تراشه اپل M2 در برابر M1؛ تفاوت در چیست؟

به گزارش وبلاگ شخصی من، همانطور که انتظار داشتیم، شب گذشته اپل بالاخره از چیپست M2 برای کامپیوترهای مک رونمایی کرد. این یعنی دیگر دوران خانواده تراشه های M1 به سر رسیده و در ماه های آینده باید انتظار معرفی تراشه های قدرتمند عضو سری M2 را داشته باشیم. اما بین تراشه اپل M2 و M1 دقیقا چه تفاوت هایی وجود دارد و آیا نسل تازه این تراشه ارتقای قابل توجهی محسوب می شود؟

تراشه اپل M2 در برابر M1؛ تفاوت در چیست؟

تاریخچه مختصر و مفید اپل سیلیکون

اپل در سال 2020 اولین تراشه اختصاصی برای کامپیوترهای مک را به نام M1 معرفی کرد. سپس در سال 2021 شاهد رونمایی از تراشه های M1 پرو و M1 مکس بودیم. در سال 2022 هم نوبت به M1 اولترا رسید که اساسا از دو تراشه M1 مکس تشکیل شده است.

شب گذشته هم تراشه اپل M2 رسما معرفی گشت که مانند نسل قبلی قرار است به عنوان یک تراشه پایین رده برای سیستم های مک مورد استفاده قرار بگیرد. به احتمال زیاد در ماه های آینده شاهد رونمایی از مدل های پرو، مکس و اولترا این تراشه نیز خواهیم بود.

با توجه به اینکه در حال حاضر می توانید مک های مبتنی بر تراشه M1 را بخرید، کاربران باید بین این دو تراشه دست به انتخاب بزنند. بنابراین در ادامه به تفاوت بین این دو می پردازیم.

اپل M1

همانطور که گفتیم، اپل M1 نخستین تراشه اختصاصی اپل برای کامپیوترهای مک به شمار میرود. این تراشه با بهره گیری از معماری Arm توانسته عملکرد فوق العاده ای را با مصرف انرژی پایین برای کاربران ارائه کند. در حال حاضر به غیر از کامپیوترهای مک بوک ایر، مک مینی و آی مک، کاربران می توانند آیپد پرو و آیپد ایر مبتنی بر این تراشه را هم خریداری کنند.

این تراشه از حداکثر رم 16 گیگابایتی بهره می برد و درون آن 16 میلیارد ترانزیستور تعبیه شده است. با وجود اینکه دو سال از عرضه آن می گذرد، اما همچنان چیپست بسیار قدرتمندی محسوب می شود و می تواند نیازهای بخش بزرگی از کاربران را برطرف کند.

اپل M2

M2 پنجمین تراشه اختصاصی اپل برای سیستم های مک به شمار میرود. اپل مدعی شده که پردازنده این تراشه 18 درصد سریع تر شده و پردازنده گرافیکی آن هم 35 درصد سرعت بیشتری ارائه می کند. همچنین باید به افزایش 50 درصدی پهنای باند رم و افزایش 40 درصدی سرعت موتور عصبی هم اشاره کنیم. گفتنی است این تراشه از حداکثر 24 گیگابایت ظرفیت رم پشتیبانی می کند.

در حال حاضر فقط نسل نو مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی از این تراشه استفاده می کنند. اپل M2 مبتنی بر نسل دوم فناوری ساخت 5 نانومتری است و درون آن 20 میلیارد ترانزیستور واقع شده است. همچنین برخلاف نسل قبلی که از حداکثر 8 هسته پردازشی برای پردازنده گرافیکی بهره می برد، پردازشگر گرافیکی این تراشه دارای حداکثر 10 هسته است.

با توجه به اینکه ارزان ترین مدل مک بوک ایر نو 200 دلار گران تر از نسل قبلی است، به نظر می رسد مک بوک ایر M1 همچنان گزینه جذابی برای بخش بزرگی از کاربران محسوب می شود. اما در نهایت با توجه به نیازها و بودجه ای که دارید باید دست به انتخاب بزنید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "تراشه اپل M2 در برابر M1؛ تفاوت در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراشه اپل M2 در برابر M1؛ تفاوت در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید