به خاطر یک مشت دلار

به گزارش وبلاگ شخصی من، 18 ساعت توفانی در کمپ ردموندی ها تمام چیزی بود که برای به هم زدن برنامه های کاربران اکس باکس کافی بود. روز 23 ژانویه، تیم اکس باکس در اقدامی غافلگیرانه خبر از افزایش قیمت اشتراک گلد (طلایی) داد.

به خاطر یک مشت دلار

اشتراکی که در طول این 18 سال بخشی ثابت از اکوسیستم مایکروسافتی ها بوده و کمابیش همه به آن عادت نموده بودیم.

خدمات گلد ابتدا تنها شامل بازی آنلاین و تخفیف های ویژه فروشگاه اکس باکس لایو می شد. این به این معنا بود که برای تجربه هر بازی آنلاینی روی اکس باکس به اشتراک گلد احتیاج داشتید البته امتیازهای داشتن اشتراک گلد تنها به حق استفاده از سرورهای بازی آنلاین محدود نمی شد بلکه در بازه ای خدمات جانبی مانند پارتی چت نیز به بخشی از سرویس گلد اضافه شده بود و کاربران عادی (به اصطلاح آن موقع، سیلور یا نقره ای) امکان استفاده از آن را نداشتند.

در گذر زمان، خدمات دیگری از جمله ساعات رایگان تجربه بازی های بزرگ و عناوین رایگان گلد به خدمات این سرویس اضافه شدند تا آن را جذاب تر نمایند.

با رونمایی از سرویس اکس باکس گیم پس و تاثیر غیرقابل انکار آن روی لاین آپ بازی های رایگان گلد، سرویس قدیمی ردموندی ها وارد حاشیه شد.

حاشیه هایی که با معرفی نسخه آلتیمیت اشتراک گیم پس به بیشترین میزان خود رسید. این اتفاقات در شرایطی به وقوع پیوستند که بازی های رایگان (F2P) روی رایانه های شخصی و پلی استیشن کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار می گرفتند و هیچ اشتراکی برای تجربه آنها احتیاج نبود.

تصمیم عجیب

در شرایطی که بسیاری از کاربران ترجیح می دادند (و می دهند) سرویس گیم پس آلتیمیت را به جای گلد برگزینند، مایکروسافت در اقدامی عجیب و ضد مشتری، قیمت آن را یک شبه چند برابر کرد.

مایکروسافت در بلاگ رسمی خود شرح داد که این افزایش قیمت پس از قریب به 18 سال تصمیمی است که دیر یا زود باید عملی می شد البته به نظر مایکروسافت مسئله ای با جهش یکباره قیمت ندارد و برایش مهم نیست که تصمیمی که مدت هاست به تعویق انداخته چه تاثیری روانی روی کاربرانش دارد.

به این ترتیب اعلام شد قیمت اکس باکس لایو گلد یک ماهه از یک دلار به 99/10 و سه ماهه از 5 دلار به 99/29 تغییر پیدا خواهد نمود! همچنین حساب های شش ماهه با قیمتی مشابه سرویس یک ساله (99/59 دلار) در دسترس خواهند بود.

به این ترتیب قیمت اشتراک گلد برای ساعاتی دو برابر پلی استیشن پلاس شد. اتفاقی که واکنش فعالان حوزه های بازی و آی تی را در پی داشت و سروصداهای بسیاری بین گیمرها به پا کرد.

18 ساعت جهنمی

با سرازیر شدن سیل نقدها کاربران، انتها تیم اکس باکس و به طور خاص تحریریه اکس باکس وایر به این ماجرا واکنش نشان دادند.

مایکروسافتی ها نه تنها تصمیم خود در رابطه با افزایش قیمت را پس گرفتند، بلکه یک سرویس جدید نیز به ویژگی های اکس باکس لایو اضافه کردند. با این ویژگی، از این پس دیگر لازم نخواهد بود تا برای تجربه بازی های F2P، اشتراک گلد داشته باشید.

این نشان می دهد مایکروسافت کاملا به ابعاد بزرگ نارضایتی که این حرکت می تواند در مشتریان سرویس اشتراک بازی های این شرکت داشته باشد، واقف است.

این تصمیم و عقبگرد چند ساعته مایکروسافت سبب شد تا رسانه های ویدئوگیم و بسیاری از فعالان اکوسیستم های مرتبط با اکس باکس از آنها برای واکنش مناسب به نظر کاربران تقدیر نمایند.

در سوی دیگر، عده ای از کارشناسان به اطلاع رسانی نامناسب این اتفاق خوب انتقاد داشتند. خوب یا بد، روز عجیبی برای مایکروسافت، اکس باکس لایو و تاریخ بازی های ویدئویی رقم خورد. روزی که شاهد یکی از چکشی ترین تصمیمات این چند سال مایکروسافت در حوزه گیمینگ بودیم.

تصمیمی که با تیزهوشی تیم های بازاریابی و روابط عمومی به یک اتفاق خوب و برد رسانه ای در کمپ ردموند تبدیل شد و از یک فاجعه تبلیغاتی پیشگیری کرد.

البته باید منتظر ماند و دید این شوک کوتاه مدت به سرویس اکس باکس لایو گلد، تا چه اندازه مؤثر خواهد بود و در گزارش های اقتصادی مایکروسافت که همین روزها منتشر خواهند شد تا چه اندازه اثر می گذارد.

اما مسلم است که کاربران اکس باکس با قدرتی که می توانند در تصمیم گیری های مایکروسافت داشته باشند، بیشتر آشنا شدند.

امیر گلخانی - روزنامه نگار و منتقد بازی / ضمیمه کلیک روزنامه وبلاگ شخصی من

منبع: جام جم آنلاین

به "به خاطر یک مشت دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به خاطر یک مشت دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید