آنالیز گوشی پوکو F5؛ آچار فرانسه به سبک شیائومی

به گزارش وبلاگ شخصی من، گوشی های هوشمند میان رده، معمولا با اولویت های مشخصی فراوری می شوند. برای مثال ممکن است یک گوشی در بخش عکاسی عملکرد بهتری نسبت به سایر پارامترها داشته باشد، گوشی دیگری به پردازنده قدرتمندتری مجهز گردد و یک گوشی از نظر طول عمر باتری و سرعت شارژ عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشد. چنین تصمیمی به این علت به وسیله سازندگان گرفته می گردد تا بتوانند قیمت نهایی کالا را پایین نگه دارند. با این حال، معمولا هر سال - یا هر دو سال یک بار - گوشی هایی وارد بازار می شوند که علاوه بر قیمت رقابتی، به مجموعه ای از سخت افزارها مجهز شده اند که در کنار هم، از گوشی یک آچار فرانسه همه کاره می سازند! پوکو F5 یکی از این دستگاه هاست.

آنالیز گوشی پوکو F5؛ آچار فرانسه به سبک شیائومی

پوکو که کار خود را به عنوان یکی از زیرمجموعه های متعدد شیائومی شروع کرد، اکنون اعتبار زیادی در بین مشتریان گوشی های هوشمند در بازارهای کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، دارد. این شرکت در سال 2023، نه یک مدل، بلکه دو مدل گوشی همه کاره وارد بازار نموده و از این بابت سرآمد همه فراورینمایندگان گوشی های هوشمندبه شمار میرود.

در ادامه با آنالیز پوکو F5 همراه ما باشید.

پوکو F5سخت افزار
تاریخ معرفیمی 2023
ابعاد (میلیمتر)161.1 در 75 در7.9
وزن181 گرم
نمایشگر6.67 اینچی AMOLED
نرخ به روزرسانی120 هرتز
حداکثر روشنایی1000 نیت
تراکم پیکسلی395ppi
پردازندهاسنپدراگون 7 پلاس نسل 2
معماری پردازنده4 نانومتری
واحد پردازش گرافیکیAdreno 725
فضای ذخیره سازی256 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهخیر
دوربین اصلی

64 مگاپیکسل (سنسور 1/2 اینچی)

OIS

سایر دوربین ها

8 مگاپیکسلی التراواید (سنسور 1/4 اینچی)

2 مگاپیکسلی ماکرو

فیلم برداری

4K@30fps

1080p@30/60/120fps

720p@960fps

Gyro-EIS

دوربین سلفی16 مگاپیکسل
حسگر اثر انگشتکنار بدنه
ظرفیت باتری5000 میلی آمپرساعت
سرعت شارژ67 وات
قابلیت های ویژه

استاندارد IP53 (مقاوم در برابر آب و گردوغبار)

محافظ گوریلاگلس 5

پشتیبانی از دالبی ویژن

پشتیبانی از +HDR10

نرخ نمونه برداری لمسی 240 هرتز

پورت 3.5 میلیمتری

طراحی

مهندسان کمپانی پوکو کوشش زیادی نموده اند تا استانداردهای طراحی پوکو F5 را به شکل قابل ملاحظه ای ارتقا دهند؛ و باید اعتراف کرد در این کار پیروز بوده اند. F3 و F4، که نسل های قبلی این گوشی به حساب می آیند، هر دو دستگاه هایی سنگین وزن بودند. چنین نقطه ضعفی برای گوشی های میان رده باعث می گردد کاربران به آن ها به چشم دستگاه هایی با کیفیت پایین تر نگاه نمایند و وزن بالا را علتی برای ناتوانی کمپانی در بهینه سازی طراحی گوشی ها بدانند. اما پوکو F5 شاهد تغییراتی بوده که همگی به نتیجه ای مثبت ختم شده اند.

مدلجنس بدنهابعاد (میلیمتر)ضخامت (میلیمتر)وزن
Poco F3شیشه با فریم پلاستیک163.7×76.47.8196 گرم
Poco F4شیشه با فریم پلاستیک163.2×767.7195 گرم
Poco F5بدنه و فریم پلاستیک161.1×757.9181 گرم

با نگاهی به معینات ظاهری پوکو F5 به خوبی معین است که طراحان این گوشی تصمیم گرفته اند با حفظ ضخامت (یک دهم میلیمتر قابل چشم پوشی است)، جنس بدنه پشتی را به پلاستیک تغییر داده و طول و عرض گوشی را نیز اندکی کمتر نمایند. نتیجه این تصمیمات منجر به کاهش 15 گرمی وزن دستگاه شده که در زمان کار کردن با آن کاملا واضح است. بعلاوه همه این تغییرات در شرایطی اجرا شده اند که ابعاد نمایشگر ثابت به جای مانده که علت آن، کاهش حاشیه های اطراف نمایشگر و افزایش نسبت صفحه نمایش به بدنه از 85.9٪ در پوکو F3 به 88.9٪ در پوکو F5 است.

علاوه بر این تغییرات، پوکو F5 از نظر طراحی نیز متفاوت از آن چه انتظار می رود عمل می نماید. این گوشی به صورت تخت طراحی شده و در لبه های نمایشگر آن هیچ گونه خمیدگی و انحنا دیده نمی گردد. اما لبه های بدنه پشتی اندکی به سمت فریم انحنا دارند که باعث خوش دست تر شدن گوشی شده است. به جز رنگ آبی، هر دو رنگ سفید و مشکی این گوشی دارای طرح هایی بسیار چشم نواز در نمای پشتی هستند که دستگاه را نسبت به مدل های رقیب متمایز می نماید. بعلاوه با وجود استفاده از فریم پلاستیکی، این فریم کاملا مستحکم بوده و حس در دست گرفتن یک گوشی مقاوم در برابر ضربه را به کاربر منتقل می نماید.

سمت راست فریم محل قرارگیری کلیدهای تنظیم صدا و پاور است. کلید پاور بعلاوه نقش حسگر اثر انگشت را نیز ایفا می نماید. این حسگر در محل مناسبی قرار داده شده و برای استفاده از آن احتیاجی به کشیدن بیش از حد انگشت شست به سمت بالا نیست. ضمن اینکه بسیار سریع و دقیق عمل می نماید و به همین علت، انتخاب بهتری نسبت به سنسورهای اپتیکال زیر نمایشگر که از آن ها در گوشی های میان رده استفاده می گردد به شمار میرود.

سمت چپ فریم کاملا خالی است و شیار ورود سیم کارت به پایین گوشی انتقال داده شده. جایی که به جز ورودی سیم کارت، می توان درگاه USB-C و یکی از خروجی های بلندگوهای استریو را نیز مشاهده کرد. دیگر خروجی بلندگو در بخش بالایی فریم، در کنار فرستنده فروسرخ و پورت 3.5 میلیمتری قرار گرفته است. البته درست در لبه بالایی صفحه نمایش نیز می توان خروجی دیگر بلندگوی دوم را مشاهده کرد که نشان می دهد صدای بلندگوی دوم می تواند در دو کانال از دستگاه خارج گردد. وجود جک 3.5 میلیمتری دیگر ویژگی قابل ذکر پوکو F5 است، به این علت که این پورت امروزه عمدتا تنها در گوشی های مالی و رده ورودی دیده می گردد، اما طراحان پوکو F5 وجود آن را به نبودش ترجیح داده اند.

صفحه نمایش و بلندگوی پوکو F5

پوکو F5 از نمایشگر 6.67 اینچی AMOLED، با پوشش 68 میلیارد رنگ و نرخ به روزرسانی 120 هرتز استفاده می نماید که در سه حالت 120fps، 60fps و دینامیک قابل تنظیم است. در حالت دینامیک، تنظیم نرخ به روزرسانی بر عهده گوشی قرار می گیرد تا به این ترتیب، زمانی که کاربر به فریم های بیشتری احتیاج ندارد، با کاهش نرخ بازسازی به 60 فریم در ثانیه، در مصرف انرژی صرفه جویی گردد. حداکثر روشنایی این پنل 1000 نیت و روشنایی آن در حالت عادی هم 500 نیت عنوان شده است. با وجود کاهش حداکثر روشنایی نسبت به نسل قبلی، صفحه نمایش پوکو F5 زیر نور مستقیم خورشید خوانایی قابل قبولی داشته و کمبودی از این بابت احساس نمی گردد.

کیفیت محتوای نمایش داده شده در این نمایشگر کاملا رضایت بخش ارزیابی می گردد. رنگ ها واقعی و بدون اشباع هستند و کنتراست رنگی نیز در سطح قابل قبولی به چشم می رسد. اما علاوه بر این، پنل به کار رفته در پوکو F5 از دالبی ویژن و HDR10+ پشتیبانی می نماید که در صورت دسترسی به محتوای ویدویی مناسب، می تواند تصاویر بسیار دلنشینی در معرض دید کاربر قرار دهد.

دیگر ویژگی این صفحه نمایش، نرخ نمونه برداری لمسی 240 هرتزی آن است که به خصوص در بازی های اکشن، گزینه ای عالی برای کاربران به حساب خواهد آمد. این صفحه نمایش بعلاوه دارای استاندارد SGS نور آبی محدوده شده بوده و از PWM (pulse-width modulation) با نرخ 1920 هرتز استفاده می نماید که باعث کاهش خستگی چشم در زمان استفاده می گردد.

پوکو برای این گوشی از بلندگوهای استریو استفاده نموده که در مجموع، 3 خروجی برای آن ها در نظر گرفته شده. خروجی اول که در لبه پایینی فریم گوشی قرار گرفته و 2 خروجی دیگر، یکی در لبه بالایی فریم و یکی درست در مرکز و بالای صفحه نمایش دستگاه قرار دارند. جهت انتشار صدا در خروجی های قرار گرفته روی لبه ها به سمت بیرون و موازی با گوشی است و خروجی دیگر، صدا را به سمت کاربر منتشر می نمایند. این نکته به خصوص مورد توجه گیمرهایی قرار خواهد گرفت که از هندزفری در زمان اجرای بازی استفاده نمی نمایند. به این علت که در صورت پوشانده شدن خروجی اسپیکرها، همچنان صدا قطع نمی گردد و از خروجی رو به کاربر به گوش او خواهد رسید.

بلندگوهای پوکو F5 از نظر توان خروجی، صدای بسیار بلندی فراوری می نمایند. و نکته مثبت آن که صدای بلند حتی در شدت های بالا نیز دچار اعوجاج و در هم ریختگی نمی گردد. بعلاوه این بلندگوها در بازفراوری فرکانس های میانی و بالایی بسیار عالی عمل می نمایند، اما بازفراوری بیس در فرکانس های پایینی، به مقدار محدوده های دیگر قدرتمند نیست. با این حال می توان به بلندگوهای پوکو F5 نمره قبولی را از نظر شدت و کیفیت صدا داد.

عملکرد پردازشی و باتری پوکو F5

اسنپدراگون 7 نسل یک اولین تراشه میان رده کوالکام پس از تغییر نقشه راه و نام گذاری نو چیپست های اسنپدراگون بود. اما بسیاری از کاربران این چیپست را تنها نسخه تغییر نام داده شده ای از اسنپدراگون 778G می دانستند که به علت هماهنگ نبودن آن با نرم افزارها و بازی ها، قادر به ارائه عملکردی در سطح 778G هم نبود. اما نسل دوم این چیپ های میان رده شاهد تغییرات گسترده ای بود و اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2 عملکردی خیره نماینده در اپلیکیشن ها، بازی ها و بنچمارک ها به نمایش می گذارد.

معینات فنی چیپست اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2
64 بیت - فرآیند ساخت 4 نانومتری
واحد پردازش گرافیکیAdreno 725
معمارییک هسته 2.91GHz-Cortex-X2

سه هسته 2.49GHz-Cortex-A710

چهار هسته 1.8GHz-Cortex-A510

حداکثر فرکانس پردازنده2.91GHz
حداکثر سرعت WiFi3.6Gbps
حداکثر سرعت شبکه مخابراتی4.4Gbps
قابلیت فیلم برداری4K@60fps
فیلم برداری Slow Motion1080p@240fps
حداکثر کیفیت دوربین200 مگاپیکسل

چیپست اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2 در اجرای اپلیکیشن ها و بازی ها بی نقص عمل میکند. بازی های آنلاین مانند Call of Duty Mobile، PUBG، Free Fire و League of Legends با بالاترین کیفیت پشتیبانی شده و با حداکثر فریم ریت اجرا می شوند و حتی در استفاده طولانی مدت نیز شاهد افزایش بیش از مقدار دمای گوشی یا افت چشمگیر عملکرد پردازنده نخواهید بود.

بنچمارکامتیاز
Geekbench 6تک هسته ایچند هسته ای
8193930
Geekbench 6 GPU3915
3D Mark - Wild Life7352
Wild Life Stress Test Lowest Loop ScoreBest Loop Score
62717319
Antutu v10987211
Storage Test75955
Sequence ReadSequence WriteRandom Access
1958MB/s1870MB/s

R:500MB/s

W:452MB/s

نکته بسیار جالب درباره بنچمارک های ثبت شده به وسیله اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2 در پوکو F5 آن است که اعداد به دست آمده در بسیاری از موارد، بالاتر از امتیازهای ثبت شده به وسیله پردازنده اسنپدراگون 888 به عنوان چیپست پرچم دار که مدت زمان زیادی از معرفی آن نمی گذرد است. این گوشی بعلاوه به 12 گیگابایت حافظه رم مجهز شده که با استفاده از قابلیت Dynamic RAM و استفاده از ROM خالی، امکان افزایش آن تا 19 گیگابایت هم وجود دارد.

(مطابق تصویر، پوکو F5 پس از 12 بار اجرای بنچمارک دچار افت عملکرد نشده و تنها پس از آن، عملکرد پردازشی دستگاه به 85٪ مقدار اولیه رسیده است)

(مطابق تصویر که مربوط به Stress Test در بنچمارک 3D Mark - Wild Life است، دمای دستگاه در بازه زمانی که تحت سنگین ترین فشار پردازشی بوده حداکثر به 40 درجه سلسیوس می رسد)

باتری پوکو F5 نسبت به نسل های قبلی این گوشی ارتقا پیدا نموده. در شرایطی که F3 و F4 به ترتیب به باتری های 4520 و 4500 میلی آمپرساعتی مجهز شده بودند، پوکو F5 از یک باتری 5000 میلی آمپرساعتی، با پشتیبانی از شارژ سریع 67 وات استفاده می نماید. این باتری از تکنولوژی شارژ سریع Quick Charge 4 نیز پشتیبانی می نماید و شارژ صفر تا 100 آن به حدود 45 دقیقه زمان احتیاج دارد.

عملکرد باتری را می توان بسیار خوب ارزیابی کرد. حتی در صورت اجرای بازی های آنلاین و داشتن 3 ساعت Screen on Time در روز، باز هم می توانید روی همراهی گوشی تا خاتمه روز دوم حساب باز کنید. طبیعتا با استفاده سبک تر از گوشی، می توان تا میانه های روز سوم نیز به کارکرد باقی امیدوار بود. نتیجه تست ویدیویی باتری نیز 24 ساعت را نشان می دهد که عملکردی بسیار عالی برای گوشی های میان رده به شمار می رود.

(تست باتری با بخش مداوم یک ویدیوی یکسان با کیفیت 1080p، روشن بودن اتصال WiFi، تنظیم شدت روشنایی روی 100٪ و شدت صدا روی 35٪ انجام می گردد)

دوربین پوکو F5

نگاه اولی به معینات سخت افزاری دوربین پوکو F5 ممکن است باعث ناامیدی شما گردد. برای مثال استفاده از سنسوری کوچک (با ابعاد 1/2 اینچ) برای دوربین اصلی نمی تواند خبر خوبی برای کاربرانی باشد که به عکاسی با گوشی علاقه دارند. اما استفاده از دوربین پوکو F5 در شرایط نوری مختلف، نتیجه ای خلاف انتظارات را نشان می دهد.

در نور روز و شرایط نوری مناسب، تصاویر ثبت شده به وسیله دوربین 64 مگاپیکسلی اصلی پوکو F5 از کیفیت بالایی برخوردارند. رنگ ها به خوبی بازفراوری شده و گستره دینامیکی به خوبی پوشش داده می گردد. دوربین بعلاوه می تواند تمایز مناسبی بین نقاط روشن و تیره عکس و بعلاوه سایه ها و هایلایت ها ایجاد کند. جزئیات در این تصاویر به خوبی ثبت می شوند و نویزی به چشم نمی خورد. این عملکرد بسیار خوب در تصاویر گرفته شده در شب هم دیده می گردد. نقطه قوت دوربین اصلی در عکس های گرفته شده در شرایط نوری ضعیف، نویز بسیار پایین تصاویر است. حتی در این تصاویر هم پوکو F5 عملکرد خوبی در ایجاد تمایز بین نقاط تیره و روشن دارد و هرچند به علت کاهش نویز، بخشی از جزئیات حذف می شوند، اما تصویر نهایی قطعا مورد رضایت کاربر قرار می گیرد.

نظر نهایی

پوکو F5 یک گوشی همه کاره و به اصطلاح آچار فرانسه است که می تواند مورد توجه بخش زیادی از کاربران قرار گیرد. این گوشی نمایشگری باکیفیت دارد که چه در بخش مصرف محتوا و چه در زمان اجرای بازی ها، کاربران را راضی خواهد نمود. پردازنده آن جزو برترین چیپست های معرفی شده در سال های اخیر است که هم از نظر توان پردازشی و هم از نظر مصرف انرژی، تنها یک گام از چیپست های پرچم دار نو عقب تر قرار می گیرد. علاوه بر این موارد، دوربینی با عملکردی فراتر از انتظارات دارد که نشان می دهد داشتن یک پردازنده عالی حتی می تواند نقاط ضعف سخت افزاری دوربین یک گوشی را نیز رفع کند. و در کنار همه این موارد، از طراحی زیبا و بدون ریسکی بهره می برد که نه بیش از حد برای متفاوت بودن کوشش می نماید و نه در کنار سایر گوشی های هوشمند قابل چشم پوشی است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز گوشی پوکو F5؛ آچار فرانسه به سبک شیائومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گوشی پوکو F5؛ آچار فرانسه به سبک شیائومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید