8 خوراک ایرانی که جگرتان را خنک می کند!

به گزارش وبلاگ شخصی من، خبرنگاران : به منوی مطبخ مادربزرگ های ایرانی که نگاه کنید می بینید که خوراک ایرانی کاملا مطابق با طبع و فصل است و به گونه ای خود دواست . خوراک مناسب یعنی خوراکی که بتواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری های رایج این فصل مقاوم کند.

8 خوراک ایرانی که جگرتان را خنک می کند!

هما حاصلی / بهار رفته رفته دارد چمدان می بندد تا جای خود را به تابستان بدهد .گرما پیشاپیش سر رسیده و اکنون فصل استقبال از خوراکی های دلنشین تابستانی است . به منوی مطبخ مادربزرگ های ایرانی که نگاه کنید می بینید که خوراک ایرانی کاملا مطابق با طبع و فصل است و به گونه ای خود دواست . خوراک مناسب یعنی خوراکی که بتواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری های رایج این فصل مقاوم کند.

میوه های تابستانی خنک وآبدارسوگلی های تابستان ومیان وعده های فوق العاده ای هستند وشربت ها ونوشیدنی های جورواجوربا خاصیت خنک کنندگی مثل شربت آب لیمو، خاکشیر، تخم شربتی، سکنجبین، عرق کاسنی، آب میوه های طبیعی، دوغ جگر آدم را خنک می کنند.

حالا می رسیم به قسمت پروپیمان ماجرا که خوراکی وغذاهای تابستانی سفره ایرانی هستند. خوشبختانه طبیعت سخاوتمند ایران دست کدبانوها را در منطقه ها مختلف کشوربرای پخت خوراکی های متنوع بازگذاشته است. با ما باشید با سفره خوش آب و رنگ فصل گرما.

  • آب دوغ خیار آشنای دیرین

یکی از معروف ترین و محبوب ترین خوراک ایرانی مناسب فصل گرما آب دوغ خیار است. این غذا بسیار سبک است و طبع خنک آن سبب رفع تشنگی در گرما می شود. تهیه آب دوغ خیار بسیار راحت است و خیلی سریع هم آماده می شود. برای تهیه این غذای سالم و خوشمزه به دوغ، خیار، نمک، سبزیجات تازه ای مانند پونه، ریحان، تره، نعنا، پیازچه و …، گردو، کشمش پلویی، سبزیجات خشک شامل نعناع، جعفری، ترخون، مرزه و … نیاز داریم. این غذا را اصولا به صورت خیلی خنک و با نان خشک سرو می کنند.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

لیست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

  • شیربرنج می چسبد

یکی دیگر از مناسب ترین خوراک ایرانی تابستانی شیر برنج می باشد. شیربرنج هم جزو غذاهای طبع خنک می باشد که می توانید برای متعادل کردن آن از دارچین، گلاب یا هل استفاده کنید. برای تهیه این غذای سالم و خوشمزه باید برنج را بعد از دو ساعت خیس کردن با حرارت ملایم بپزید تا له شود. شیر را اضافه می کنید و صبر می کنید تا لعاب بیندازد. بعد از لعاب انداختن، شکر و هل را اضافه می کنید و اجازه می دهید تا دم بکشد. در صورت تمایل می توانید مقداری زعفران دم کرده نیز به شیربرنج اضافه کنید.

بعد از آماده شدن غذا مقداری گلاب هم به آن اضافه کنید. شیربرنج را بعد از اینکه کمی خنک شد میل کنید.

  • دلمه برگ مو یک گزینه ویژه

دلمه برگ مو یکی از سنتی ترین خوراک ایرانی است که دارای پیشینه غنی می باشد.مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو: برگ مو ، لپه ، برنج ، بلغور ، پیاز ، سبزی دلمه ، نمک و فلفل و زرد چوبه… پیاز و گوشت را چرخ کرده با هم به خوبی تفت میدهیم لپه را نیم پز کرده و برنج را به آن اضافه می کنیم سپس گوشت چرخ کرده را با برنج مخلوط می کنیم تا حرارت ببیند بعد برنج اماده شده را در برگ مو به صورت دایره میپیچیم.

  • آلبالو پلو شیرازی ها خوردن دارد

آلبالو پلو از غذاهای مخصوص شیراز و فصل تابستان است که با استفاده از البالو های ترش و آبدار تهیه شده و از از محبوب ترین غذاهای شهر شیراز است این غذا به دلیل وجود آلبالو از جمله غذاهای خنک محسوب می شود. که دما و حرارت بدن را کم و سبب خنکی می شود.

  • کشک بادمجان را دریاب

کشک بادمجان به نوعی یک سبک از زندگی در میان ایرانیان است یه غذای نانی و مناسب برای وعده شام یا ناهار این غذا به دلیل وجود کشک و همچنین پیاز و بادمجان جز غذاهای خنک به شمار میرود این غذا علاوه بر مزه و عطر آن بسیار مفید و انرژی بخش است.

  • قنبر پلو عزیز دل همه!

قنبر پلو نیز یکی از غذاهای شیرازی و خوشمزه است که در شهر های دیگر نیز بسیار طرفدار دارد این غذا با گوشت چرخ کرده قلقلی، کشمش و پیاز تهیه می شود و به دلیل استفاده سبزیجات در آن جزو غذاهای سرد و خنک کحسوب می شود و میتواند مناسب با ذائقه بسیاری از مردم باشد.

  • الویه؛ ارزان و شیک

سالاد اولویه یکی از سالاد های خنک و سرد است که به دلیل وجود سس مایونز و نخود فرنگی و خیارشور سبب میشود که بدن شما احساس خنکی و کاهش دما کند این غذای مقوی و پر انرژی میتواند به عنوان یک وعده بسیار مقوی باشد این سالاد مناسب برای دورهمی های محبت آمیز و همچنین مسافرت می باشد. گرچه برخی الویه را خوراک ایرانی نمی دانند اما بدانید که الویه کاملا ایرانیزه شده و با نسخه خارجی خود بسیار فرق دارد و ترکیب دلخوا ایرانیان این سالاد خوشمزه را رقم زده است.

  • آش خیارمعرکه است

آش خیار که جزو غذاهای مخصوص شهر همدان می باشد یکی از غذاهای نسبتا خنک برای تابستان است این آش به دلیل وجود خیار و دوغ دارای طبع سردی می باشد که برای افرادی که در پی غذاها و اش های خنک در این فصل هستند بسیار مناسب است و توصیه می شود.

منبع: توریسم آنلاین

به "8 خوراک ایرانی که جگرتان را خنک می کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 خوراک ایرانی که جگرتان را خنک می کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید