انواع شامپوهای موجود در بازار؛ 14 محصول پرمصرف که باید بشناسید

به گزارش وبلاگ شخصی من، همه ما انواع متفاوتی از مو داریم که هر کدام مسائل خاص خود را دارند. حتی نوع پوست سر ما هم ممکن است با هم متفاوت باشد. از این رو آشنایی با انواع شامپوهای موجود در بازار مهم است. اگر می خواهید موهایی سالم و براق داشته باشید، توصیه می کنیم این مقاله از خبرنگاران مگ را از دست ندهید. در این مقاله درباره برترین شامپوهای موجود در بازار صحبت می کنیم تا بفهمید کدام محصول برایتان مناسب تر است.

انواع شامپوهای موجود در بازار؛ 14 محصول پرمصرف که باید بشناسید

تاریخچه استفاده از شامپو

مفهوم شامپو به هزاران سال قبل برمی گردد. در دوران باستان، مردم در بین النهرین و مصر از مواد طبیعی مختلف از جمله خاکستر، روغن و عصاره های گیاهی برای تمیز کردن موهای خود استفاده می کردند.

اصطلاح شامپو از کلمه سانسکریت champu به معنی ماساژ گرفته شده است. شامپو به شکلی که امروزه آن را می شناسیم در اوایل قرن بیستم رایج شد. اولین شامپوی مایع موجود در بازار که در دهه 1920 به بازار معرفی گردید در ابتدا یک محصول لوکس به حساب می آمد، اما محبوبیت آن به سرعت افزایش یافت. در حال حاضر، انواع مختلفی از شامپو در بازار وجود دارد که هرکدام برای برطرف احتیاجها و ترجیحات مختلف فرموله می شوند.

اهمیت انتخاب شامپو بر اساس نوع مو

اکنون که با تاریخچه شامپو آشنا شدید، بیایید تاثیر نوع مو را در انتخاب شامپوی مناسب آنالیز کنیم. چون انواع شامپوهای موجود در بازار ممکن است برای هر نوع مویی کارآیی نداشته باشند.

انتخاب شامپوی مناسب برای مراقبت موثر از مو مهم است. توجه به این نکته در نظافت، زیبایی و بهداشت شخصی نقش کلیدی دارد. بعلاوه سلامت پوست سر را تضمین می نماید، باعث تحریک رشد مو می گردد و بافت مو را بهبود می بخشد. به علاوه، می تواند به افزایش درخشندگی مو و بهبود حجم آن یاری کند.

در ادامه به چند نوع مو و محصولات مناسب آن ها اشاره می کنیم:

  • موهای نازک: اگر موهای ظریفی دارید، از شامپوهایی که مقدار زیادی ماده نرم نماینده دارند استفاده نکنید، چون ممکن است باعث شوند موهای شما کم حجم تر به نظر برسند.
  • موهای ضخیم: چنانچه موهای ضخیم و زبری دارید، باید از شامپوهای بدون سولفات موجود در بازار که حاوی مواد نرم نماینده هستند بهره ببرید. چون سولفات ها از جمله سدیم لوریل سولفات (SLS) می توانند موها را خشک و وز نمایند.
  • موهای چرب: پوست سر چرب باعث فراوری مقدار زیادی چربی می گردد. در این شرایط بهتر است از شامپوهای حاوی سورفکتانت و مواد جاذب روغن مانند خاک رس بهره ببرید تا از تجمع چربی و سبوم اضافی جلوگیری گردد.
  • موهای خشک: اگر موهای خشکی دارید، توصیه می گردد از شامپوهای حاوی مواد مرطوب نماینده بهره ببرید و به سراغ محصولات حاوی سولفات یا الکل نروید.

انواع شامپوهای موجود در بازار

رایج ترین شامپوهای موجود در بازار عبارتند از:

1. شامپو معمولی

این نوع شامپو برای افرادی که با مو یا پوست سر خود مشکل خاصی ندارد مناسب است. این محصول به گونه ای طراحی شده است که با بیشتر روتین های مراقبت از مو مطابقت داشته باشد. شامپوهای معمولی برای انواع موهای خشک، نرمال و چرب و در مقدار های مختلف به بازار عرضه می شوند.

2. شامپو روزانه

شامپو روزانه فرمولاسیون ملایمی دارد و همان طور که از نام آن تعیین است برای استفاده روزانه طراحی شده است. درنتیجه، برای کسانی که موها و پوست سرشان مستعد فراوری چربی اضافی است و باید آن ها را به طور منظم بشویند، گزینه خوبی به شمار می رود.

3. شامپو شفاف نماینده

معمولا بقایای محصولاتی که برای مراقبت از مو یا حالت دهی به آن ها استفاده می شوند روی سر تجمع می یابند. شامپو شفاف نماینده حاوی مقدار زیادی سدیم لوریل سولفات است که به حذف بقایای محصولات مختلف یاری می نماید.

شامپو شفاف نماینده برای کسانی که پوست سرشان چرب است یا از محصولات حالت دهنده مو استفاده می نمایند، انتخاب مناسبی است. با این حال، فرمولاسیون آن خشن است و در صورت استفاده زیاد و طولانی مدت می تواند موها را خشک و وز کند. از این رو توصیه می گردد برای جلوگیری از آسیب دیدگی موها در استفاده از این شامپو زیاده روی نکنید و بعد از آن، روی موهای خود نرم نماینده بزنید.

4. شامپو حجم دهنده

کم پشت بودن موها یکی از رایج ترین مسائلی است که اغلب افراد گزارش می دهند. شامپوهای حجم دهنده به عنوان یکی از مهم ترین انواع شامپوهای موجود در بازار برای موهای نازک و کم پشت برترین انتخاب هستند. چون از مواد سبکی ساخته شده اند که باعث سنگین شدن موها نمی شوند.

5. شامپو پروتئین

کراتین (پروتئین مو) برای حفظ ساختار مو ضروری است، به همین علت کمبود آن می تواند باعث آسیب مو گردد. شامپو پروتئین یک نوع شامپوی تقویت نماینده است که از کراتین هیدرولیزشده یا پروتئین های گیاهی تشکیل می گردد و به ترمیم موهای آسیب دیده یاری می نماید. این محصول برای موهایی که به علت استفاده از ابزارهای حرارتی، رنگ کردن یا عوامل محیطی آسیب دیده اند، ایدئال است.

6. شامپوی مخصوص موهای رنگ شده

موهای رنگ شده مستعد کمبود رطوبت، خشکی و شنمایندگی هستند. از سوی دیگر، ممکن است رنگ آن ها به مرور زمان تغییر کند یا کدر گردد. استفاده از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده که معمولا بدون سولفات است به کاهش این مسائل یاری می نماید. این محصول حاوی ترکیباتی است که رنگ موها را از بین نمی برند و در عین حال رطوبت آن ها را افزایش می دهند.

7. شامپو بار

از سایر انواع شامپوهای موجود در بازار می توان به شامپو بار (شامپوی جامد) اشاره نمود. شامپو بار در مقایسه با شامپوهای مایع سنتی حاوی آب کمتری است و به همین علت ظاهری شبیه صابون دارد. با این حال، فرمولاسیون آن با صابون معمولی فرق دارد. این محصول معمولا از مواد طبیعی تشکیل می گردد و برای کسانی که زیاد سفر می نمایند مناسب است.

8. شامپو مرطوب نماینده

اگر موهای خشک و وز دارید، شامپو مرطوب نماینده برای شما مناسب است. معمولا استفاده زیاد از ابزارهای حرارتی، رنگ کردن مداوم مو و عوامل محیطی باعث خشک شدن موها می شوند.

این محصول حاوی مقدار زیادی مواد مرطوب نماینده مانند آلوئه ورا، شی باتر، کره کاکائو و… است که روغن های از دست رفته مو را جبران می نمایند و جلوی کم آبی آن را می گیرند. علاوه بر این، می توانند وز موها را کاهش دهند و آن ها را نرم و درخشان نمایند.

9. شامپوی طبیعی یا ارگانیک

امروزه بسیاری از مردم از خرید شامپوهای حاوی مواد شیمیایی اجتناب می نمایند و ترجیح می دهند از شامپوهای طبیعی و حاوی مواد ارگانیک استفاده نمایند. شامپوهای طبیعی نه تنها دارای مواد گیاهی هستند، بلکه از نگهدارنده های مصنوعی مانند پارابن و سایر مواد خشن مانند الکل، سولفات و فتالات در فرمولاسیون آن ها استفاده نشده است. این محصولات معمولا برای همه افراد به خصوص کسانی که پوست سر حساسی دارند مناسب هستند.

10. شامپو ضدشوره

همان طور که از نام این محصول پیدا است، برای مبارزه با شوره سر طراحی شده است. شامپو ضدشوره حاوی مواد دارویی است که می توانند به درمان پوسته پوسته شدن و خارش سر یا پیشگیری از آن یاری نمایند.

11. شامپوی حذف کلر یا شامپوی شنا

یکی از مهم ترین انواع شامپوهای موجود در بازار است که برای شناگران طراحی شده است. قرار گرفتن در معرض کلر می تواند رطوبت مو را کاهش دهد. شامپوی حذف کلر بقایای این ماده و بوی آن را از روی سر از بین می برد و در عین حال رطوبت از دست رفته را جبران می نماید. این محصول حاوی نرم نماینده های محافظ است که موهای شما را تغذیه می نمایند و آن ها را نرم نگه می دارند.

12. شامپو خشک

شامپوهای خشک به شکل مایع، پودر و اسپری فراوری می شوند و می توانند موهای شما را تا زمانی که دوباره حمام بروید، شاداب نگه دارند. این محصولات نمی توانند جایگزین شامپوهای عادی شوند، بلکه فقط برای سفر یا سایر زمانی هایی که نمی توانید موهایتان را خیس کنید مفید هستند. بنابراین نباید بیش از حد به آن ها متکی باشید. اگر یک بار از شامپو خشک استفاده کردید، دفعه بعد موهای خود را با شامپوی عادی بشویید تا از شر هر گونه آلودگی که ممکن است منافذ را مسدود کند خلاص شوید.

13. شامپوی مخصوص موی فر

موهای فر نسبت به انواع دیگر مو خشک تر هستند و برای حفظ برترین حالت خود به آبرسانی منظم احتیاج دارند. شامپوی مخصوص موی فر حاوی ترکیبات آبرسان، اسیدهای آمینه و پروتئین های هیدرولیزشده است که مو را مرطوب و فرهای آن را تعیین می نمایند.

14. شامپو بچه

موهای بچه ها نازک و ظریف است، به همین علت توصیه می گردد برای شستن آن ها از شامپو بچه استفاده گردد. این نوع شامپوها باعث تحریک چشم کودک نمی شوند. بعلاوه اغلب حاوی موادی هستند که به درمان کلاه گهواره یا سایر بیماری های پوستی خفیف یاری می نمایند.

مواد تشکیل دهنده شامپو که باید از آن ها اجتناب کنید

اکنون که با انواع شامپوهای موجود در بازار آشنا شدید، ضروری است ترکیبات مضر موجود در آن ها را بشناسید. ترکیباتی که باید از آن ها دوری کنید یا استفاده از آن ها را به حداقل برسانید عبارتند از:

1. سولفات

سولفات ها سورفکتانت های رایجی هستند که در بیشتر شامپوهای موجود یافت می شوند. استفاده منظم از سولفات ها باعث خشکی و شنمایندگی موها می گردد، بنابراین بهتر است هر روز از آن ها استفاده نکنید. با این حال، یک استثناء وجود دارد. شامپوهای شفاف نماینده حاوی مقدار زیادی سولفات هستند و می توانند بقایای سایر محصولات را از روی موها پاک نمایند. از چنین شامپوهایی می توانید حدبیشتر یک بار در هفته بهره ببرید.

2. سیلیکون

سیلیکون ها می توانند موهای شما را صاف تر نمایند، اما باعث تجمع محصول روی آن ها می شوند. از سیلیکون های ایجادنماینده تجمع مانند دایمتیکون، ستیل دایمتیکون، دایمتیکونول، ستئاریل متیکون، سیکلومتیکون، آمودایمتیکون، استئاریل دایمتیکون، تری متیل سیلیلامودیمتیکون و سیکلوپنتاسیلوکسان اجتناب کنید.

ذکر این نکته ضروری است که استفاده از همه سیلیکون ها مشکل ساز نیست. شما می توانید از محصولات حاوی سیلیکون های محلول در آب مانند استاروکسی دایمتیکون و دایمتیکون کوپلیول بهره ببرید.

3. ترکیبات کواترنری آمونیوم

این ترکیبات که به عنوان یک عامل نرم نماینده به انواع شامپوهای موجود در بازار اضافه می شوند ممکن است باعث تحریک پوست سر شوند. از این رو بهتر است از آن ها اجتناب کنید.

4. عطرهای مصنوعی

از خرید شامپوهایی که حاوی عطرهای مصنوعی هستند خودداری کنید. چرا که ممکن است پوست شما را تحریک نمایند و باعث واکنش های آلرژیک مانند کهیر و بثورات پوستی شوند.

5. پلی اتیلن گلیکول یا PEG

از پلی اتیلن گلیکول به عنوان نرم نماینده و ضخیم نماینده در شامپوها استفاده می گردد، اما ممکن است پوست های حساس را تحریک کند.

6. فتالات

فتالات ها دسته ای از مواد شیمیایی هستند که پلاستیک را نرم می نمایند و به طور گسترده در محصولاتی مانند شامپوها، صابون ها، مرطوب نماینده ها و مواد غذایی استفاده می شوند. تحقیقات زیادی در خصوص عوارض جانبی فتالات ها انجام نشده است. با این حال، گمان می رود که با سایر مواد شیمیایی تداخل داشته باشند و باعث مسائل مزمن سلامتی و نقایص مادرزادی شوند.

7. پارابن

پارابن ها مواد نگهدارنده ای هستند که در شامپوها و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شوند. نتیجه تحقیقات مختلف در خصوص تاثیر این مواد روی سلامتی ضدونقیض است. با این حال، به نظر می رسد که دارای خواص استروژنی هستند و در ایجاد سرطان سینه نقش دارند.

کلام پایانی

موهای شما احتیاج به مراقبت ویژه دارند، بنابراین توصیه می کنیم از شامپویی بهره ببرید که برای مو و پوست سرتان مناسب باشد. برای این کار باید انواع شامپوهای موجود در بازار را بشناسید و ترکیبات درج شده روی محصول را به دقت بخوانید. امروزه انواع مختلفی از شامپو فراوری می گردد که هر کدام از آن ها عملکرد منحصر به فردی دارند و برای برطرف نگرانی ها و مسائل خاصی فرموله شده اند.

استفاده از شامپوی نامناسب می تواند به مو یا پوست سر شما آسیب برساند و به طیف وسیعی از مسائل منجر گردد. برای مثال، ممکن است روغن طبیعی موها را از بین ببرد یا باعث گردد پوست سر شما چربی اضافی فراوری کند. از سوی دیگر، برخی از مواد شیمیایی به کار رفته در آن ممکن است پوست سر را تحریک نمایند و به خارش، پوسته پوسته شدن یا حتی بثورات پوستی منجر شوند. حتی در موارد شدید، استفاده از شامپوی نامناسب می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و باعث ریزش مو گردد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ شخصی من مگ را بخوانید.

منابع: stylecraze, hwtclinic

منبع: دیجیکالا مگ

به "انواع شامپوهای موجود در بازار؛ 14 محصول پرمصرف که باید بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع شامپوهای موجود در بازار؛ 14 محصول پرمصرف که باید بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید