راه اندازی و فعالیت معاونت فناوری وزارت علوم موازی کاری با معاونت علمی ریاست جمهوری؟

به گزارش وبلاگ شخصی من، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره راه اندازی معاونت فناوری ذیل وزارت علوم و فعالیت آن ها شرح داد.

راه اندازی و فعالیت معاونت فناوری وزارت علوم موازی کاری با معاونت علمی ریاست جمهوری؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ شخصی من، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از روز های ابتدایی مسئولیت خود تصمیم به تفکیک معاونت فناوری از معاونت پژوهشی گرفت و گفت که برای تمرکز روی ایده ها و رشد نوآوری و راهنمایی آن ها به سمت صنعت و جامعه باید این اتفاق رخ دهد. برهمین اساس چندی نگذشت که این معاونت ایجاد و علی خیرالدین، مسئول آن طی حکمی از سمت وزیرعلوم منصوب شد.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در یکی از سخنرانی های خود گفت که معاونت فناوری و نوآوری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعامل، تکامل و هم افزایی ویژه ای خواهند داشت، درواقع معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف با راهنمایی شایسته مراکز رشد و پارک های علم و فناوری موجب افزایش و زایش شرکت های دانش بنیان خواهد شد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم شرکت های دانش بنیان را در راستای تجاری سازی محصولات خویش حمایت می نماید.

اما آنچه در این میان مبهم است، اینکه آیا موازی کاری بین وزارت علوم و معاونت علمی نخواهد شد؟ چرا که تا به امروز همگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور را به عنوان خالق و مسبب روی کار آمدن شرکت های دانش بنیان و راهنمایی صفر تا صدی آن ها می دانستند و حال در این عرصه چگونه وزارت علوم هم وارد می گردد؟

در همین رابطه با پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهور صحبت کردیم.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه وبلاگ شخصی من درباره راه اندازی معاونت فناوری ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: راه اندازی این معاونت موازی کاری محسوب نمی گردد و اتفاقا یکی از درخواست های معاونت علمی و فناوری از وزارت علوم نیز همین بوده است.

وی با بیان اینکه چنین معاونتی پیش تر نیز در وزارت علوم بوده و حال به یاری معاونت علمی و فناوری می آید، گفت: همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت دفاع، صنعت، معدن تجارت یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وسیله همین معاونت های فناوری آن ها است.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به علت گستردگی فعالیت ها و پراکندگی مسئولیت ها، پارک های علم و فناوری به نوعی بی پناه شده بودند. بودجه دانشگاه ها می آمد و تا از بخش های مختلف به پارک های علمی برسد عملا چیزی باقی نمی ماند.

کرمی اضافه کرد: به همین دلیل عمده حمایت ها و راهنمایی های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با پارک های علمی و فناوری بود، راه اندازی چنین معاونتی را ذیل وزارت علوم ایجاب می کرد. البته یکی از شروط یا بند های حکم انتصاب خیرالدین، معاون فناوری وزارت علوم، از سوی محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری این است که فعالیت آن ها موازی کاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این هم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با داشتن معاونت پژوهش و فناوری به این بحث ورود نموده بود و چرا مجددا تصمیم به تفکیک آن ها گرفته شد، بیان کرد: این معاونت عمدتا به سمت فعالیت های پژوهش رفته بود و برای آنکه در وزارت علوم به پارک های علم و فناوری وزنی داده گردد، معاونت فناوری راه اندازی شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "راه اندازی و فعالیت معاونت فناوری وزارت علوم موازی کاری با معاونت علمی ریاست جمهوری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی و فعالیت معاونت فناوری وزارت علوم موازی کاری با معاونت علمی ریاست جمهوری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید