انجام گرفته، منجر به کاهش بی سابقه آلودگی هوا در سراسر جهان شده است.

کاهش چشمگیر آلودگی هوا در چند شهر بزرگ جهان

به گزارش وبلاگ شخصی من از ایسنا، شهرهای بزرگ که با بدترین شرایط آلودگی هوا در جهان روبرو بودند، در مدت زمان سه هفته اعمال محدودیت های مقابله ای با کروناویروس، شاهد کاهش ذرات کشنده آلاینده تا 60 درصد نسبت به سال گذشته بوده اند.

کارشناسان 10 شهر بزرگ در سراسر جهان را مورد مطالعه قرار دادند که میزان نسبتاً بالایی از ابتلا به کروناویروس و اقدامات مقابله ای با شیوع این بیماری را اتخاذ کرده اند.

این مطالعه سطوح ذرات میکروسکوپی مضر موسوم به PM 2.5 را مقایسه کرده است. این آلاینده که قطری کمتر از 2.5 میکرومتر دارد، بسیار خطرناک تلقی می شود، چرا که می تواند در اعماق ریه ها نفوذ کرده و به اندام های دیگر و جریان خون منتقل شود که خطرات جدی برای سلامتی به همراه دارد.

هفت شهر از 10 شهر مورد مطالعه از جمله دهلی نو، سئول، ووهان و بمبئی شاهد پیشرفت چشمگیر در کیفیت هوا بودند. شهرهایی که همیشه دارای سطح بالاتری از آلودگی PM2.5 بوده اند، شاهد بیشترین افت سطوح آلودگی نیز بودند.

این گزارش همزمان با پنجاهمین سالگرد روز زمین منتشر شده که امسال بر اقدامات اقلیمی متمرکز شده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا در حال حاضر یک بحران جهانی بهداشت است، زیرا سالانه جان هفت میلیون نفر را می گیرد. دانشمندان می گویند کاهش تولید گازهای گلخانه ای جهانی بهترین روش برای پاکسازی هوا و جلوگیری از مرگ ومیرهای ناشی از آلودگی است.

نویسندگان این گزارش می گویند اگرچه انتظار می رود آلودگی هوا دوباره با شروع مجدد فعالیت های اقتصادی پس از کروناویروس افزایش یابد اما این شرایط خارق العاده نشان می دهد چگونه تغییرات در فعالیت های جوامع می تواند تأثیر مهمی بر محیط و هوای تنفسی بگذارد.

بنا بر گزارش سی ان ان، کارشناسان اعلام کردند در حالی که بسته شدن ناگهانی همه کارخانه ها و ممنوعیت تردد خودورها در جاده ها راه چاره پایداری نیست اما می تواند راه چارهی برای حفظ شرایط جوی در شرایط موجود باشد.

حرکت به سمت منابع پایدار انرژی برای تولید برق، محدود کردن خرید افراد به کالاهای اساسی، انتخاب حالت های پاک تر حمل و نقل از جمله پیاده روی و دوچرخه سواری در شرایط شیوع کرونا که آلودگی هوا می تواند منجر به افزایش مرگ و میرهای ناشی از این عفونت ویروسی شود نیز توصیه می شود.

منبع: جام جم آنلاین

به "کاهش چشمگیر آلودگی هوا در چند شهر بزرگ جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش چشمگیر آلودگی هوا در چند شهر بزرگ جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید