توجه به احتیاج عاطفی جوانان

به گزارش وبلاگ شخصی من، روانشناسان تاکید می نمایند که باید به نیازهای روانی و عاطفی جوانان توجه ویژه ای گردد و در کنار آن بستر های اجتماعی برای ایجاد اشتغال و ازدواج آن ها فراهم شده تا این نیروی مولد و توانمند آینده کشور را بسازد.

توجه به احتیاج عاطفی جوانان

به گزارش وبلاگ شخصی من به نقل از ایران آنلاین ، نوجوانان و جوانان سرمایه اصلی و آینده سازان هر کشوری به شمار می فرایند و همه سرمایه گذاری های مادی و معنوی از خانواده گرفته تا دولت ها در این زمینه هزینه می گردد تا نیروی مولد و اثرگذار در بخش های مختلف تربیت گردد.

یک چهارم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند و با در نظر دریافت صندلی و توان آن ها در بخش های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مالی به خوبی می توان، آینده جامعه پیش رو را ترسیم کرد. به گفته جمعیت شناسان تعداد افراد بین 15 تا 30 سال در کشور اعم از دختر و پسر، بالغ بر 20 میلیون نفر می گردد که به این قشر با توجه به شرایط سنی و موقعیت اجتماعی که در آن قرار دارند و همچنین از لحاظ روانشناسی، جمعیت جوان اتلاق کرد.

در نظر دریافت احتیاج و احساسات جوانان با توجه به نوع جنس و شرایط محیطی که در آن قرار دارند و از طرفی مهیا کردن زمینه های رشد علمی و معنوی آن ها از ضروری ترین امور ابتدیی برای حمایت از این نسل به شمار می رود که این وظیفه مهم به عهده مسئولان و نهادهای اجرایی کشور است تا به جای نیروی افسرده و ناتوان، نیروها مولد آینده را بسازد.

روانشناسان تاکید می نمایند که باید به احتیاجهای روانی و عاطفی جوانان توجه ویژه ای گردد و در کنار آن بستر های اجتماعی برای ایجاد اشتغال و ازدواج آن ها فراهم شده تا این نیروی مولد و توانمند آینده کشور را بسازد.

از سوی دیگر نوجوانان و جوانان در یک دوره ای حساس وارد روابط با جنس مخالف می شوند که مطلعی از احتیاجهای روحی و روانی آنها و پاسخ درست به این احتیاجها می تواند از انحراف آنها جلوگیری کند زیرا این قشر در این بخش از زندگی خود بیش از هر چیزی به محبت احتیاج دارد و به سوی فردی تمایل می یابد که احتیاجهای عاطفی اش را برآورد کند.

احتیاج جوان امروزی چیست؟

مهرداد تنها روز یکشنبه روانشناس بالینی گفت: برقرای ارتباط درست با خانواده، همکلاسی، معلم و مربی و از طرفی مطلعی از دنیا اطراف جزء خصوصیات شاخص قشر نوجوان و جوان به شمار می رود به همین دلیل این قشر برای حفظ این ارتباط کوشش می نماید و حاضر است هر هزینه ای برای ادامه رابطه بپردازد و در ارتباط با جنس مخالف نیز اصرار به ازدواج دارند.

تنها گفت: از جمله چالش های پیش روی جوان امروز در مقابل جنس مخالف، نبود گفت و گو و برقراری ارتباط نادرست است و چنانچه جوان امروز احساس کند یا مطلعی یابد که می تواند براساس معیار و ضوابط، رابطه ای منطقی با جنس مخالف برقرار کند، دیگر دچار عوارض شایع این روابط که عمده آن افسردگی و در مواقع شدید افسردگی منجر به خودکشی است، نخواهد شد.

وی ادامه داد: خانواده و جامعه باعث این رفتار دوگانه هستند، در گذشته به دلیل نامطلعی والدین، شرایط محیطی، تناقضات اجتماعی، افراط و تفریط در مناسبات اجتماعی، به هم ریختگی اوضاع فرهنگی و عدم الگوسازی مناسب برای جوان و حتی نوجوانان در کنار عوارض طبیعی این دوران، شرایط برای ایجاد ناهنجاری های اجتماعی مهیا شده و مسائل عاطفی و روانی برای جوانان فراهم نموده بود.

این رواندرمانگر، افسردگی پس از جدایی و احتمال خودکشی را از عمده عوارض و چالش های پیش روی جوانان و نوجوانان به دلیل ارتباط یا عدم برقراری ارتباط درست با دیگران مطرح کرد.

تنها افزود: پس از ایجاد دوستی، به دلیل ارتباط مستمر، نوعی حالت وابستگی بین طرفین ایجاد می گردد. در این حالت، قطع رابطه به افسردگی شدید منجر شده و جوان و نوجوان بی حوصله می گردد، میل به زندگی ندارد و در مواردی نیز دست به خودکشی می زند.

وی توضیح داد: با وجود این اختلالات روانی و در این شرایط خانواده باید نسبت به شرایط بوجود آمده، مطلع شوند. بعضی از خانواده ها با ایجاد محدودیت بیش از حد و جداسازی فرزندان و بعضی نیز با دادن آزادی های بی حساب و بی منطق، دچار رفتارهای افراطی می شوند.

جلوگیری از انحراف

این رواندرمانگر نقش خانواده، دوستان و مسئولان نهادهای اجرایی برای جلوگیری از انحراف جوانان و نوجوانان را بسیار موثر برشمرد و گفت: محدود سازی و رفتارهای غیراجتماعی یا به طورکلی افراطی جوانان را از جامعه جدا می نماید.

وی در شرح این مطلب افزود: همواره این فرضیه وجود دارد که جوان یا حتی نوجوان با توجه به ملاحظاتی عاشق و گرفتار گردد، اما این دل ستانی مشکل این پدیده نیست بلکه مشکل اصلی ابتدا از نامطلعی والدین و عدم ارتباط صحیح فرزندان با خانواده است و سپس آماده نبودن جامعه، محیط اجتماعی و مسئولان و نهادهای مرتبط برای مواجهه با چنین مواقعی است.

این روانشناس نحوه و چگونه برقرار کردن ارتباط را امری مهم و موثر در جلوگیری از انحرافات بعدی قشر جوان مطرح کرد و گفت: در جامعه پیچیده امروز، نمی توان به طور سنتی جوان و جوانان را با هم آشنا کرد و باید به نقش اجتماع در این زمینه توجه کرد.

دانشگاه، محیط کار، مناسبات اجتماعی و رفت و آمدهای خانوادگی، بسترهای ایجاد ارتباط بین دو جنس مخالف جملگی نقشی بی بدیل در روحیات و شادابی این نسل آینده ساز دارد.

تنها افزود: جوان و نوجوان امروز با توجه به وجود فضای مجازی تحت فشارهای عاطفی و هیجانی قرار گرفته و به طور طبیعی گرایش به مظاهر نو و جدید از جمله ظاهر سازی در مدل مو یا نوع پوشش دارد و در این شرایط تا جایی که امکان اختلاف با خانواده بوجود آورد، دور از انتظار نیست.

وی توضیح داد: متاسفانه به دلیل محدودیت هایی که از سوی والدین و جامعه بر قشر جوان و نوجوان اعمال می گردد تب این دوره در آنها نهادینه شده و والدین و نهادهای مدنی با این قشر وارد یک دوره طولانی لجاجت شده اند.

خانواده ها و نهادهای مسئول اطلاع چندانی از شرایط دوران بلوغ نوجوانان و احساس جوان امروز ندارند و این مساله به نقطه چالش برانگیزی برای مقابله با جمعیتی که پایه و اساس یک کشور به شمار می رود، تبدیل شده است.

تنها افزود: این شرایط باعث می گردد که تعارض بین والدین در وهله نخست و نهادهای مسئول با قشر جوان و نوجوان افزایش یابد و از لحاظ عاطفی تحت فشار شدیدی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه نسل جوان و نوجوان امروز به حمایت بیشتری از سوی نهادهای تاثیرگذار احتیاج دارند، گفت: در صورت عدم توجه به این قشر، جوان و نوجوان برای ارضای احتیاجهای روانی خود بیشتر به سمتی کشیده می گردد که به آن ابراز محبت گردد، احساس و روحیات آن را به درستی درک و زبان آن ها را بفهمد و تایید کند در این صورت اگر خانواده ها و جامعه دیر به فکر جبران برآیند، صدمات قابل توجهی به خانواده ها و جامعه کشور وارد خواهد شد.

نقش خانواده ها چیست؟

این رواندرمانگر گفت: با خلاقیت یابی و راهنمایی این جمعیت به راستا مناسب، می توان زمینه کشف و شکوفایی استعدادها و ارضای احتیاجهای روانی آنها را ایجاد کرد.

تنها افزود: با توجه به اینکه جوان و نوجوان امروز، احتیاج به جلب محبت و ابراز وجود دارند، انگیزه سازی، ایجاد خلاقیت و الگوسازی مناسب، نقش مهمی در سرگرم سازی این قشر و از طرفی کاهش میزان دوستی های افراطی در بین آنها خواهد داشت.

منبع: جام جم آنلاین

به "توجه به احتیاج عاطفی جوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه به احتیاج عاطفی جوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید