تدوین سند نظام ملی نوآوری؛ وظایف پارک های علم و فناوری احتیاج به بازنگری دارد

به گزارش وبلاگ شخصی من، تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی سند نظام ملی نوآوری ازسوی وزارت علوم تدوین می گردد.

تدوین سند نظام ملی نوآوری؛ وظایف پارک های علم و فناوری احتیاج به بازنگری دارد

محمدعلی زلفی گل در نشست روسای پارک های علم و فناوری اظهار کرد: اینکه پارک های علم و فناوری نسبت به ارتباط با مراکز رشد، ایده ها، نوآوری و آموزش و پژوهش، عرضه وتقاضا، فراوری و اشتغال آفرینی و کارآفرینی چگونه باشد، احتیاج است که توضیح وظایفی برای پارک ها تدوین گردد. پارک های امروز با چند سال گذشته متفاوت هستند و در این حوزه الگوهای موفقی وجود دارد که باید از تجربیات آنها بهره مند شد. نمونه آن پارک فناوری پردیس است.

وزیر علوم درخصوص برنامه های وزارت علوم در حوزه توسعه فناوری گفت: برنامه هایی مانند تورهای فناوری می تواند در ابعاد ملی و فضای ملی اجرایی گردد. تصور کنیم که اکنون مشکل اقتصادی وجود ندارد اما باید آنالیز گردد که در این شرایط دیپلماسی علم و فناوری و بعلاوه انتقال فناوری چه راهکارهایی باید داشته باشد.

زلفی گل در ادامه بر اهمیت شتاب دهنده ها اشاره نمود و گفت: باید کوشش گردد در پارک ها نسبت به شتاب دهنده ها توجه ویژه ای صورت گیرد. علاوه بر این ها باید کوشش کرد تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی بتوانند با مشارکت شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری پروژه های تحقیقاتی را اجرایی نمایند زیرا خلق ایده به دانش احتیاج دارد و کسی که از دانش لازم برخوردار نباشد، قادر به ارائه ایده های نوآورانه نیست.

وزیر علوم با بیان اینکه احتیاجمند فرهنگ سازی در حوزه توسعه دانش بنیان ها هستیم، تاکید نمود: پارک ها باید از ظرفیت رسانه ها برای همگانی کردن نوع نگاه به پارک ها استفاده نمایند.

وزیر علوم با بیان اینکه توسعه فناوری تا سطح 6 مربوط به دانشگاه ها و پارک ها می گردد، گفت: از صنعت آمادگی فناوری 6 به بالا در اختیار معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری است. از سوی دیگر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی سند نظام ملی نوآوری قرار است از سوی وزارت علوم تدوین گردد و در این سند ارتباط میان مدارس، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و مراکز رشد، پارک های علم وفناوری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و کارخانه های نوآوری مشخص می گردد.

وی با بیان اینکه تعامل با معاونت علمی یک تعامل هم افزا است، توضیح داد: ما و معاونت علمی و دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت در یک تیم قرار داریم و در دولت سیزدهم در پی تقابل نیستیم و تعامل هم افزا پیگیری می گردد. در این جهت در پی ارتقاء عملکرد سایر پارک ها به مقدار پارک پردیس هستیم.

وزیر علوم اظهار داشت: با پیگیری های اجرا شده روسای پارک های فناوری عضو حقوقی شورای برنامه ریزی استان ها می شوند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تدوین سند نظام ملی نوآوری؛ وظایف پارک های علم و فناوری احتیاج به بازنگری دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین سند نظام ملی نوآوری؛ وظایف پارک های علم و فناوری احتیاج به بازنگری دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید