12.5 میلیارد دلار ارز تا خاتمه سال در سامانه نیما عرضه گردد

به گزارش وبلاگ شخصی من، مرتضی شاهمیرزایی، امروز در نشستی خبری در پانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست با بیان اینکه ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی ایران در سال 1357 حدود 3 میلیون تن بوده است، اظهار کرد: حدود 7 مجتمع پیش از انقلاب در کشور فعال بود و امروز 68 مجتمع پتروشیمی در کشور فعال هستند.

12.5 میلیارد دلار ارز تا خاتمه سال در سامانه نیما عرضه گردد

وی با بیان اینکه طرح پتروکیمیا ابن سینا به زودی به بهره برداری می رسد، گفت: 75 درصد خوراک صنایع پتروشیمی گاز است و در فصل سرما با افزایش تقاضای خانگی، محدودیت هایی برای صنایع ایجاد می گردد که با برنامه ریزی های اجرا شده انتظار می رود این محدودیت ها کمتر گردد زیرا تا خاتمه برنامه هشتم 200 میلیون مکعب تقاضای صنایع پتروشیمی است.

وی بعلاوه اظهار کرد که 12.5 میلیارد دلار ارز تا خاتمه سال در سامانه نیما عرضه گردد.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به جایگاه پتروشیمی ایران گفت: در حال حاضر پتروشیمی ایران در جایگاه رجحان قرار گرفته است. صنعت پتروشیمی اواخر دهه 30 به وسیله وزارت دارایی وقت تحت عنوان بنگاه شیمیایی احداث شد. در سال 1342 اولین مجتمع شیمیایی در مرودشت شیراز با فراوری کود شیمیایی شروع به کار کرد و بدین ترتیب ما دارای صنعت پتروشیمی شدیم.

وی با بیان اینکه در آن موقع اجازه ورود متخصصان داخلی به این صنعت داده نشد و در واقع صنایع شیمیایی آن موقع به وسیله خارجی ها اداره می شد، گفت: علیرغم اینکه دارای پتروشیمی بودیم اما عملا در آن موقع محصولات ممتاز فراوری نمی شد چرا که منافع کشورهای خارجی این اجازه را نمی داد که محصول با ارزش و با کیفیت فراوری کنیم.

وی با اشاره به فراوری محصولات پتروشیمی قبل از انقلاب گفت: فراوری واقعی پتروشیمی 1.5 میلیون تن و ظرفیت اسمی بین 2.5 تا 3 میلیون تن بود و بیشتر نیز محصولات کم ارزش و کود شیمیایی فراوری می شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی، شرایط تغییر کرد و بازسازی صنایع پتروشیمی بعد از جنگ به سرعت شروع شد.

او با تأکید بر اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی تنها هفت مجتمع پتروشیمی در ایران وجود داشت، اظهار کرد: با تعریف برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه اکنون تعداد مجتمع های پتروشیمی در سراسر کشور به 88 مجتمع رسیده که عمدتا در عسلویه و ماهشهر مستقر هستند.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت اسمی این تعداد مجتمع 90 میلیون تن است، گفت: به علت مباحث فرایندی و خوراک، تا خاتمه سال جاری رقم فراوری محصولات بالادست، میان دست و زنجیره به 65 میلیون تن خواهد رسید که از این مقدار 25 میلیون تن خوراک بین مجتمعی، 30 میلیون تن مازاد بر تقاضای داخلی به بازارهای صادراتی عرضه و پیش بینی می گردد 14 میلیارد دلار بابت صادرات انواع محصولات تا خاتمه سال عایدی داشته باشیم.

وی اضافه نمود: از این مقدار 1.5 تا 2 میلیارد دلار برای تأمین محصولات مورد احتیاج واحد صنایع تکمیلی هزینه می گردد و تا خاتمه سال 1401 ظرفیت اسمی پتروشیمی ها به 104 تا 105 میلیون تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی در برنامه هفتم، توان فراوری پتروشیمی در ظرفیت اسمی 140 تا 142 میلیون تن خواهد شد، گفت: در برنامه هشتم با توسعه ظرفیت به 199 میلیون تن خواهیم رسید. به عبارت دیگر تا دو برنامه بعدی برابر سرمایه گذاری ها ظرفیت فراوری پتروشیمی بیش از دو برابر می گردد.

وی در مورد خوراک گاز پتروشیمی ها نیز گفت: در فصل سرما به علت افزایش تقاضای گاز، محدودیت هایی برای عرضه گاز پتروشیمی ها و سایر صنایع ایجاد می گردد. بعلاوه با توجه به اینکه صنایع پتروشیمی گازپایه هستند و بالغ بر 75 درصد خوراک این صنعت از گاز تأمین می گردد، دچار محدودیت هایی خواهیم شد. اما برنامه ریزی هایی انجام شده تا تأمین خوراک پایدار در سال های آینده با محدودیت کمتر محقق گردد.

او با اشاره به برنامه ریزی های اجرا شده در این زمینه گفت: تا برنامه هشتم توسعه بالغ بر 200 میلیون مترمکعب تقاضای گاز برای پتروشیمی ها وجود خواهد داشت که تحولی بزرگ در اشتغال و ارزآوری خواهد بود. به همین دلیل وزارت نفت تصمیماتی را برای حل مسائل فراورینمایندگان و تأمین خوراک در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: قرار بود که از ابتدای آذرماه خوراک گاز کاهش یابد اما اعمال محدودیت ها به دی ماه افتاد و در این ماه با محدودیت روبرو شدیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر 140 نوع محصول عمده در داخل کشور فراوری می گردد که در مجموع با گریدها حدود 333 نوع محصول فراوری می گردد، گفت: در حال حاضر خودکفایی صددرصدی در صنعت پتروشیمی وجود ندارد و در بخش کالا، تجهیزات و بعلاوه دانش فنی با کمبودهایی روبرو هستیم که برای این مسئله نیز تصمیماتی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه نمود: براساس دستور وزیر نفت می بایست تا خاتمه دولت از کاتالیست وارداتی بی احتیاج شویم که در این زمینه نیز اقدامات خوبی با شرکت های دانش بنیان برداشته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد احتیاج سخت افزاری در حوزه کالا و تجهیزات به وسیله سازندگان داخلی فراوری می گردد، گفت: براساس برآوردهای انجام شده تا 10 سال آینده تقاضا برای فراورده ها به طور محسوسی کاهش می یابد و به سمت صفر می رود اما شاهد هستیم که در صنایع پتروشیمی مقدار تقاضا سالانه 4.5 تا 5 درصد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه تا به امروز قیمت ها براساس هاب آمریکا و اروپا بود که اکنون مورد بازنگری قرار گرفته، گفت: این مسئله آسیب هایی را به صنایع پتروشیمی وارد می نماید و اگر قرار بود با فرمول اروپا و آمریکا خوراک تأمین گرددف باید 8000 تومان در نظر گرفته می شد اما دولت این رقم را تغییر داده و سقف آن 5000 تومان معین شده است.

وی با اشاره به دغدغه تأمین خوراک گاز مجتمع های پتروشیمی گفت: رفاه شهفرایندان در اولویت است، بنابراین اگر احتمال کاهش فشار بوجود آید و فرایند گازرسانی مختل گردد، محدودیت تأمین گاز برای صنایع صورت می گیرد. به همین دلیل در چند میدان گازی ان جی ال گازی و... سرمایه گذاری شده و جلسه ای نیز با شرکت نفت و هلدینگ پتروشیمی به همین دلیل برگزار شده است تا هلدینگ ها با سرمایه گذاری در جمع آوری گازهای همراه این گازها را به سمت پتروشیمی ها راهنمایی نمایند.

وی در مورد حذف نام نعمت زاده از واحدهای مجتمع پتروشیمی اظهار کرد: نامگذاری امکان و واحدها به وسیله شورای فرهنگی صورت می گیرد و به لحاظ پاسداشت نام شهدا که در این کشور مرسوم است نامگذاری جدیدی انجام شده و این تغییر نام با استقبال آقای نعمت زاده نیز روبرو شده است و ارتباطی به عملکرد دختر ایشان ندارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "12.5 میلیارد دلار ارز تا خاتمه سال در سامانه نیما عرضه گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12.5 میلیارد دلار ارز تا خاتمه سال در سامانه نیما عرضه گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید