تورم داغ بازار مسکن در دی ماه ، میانگین قیمت یک آپارتمان 75متری در تهران چقدر است؟

به گزارش وبلاگ شخصی من، شاخص قیمت مسکن شهر تهران، فقط در دی ماه سال جاری 9.8درصد رشد نموده که این رقم بالاترین مقدار رشد ماهانه از مهر1399 تا به امروز محسوب می گردد.

تورم داغ بازار مسکن در دی ماه ، میانگین قیمت یک آپارتمان 75متری در تهران چقدر است؟

احمد میرخدایی: مرکز آمار ایران میانگین وزنی قیمت یک متر آپارتمان در شهر تهران در دی ماه سال جاری را 54میلیون و926هزارتومان اعلام نموده که تا اینجای کار، بالاترین رقم در طول تاریخ بازار مسکن ایران محسوب می گردد. با احتساب این قیمت، میانگین قیمت یک آپارتمان 75متری در شهر تهران به 4میلیاردو120میلیون تومان رسیده است.

سبقت مسکن از قطار تورم

شاخص قیمت مسکن شهر تهران در حالی با جهش 9.8درصدی در دی ماه روبرو شده که نرخ تورم ماهانه مصرف نماینده در این ماه 4.3درصد بوده است. از نگاهی دیگر، تورم مصرف نماینده در دی ماه 2.4درصد بالاتر از آذرماه بوده است درحالی که تورم ماهانه بازار مسکن در همین بازه زمانی 5.7درصد بیشتر شده است. این شتاب تورمی قابل توجه که سرعت آن به 2.4برابر تورم عمومی می رسد، بیش از آنکه ناشی از تبعات تورمی اقتصاد باشد، ریشه در جهش تورم انتظاری بازار و بعلاوه نگرانی صاحبان سرمایه ریالی از تنش های ارزی دارد و به نظر نمی رسد جز با برطرف ریشه ای این نگرانی ها، بتوان مانع از تکرار آن شد.

مسکن سال جاری 66درصد گران تر از پارسال

اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می دهد: در دی ماه، میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران 66درصد نسبت به دی ماه سال قبل افزایش پیدا نموده که این اندازه، 13.9درصد بالاتر از تورم نقطه به نقطه آذرماه است. در اثر این اتفاق، میانگین ارزش یک آپارتمان 75متری در شهر تهران که در سال گذشته 2میلیاردو361میلیون تومان بود، یک میلیارد و 758میلیون تومان افزایش پیدا نموده و به 4میلیاردو120میلیون تومان رسیده است. به عبارت دیگر، خریداران یک آپارتمان میانه در دی ماه سال جاری باید یک میلیاردو758میلیون تومان بیش از کسانی که در دی ماه سال قبل همین آپارتمان را خریده اند، پول پرداخت نمایند.

از تورم مسکن تا بدمسکنی

تبدیل شدن مسکن به عنوان یک احتیاج ضروری به رؤیایی دست نیافتنی، مستقیماً بر کیفیت زندگی خانوارهای ایرانی اثرگذار است و در ابعاد گوناگون آنها را دچار بدمسکنی می نماید؛ چراکه بسیاری از خانوارها، ناگزیر به حضور در بناهایی با حداقل سرانه فضا و زیربنا هستند.

علاوه بر این در بازار اجاره، بسیاری از خانوارها به واسطه ناتوانی در جبران رشد قیمت اجاره، ناچار به کوچ به منطقه ها پایین تر از محل سکونت، حاشیه شهرها یا حتی خروج از شهر محل سکونت خود خواهند بود و این مسئله به واسطه اختلاط فرهنگ ها و دگرگونی جایگاه اجتماعی خانوارها می تواند به بروز آسیب های اجتماعی برای آنها منجر گردد.

سیگنال تورمی مسکن به بازار اجاره

فارغ از عوامل و دلایل جهش متوالی قیمت مسکن درسال جاری، این رشدهای نجومی به سوخت تورمی برای بازار اجاره تبدیل شده است؛ به گونه ای که حتی در کسادی فعلی این بازار نیز قیمت اجاره برای متقاضیان انگشت شمار موجود در بازار با رشدهای قابل تأمل روبرو بوده است.

متأسفانه، تمایل متولیان حوزه مسکن به گفتاردرمانی بازار اجاره و بی عملی طولانی مدت آنها در اجرای طرح ها و بسته های ساماندهی این بازار باعث شده هیچ ابزار کارآمدی برای مهار بازار اجاره در ایران وجود نداشته باشد و مستأجران در برابر امواج تورمی در این بازار به معنای واقعی کلمه بی پناه باشند.

در شرایط فعلی و با فرض حفظ فاصله موجود میان عایدی اجاره و ارزش مسکن در بازار، تورم نقطه به نقطه 66درصدی مسکن نسبت به سال قبل به معنای ظرفیت افزایش 66درصدی میانگین قیمت اجاره در همین بازه زمانی است؛ درحالی که هم از منظر افزایش دستمزد و حقوق و هم ازلحاظ حاشیه سود کسب وکارها، احتمال افزایش 66درصدی میانگین عایدی خانوارهای مستأجر در همین بازه زمانی بسیار بعید به نظر می رسد.

منبع: همشهری آنلاین

به "تورم داغ بازار مسکن در دی ماه ، میانگین قیمت یک آپارتمان 75متری در تهران چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورم داغ بازار مسکن در دی ماه ، میانگین قیمت یک آپارتمان 75متری در تهران چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید