5 قابلیت بد لپ تاپ های قدیمی که اصلا دوست نداریم برگردند!

به گزارش وبلاگ شخصی من، لپ تاپ ها در گذشته قابلیت های بد زیادی داشتند که خوشبختانه دیگر این روزها خبری از آن ها نیست. در این مطلب به 5 قابلیت بد لپ تاپ های قدیمی اشاره خواهیم کرد که اصلا دوست نداریم بار دیگر شاهد آن ها باشیم.

5 قابلیت بد لپ تاپ های قدیمی که اصلا دوست نداریم برگردند!

لپ تاپ ها جز کاربردی ترین ابزارهای فناوری به حساب می آیند که در واقع می توان آن ها را ترکیبی از کامپیوترهای رومیزی و گوشی های هوشمند دانست. می گوییم گوشی از این جهت که قابل حمل هستند، می گوییم کامپیوترهای رومیزی از این جهت که توانایی سخت افزاری بسیار بالایی دارند و می توان کارهای سنگینی را آن ها انجام داد.

چندین سال است که شرکت های مختلف فعال در زمینه ساخت سخت افزار، لپ تاپ های زیادی را راهی بازار می نمایند. این لپ تاپ ها هر سال بهتر و کاربردی تر از سال قبل هستند و قابلیت های خوبی را به آن ها اضافه می نمایند، بلکه یک سری از قابلیت های قدیمی و بدون کاربرد را هم از آن ها حذف می نمایند. آنچه که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم، دقیقا همین موارد بی کاربردی هستند که دیگر ردی از آن ها در لپ تاپ های مدرن امروزی دیده نمی گردد.

البته شاید بسیاری از لپ تاپ ها وجود داشته باشند که همچنان این قابلیت ها را دارند، اما تعداد محصولاتی که دیگر از این قابلیت ها استفاده نمی نمایند خیلی بیشتر است. در این مطلب اما تصمیم گرفتیم به 5 قابلیت بد و در بعضی مواقع فراموش شده و غیرکاربردی لپ تاپ های قدیمی بپردازیم؛ قابلیت هایی که اصلا دوست نداریم در لپ تاپ های مدرن امروزی ببینیم شان.

1. پنل های RGBW/WRGB

در سال 2017، یعنی زمانی که فناوری 4K به تازگی داشت در میان کاربران محبوبیت پیدا می کرد، شرکت های سازنده لپ تاپ کوشش می کردند با استفاده از پنل هایی با این مقدار وضوح، نظر کاربران را به خود جلب نموده و رویای رسیدن به چنین کیفیت خیره نماینده ای را به حقیقت تبدیل نمایند. یک سری از این پنل ها از ساب پیکسل سفید در کنار RGB که همان قرمز، سبز و آبی است بهره می بردند، بنابراین 4K واقعی نبودند. در واقع تعداد پیکسل در هر ردیف فقط به 2880 می رسید در حالی که وضوح 4K در هر ردیف، 3840 پیکسل را به نمایش می گذارد.

خوشبختانه این پنل ها در سال 2019 بازنشسته شدند و دیگر خبری از آن ها نشد. حداقل خیلی کمتر از آن ها می شنیدیم. هنوزم که هنوزه لپ تاپ هایی با نمایشگر 4K از سال 2019 تا به امروز از این آرایه رنگی بهره نمی برند که می توان آن را خبر خوبی دانست.

2. درایوهای نوری و هارهای HDD

یک قابلیت بسیار بد لپ تاپ های قدیمی، استفاده از درایو نوری و هارهای HDD بود. اگر به ده سال قبل برگردیم و بخواهیم در فروشگاه های مختلف در پی خرید لپ تاپی خوب و قدرتمند باشیم، تقریبا غیرممکن است که بیش از 90٪ آن ها درایو نوری DVD یا بلوری نداشته باشند. بعلاوه حافظه داخلی پیش فرض تمام آن ها از نوع HDD بود و این یعنی سرعت بسیار پایین حین بوت ویندوز یا اجرای اپلیکیشن های مختلف.

دیسک های نوری اگرچه کاربردی بودند، اما فضای زیادی را درون لپ تاپ ها اشغال می کردند که در حالت عادی هم فضای کمی داشتند و دارند. از طرفی هاردهای HDD هم بسیار بزرگ تر از SSD هایی بودند که میزان به مراتب کوچک تری داشتند. شرکت ها با حذف این موارد پیروز شدند فضا را برای استفاده از SSDهای M.2 فراهم نمایند که از لحاظ ضخامت و میزان کلی، بسیار کوچک تر از هاردهای HDD است. البته در بسیاری از لپ تاپ های امروزی، HDD همچنان سر جایش قرار گرفته است اما درایو نوری کاملا حذف شده است.

با حذف درایو نوری، باز هم آنقدر فضای خالی درون لپ تاپ به وجود آمد که به شرکت ها یاری کرد باتری بزرگ تر و خنک نماینده های قدرتمندتری را برای لپ تاپ خود در نظر بگیرند. موضوعی که اهمیتش بسیار بیشتر از این است که لپ تاپ فقط قابلیت اجرای CD یا DVD را داشته باشد. علاوه بر این ها، دیگر هم احتیاج نبود برای بهبود عملکرد باتری و خنک نماینده، ضخامت محصول را افزایش داد.

3. آداپتور AC

در حالی که بسیاری از لپ تاپ های امروزی با آداپتور AC بزرگ راهی بازار می شوند، اما بسیاری از شرکت ها در کوشش هستند تا از شارژرهای USB-C برای لپ تاپ خود استفاده نمایند که هم سرعت خوبی دارد و هم فضای کمتری را اشغال می نماید. از طرفی اتحادیه اروپا هم استفاده از این نوع پورت شارژر را به عنوان راه حلی واحد و استاندارد برای تمام محصولات الکترونیکی که امکان بهره مندی از پورت شارژر را دارند اجباری کرد و بدین ترتیب هر روز می بینیم که تعداد بیشتری از لپ تاپ ها به این نوع پورت مجهز می شوند و خبری از آداپتور AC نیست.

چه کسی بدش می آید دیگر نگران این نباشد که مجبور گردد برای لپ تاپ خود، شارژری را خریداری کند که فقط برای خود آن محصول طراحی شده بود؟ چه کسی بدش می آید که یک روش استاندارد برای شارژ محصولی که خریداری نموده وجود داشته باشد؟

البته شاید با خود بگویید لپ تاپ های گیمینگ به شارژرهای قدرتمندی احتیاج دارند که USB-C شاید جوابگوی احتیاج آن ها نباشد، اما با ورود شارژرهای 240 واتی به بازار که البته هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارند، این مشکل هم به زودی برطرف خواهد شد.

4. SLI و استفاده از دو گرافیک

بدترین قابلیت لپ تاپ های قدیمی، استفاده از دو کارت گرافیک بود. شاید با خود بگویید مگر مشکل استفاده از دو گرافیک در لپ تاپ چیست که باید امیدوار باشیم دیگر به لپ تاپ ها برنگردند؟ در پاسخ باید بگوییم گاهی اوقات، قابلیت هایی که در کامپیوترهای رومیزی خوب جواب می دهند، قرار نیست در لپ تاپ ها هم به همان خوبی خروجی داشته باشند. روی کاغذ، استفاده از دو گرافیک می تواند برای گیمرهایی که روی لپ تاپ بازی می نمایند یک رویا باشد.

اما در عمل، شما با مشکلاتی نظیر گرمای بیش از حد، سر و صدای سرسام آور فن های خنک نماینده، مصرف به شدت بالای انرژی، سنگین شدن لپ تاپ و بسیاری موارد دیگر روبرو خواهید شد که عملا تجربه کار با لپ تاپ را برایتان تلخ می نماید، چون در لپ تاپ، افزایش مصرف انرژی و گرمای بیش از حد یعنی فاجعه چون قطعات آن چسبیده، در کنار هم هستند.

لپ تاپ هایی که از دو گرافیک بهره می برند، خیلی زود هم فرسوده و از رده خارج می شوند چون مدل های نو فقط با یک گرافیک راهی بازار می شوند و عملکرد خوبی هم دارند. بعلاوه لپ تاپ هایی که از دو کارت گرافیک مشابه ساخت AMD بهره می بردند، به خاطر عدم پشتیبانی نرم افزاری و نبود درایورهای مورد احتیاج، خیلی زود فراموش شدند.

گیگابایت Aorus X9 در سال 2017 راهی بازار شد و در آن موقع، جز نخستین محصولاتی به حساب می آمد که از دو کارت گرافیک GTX 1070 به صورت SLI بهره می برد. این محصول حتی همین حالا هم قدرتمند و سریع است اما آیا منطقی است گیمری بیاید و 4000 دلار برای لپ تاپی هزینه کند که از گرافیک 6 سال پیش بهره می برد؟ آن هم به صورت SLI؟!

5. پنل های TN

تفاوت بین یک لپ تاپ مقرون به صرفه قیمت و گران قیمت همواره به پردازنده نیست. گاهی اوقات پیش می آید که نوع پنل بکار رفته در یک محصول می تواند تفاوت قیمت فاحشی را رقم بزند. پیش تر و در لپ تاپ های مقرون به صرفه قیمت، از پنل های TN به جای IPS استفاده می شد، اما این روزها دیگر خبری از پنل های TN نیست. البته یک سری از محصولات همچنان از این نوع پنل ها استفاده می نمایند اما تعدادشان بسیار کم است.

پنل های TN به خاطر زاویه دید محدودی که دارند، اصلا مورد پسند کاربران نیستند. از طرفی دقت آن ها در نمایش رنگ ها هم بسیار پایین تر از IPS است. در نتیجه طبیعی است که خواستار بازگشت چنین پنل هایی به لپ تاپ های امروزی نباشیم.

چه قابلیت قدیمی دیگری وجود دارد که دوست ندارید در لپ تاپ های امروزی مورد استفاده قرار بگیرد؟

منبع: NotebookCheck

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 قابلیت بد لپ تاپ های قدیمی که اصلا دوست نداریم برگردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 قابلیت بد لپ تاپ های قدیمی که اصلا دوست نداریم برگردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید