بفرمایید تیل قاتق!

به گزارش وبلاگ شخصی من، هر زمانی صحبت از تعطیلات می گردد همه به یاد شهرهای شمالی کشور در استان های مازندران و گیلان می افتند. البته روی صحبت ما استان مازندران است؛ استانی با شهرهای زیبا و

بفرمایید تیل قاتق!

نویسنده: سارا حسنلو

فسنجان به سبک مازندران

هر زمانی صحبت از تعطیلات می شود همه به یاد شهرهای شمالی کشور در استان های مازندران و گیلان می افتند. البته روی صحبت ما استان مازندران است؛ استانی با شهرهای زیبا و سرسبز که فرصتی را برای استراحت چند روزه به هرکسی می دهد. به غیر از منظره ها زیبا، غذاهای محلی هم از جاذبه های این استان است که تیل قاتق هم در گروه غذاهای سنتی این منطقه جای می گیرد. البته کمتر کسی با این غذا آشناست و ما به همین علت آن را در نظر گرفته ایم و در ادامه از ارزش غذایی آن گفته ایم.

مواد لازم (برای4 نفر)

گردو

16

عدد

360

کیلوکالری

گوجه فرنگی خرد شده

4

لیوان

100

کیلوکالری

پیاز خرد شده

1

لیوان

25

کیلوکالری

سیر

3

حبه

5

کیلوکالری

بادنجان

5

عدد

100

کیلوکالری

رب انار

2

قاشق غذاخوری

5

کیلوکالری

روغن ذرت

4

قاشق غذاخوری

360

کیلوکالری

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه

به اندازه دلخواه

0

کیلوکالری

طرز تهیه :

برای آغاز، گوجه فرنگی ها را پوست کنده، نگینی خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید. آنگاه پیاز را اضافه کنید و بگذارید تا دقایقی در کنار هم حرارت ببینند. سپس گردوهای ساییده شده، رب انار و ادویه های یاد شده را اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه با هم تفت دهید حالا 5 لیوان آب در این مخلوط بریزید و بگذارید تا حداقل 40 دقیقه روی حرارت باقی بماند. در صورت تمایل سیرها را هم در کمی روغن تفت دهید و به غذای تان بیفزایید. پس از پخت هم بادنجان هایی را که از قبل سرخ نموده اید در هنگام کشیدن این خورش اضافه کنید.

عادت های غذایی ساروی ها

اولین نکته اینکه که پای ثابت سفره مردم این استان را زیتون و سیر تشکیل می دهد به طوری که آن را به صورت ترشی یا پرورده میل می نمایند. ضمناً همراه با غذای محلی شان باقلای خیس خورده مصرف می نمایند. به این ترتیب که از روز قبل یا یکی، دو ساعت پیش از وعده ناهار یا شام باقلا را خیس می نمایند و به صورت خام آن را می خورند. البته به خاطر همین عادت غذایی بد، بیماری فاویسم در میان آنها شیوع فراوانی دارد و در بیشتر آنها کم خونی های شدید دیده می شود. مرکبات هم سهم بالایی را در برنامه غذایی مردم این استان دارد و این عادت در کنار ماهی خوردن آنها به اسم برترین اقدام های تغذیه ای شان به شمار میرود.

نکته خانه داری

مازندرانی ها معتقدند که پختن این غذا در ظروف رویی طعم بهتری را به آن خواهد داد. بنابراین شما هم می توانید در صورت داشتن این نوع از قابلمه غذای تان را در آن طبخ کنید. جالب است بدانید که تیل به معنای گل و قاتق به معنای خورش است و نام این خورش به رنگ خاص آن بازمی شود.

اندازه کالری

این غذا در مجموع دارای 955 کیلوکالری انرژی است در صورتی که این حجم به 4 قسمت تقسیم شود، هر کدام تقریبا 240 کیلوکالری انرژی خواهد داشت. البته چون این خورش با برنج مصرف می شود حداقل 150 کیلوکالری دیگر هم به این عدد اضافه خواهد شد.

خواص مغز گردو

هیچ می دانستید که با خوردن هر 6 عدد گردو تقریبا 2 میلی گرم ویتامین E به بدن می رسد و این اندازه بیشتر از نصف احتیاج روزانه تان را به این ویتامین فراهم می آورد. جالب است بدانید که این اندازه احتیاج در آقایان 4 میلی گرم و در خانم ها 3 میلی گرم است. حتما می پرسید مگر این ویتامین چه خاصیتی دارد که خوردن منابع آن به طور روزانه توصیه می شود؟ در پاسخ باید گفت این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و یک عامل ضدتشکیل لخته خون است.

به طوری که کمبود آن کم خونی، تحلیل و از بین رفتن سلول های عصبی، ضعف در ماهیچه های اسکلتی، ناباروری و افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و حتی آب مروارید را به همراه دارد بنابراین باید منابع غذایی آن به صورت کنترل شده در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. به خصوص اگر افراد، غلات تصفیه شده استفاده می نمایند، در شهرهای آلوده زندگی می نمایند، کمبود سلنیوم دارند یا به سوء جذب چربی مبتلا هستند و فعالیت های بدنی شدید و مداومی را انجام می دهند.

بادمجان؛ ضدکلسترول

بادمجان یکی از کم کالری ترین سبزیجات است البته اگر به صورت بخارپز مورد استفاده قرار بگیرد در غیر این صورت به علت بافت اسفنجی که دارد در هنگام سرخ شدن روغن فراوانی را در خود کشیده و به این ترتیب به یک ماده غذایی پرانرژی تبدیل خواهد شد. جالب است بدانید که در این سبزی ترکیباتی وجود دارد که موجب کاهش قابل ملاحظه کلسترول خون می شوند به این ترتیب احتمال حملات قلبی را به اندازه چشمگیری در افراد مستعد کاهش می دهند این خاصیت به وجود ترکیبی به نام ناسانین برمی شود که نوعی فلاونویید به شمار میرود. علاوه بر اینها، آنالیز ها نشان داده اند که بادنجان منبع مناسبی از ترکیباتی با خاصیت آنتی اکسیدانی است؛ ترکیباتی از خانواده فنولیک ها مانند کلروژنیک اسید که البته ناسانین هم چنین خاصیتی را دارد. بنابراین، خوردن منظم این سبزی یک اقدام پیشگیرانه در برابر سرطان به شمار میرود. ضمناً، اسید کلروژنیک موجود هم خاصیت ضدباکتریایی، ویروسی و ضدسرطانی دارد و یک کاهنده مناسب کلسترول محسوب می شود.

ارزش گوجه فرنگی

اگر می خواهید در فصل هایی که مرکبات کمتر در دسترس هستند، ویتامین C مورد احتیاجتان را دریافت کنید، گوجه فرنگی اولین گزینه برای انتخاب کردن است. البته باید تازه باشد زیرا این ماده مغذی به حرارت حساس است و در برابر گرما به سرعت از اندازهش کم می شود. در مورد دیگر خواص این سبزی باید یادآور شویم که مطالعات نشان داده اند کسانی که لیکوپن زیادی را به وسیله رژیم غذایی دریافت می نمایند و ذخایر آن در بدن شان موجود است، 50 درصد کمتر محتمل است که به حملات قلبی مبتلا شوند آن هم در مقایسه با کسانی که ذخایر این ترکیب در بدن شان بسیار پایین است. علت این موضوع هم بر می شود به دخالت این ترکیب در کاهش کلسترول بد یا همان LDL از این رو عادت به خوردن گوجه فرنگی به اسم منبع عالی لیکوپن از اقدامات پیشگیرانه در برابر بیماری های قلبی به شمار میرود. فقط یادتان باشد که هر لیوان گوجه فرنگی خردشده یک واحد سبزی محسوب می شود و دارای 25 کیلوکالری انرژی است.

همراه این غذا

اگر تیل قاتق را با برنج میل می کنید، بهتر است که برنج تان کته شده باشد. نوشیدنی تان دوغ است آن هم از نوع بدون گاز و کم نمک و یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه هم برای تکمیل تر کردن وعده غذایی تان با آن همراه کنید.

اگر کم خون هستید

به شما توصیه می کنیم که چند تکه گوشت شترمرغ، گوساله یا گوسفند را در تهیه این غذا مورد استفاده قرار دهید به این ترتیب آهن بیشتری را دریافت نموده و کم خونی تان به تدریج رفع خواهد شد.

اگر چربی خون دارید

گردو از جمله مواد غذایی است که به کاهش چربی خون شما یاری خواهد نمود. البته بهتر است بادنجان های به کار رفته در این غذا سرخ نشده بلکه آبپز شده باشند تا به این ترتیب اندازه چربی مصرفی تان کم شود.

اگر بیماری قلبی دارید

گوجه فرنگی های بیشتری در تهیه این غذا بهره ببرید و همراه آن سالادی از سبزیجات برگ سبز و کلم بروکلی را میل کنید. البته بهتر است که در سالادتان یک قاشق مرباخوری روغن زیتون هم همراه آبلیموی تازه بریزید.

منبع:هفته نامه سلامت

منبع: راسخون

به "بفرمایید تیل قاتق!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بفرمایید تیل قاتق!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید