چقدر محله فرمانیه تهران را می شناسید؟ آشنایی با شرایط زندگی و امکانات

به گزارش وبلاگ شخصی من، محله فرمانیه باسابقه تاریخی و باغ های سرسبزی که هنوز در کوچه های باریکش دیده می گردد، با مراکز خرید سرزنده و متنوع، سفارتخانه های مهم و پرمراجعه و همجواری با بزرگراه کلیدی صدر، یکی از مهم ترین و برترین محلات شمال تهران است. فرمانیه نقطه ثقل محلات شمال تهران و یکی از مجذوب کننده ترین نقاط برای خرید ملک در بین کسانی است که تمایل به زندگی در یک محله دوست داشتنی و اصیل را دارند. دسترسی به فرمانیه خیلی آسان است؛ اما برای رسیدن به این محله زیبا باید زمان زیاد و ترافیک طاقت فرسایی را تحمل کنید. محله فرمانیه ایستگاه مترو ندارد؛ اما نزدیک ترین مترو به این محله نوبنیاد و اقدسیه است. البته این محله از نظر حمل ونقل با تاکسی و اتوبوس بسیار غنی محسوب می گردد. با این همه مزایا و قرار گرفتن در یکی از خوش آب وهواترین منطقه تهران یعنی منطقه 1، قیمت خانه در این محله سر به فلک می کشد. بنابراین اگر حساب بانکی خوبی دارید و هوای زندگی در یکی از محله های گران قیمت تهران به سرتان زده، فرمانیه برترین انتخاب پیش روی شما است.

چقدر محله فرمانیه تهران را می شناسید؟ آشنایی با شرایط زندگی و امکانات

محله فرمانیه کجاست؟

به شمالی ترین نقطه تهران یعنی فرمانیه خوش آمدید. آنطور که در نقشه تهران پیدا است، فرمانیه از شمال به کاشانک و حصار بوعلی، از شرق به اراج، از غرب به محله چیذر و از جنوب به بزرگراه صدر و محله اختیاریه منتهی می گردد. خیابان اصلی این محله، خیابان فرمانیه یا شهید لواسانی نام دارد. این محله از اختیاریه شمالی شروع و تا خیابان شهید لواسانی ادامه پیدا می نماید. با این حساب، منطقه فرمانیه به عنوان یکی از معروف ترین و گرانقیمت ترین محله های تهران، جزء شهرستان شمیرانات و در منطقه یک تهران واقع شده است. بدین ترتیب قیمت خانه در فرمانیه بسیار گران است و برای خرید در این محله باید حساب های بانکی پر از پولی داشته باشید.

آگهی های فروش مسکونی فرمانیه را اینجا ببینید

نقشه محله فرمانیه

همان طور که در تصویر زیر از وب سایت نقشه تهران (map.tehran.ir) می بینید، مرزهای فرمانیه این نواحی و خیابان ها هستند:

  • شمال: کاشانک و حصار بوعلی (مرز، خیابان فرمانیه یا شهید لواسانی)
  • شرق: اراج (مرز، خیابان شهید لنگری)
  • غرب: محله چیذر (مرز، خیابان شهید ظهری)
  • جنوب: اختیاره (مرز، بلوار شهید صدر)

اگر نام محله فرمانیه را در سرویس نقشه گوگل جست وجو کنید، با مرزبندی زیر روبه رو می شوید. این مرزبندی، درحال حاضر فرمانیه را با بخش هایی از حصار بوعلی، چیذر و دزاشیب مشترک نشان می دهد. درنتیجه به نظر می رسد مرزبندی سرویس نقشه تهران فعلا دقیق تر از مرزبندی نقشه گوگل برای این محله باشد. به هرحال مرزبندی و سرویس گوگل هم برای پیدا کردن مسیرها و دسترسی های اطراف محله، کاربرد دارد.

تاریخچه محله فرمانیه

عبدالحسین فرمانفرما، ملّاک نامدار و نخست وزیر مقتدر ایران در آخرین سال های سلسله قاجاریه، زمین های زیادی در تهران داشت. یکی از آن ها قسمتی از مرکز است که به نام فرمانیه می شناسیم. فرمانفرما این زمین ها را در سال 1288 شمسی از محمدولی خان آصف الدوله داماد کامران میرزا (شاهزاده قاجار و مالک زمین های کامرانیه) خرید.

زمین های فرمانفرما پر از باغ هایی بود که از چشمه ها و قنات های شمیران سیراب می شد و هنوز نشانه هایی از آن ها را می توان یافت. گشت وگذار در منطقه فرمانیه مجذوب نمایندهیت های خاص خودش را دارد. تعدادی از گرانقیمت ترین آپارتمان ها و مجذوب نماینده ترین برج های تهران در این منطقه واقع شده اند.

اماکن مهم و امکانات محله فرمانیه

باغ سفارت ایتالیا شاید مجذوب نماینده ترین ساختمان این محله باشد که تماشا سرسبزی درختان سر به فلک کشیده اش روح آدمی را تازه می نماید. اینجا نشانی از گذشته ای نه چندان دور است که هنوز محلات شمیران درگیر برج سازی نشده بودند. باغ سفارت ایتالیا، که اکنون اقامتگاه سفیر این کشور است، بخشی از املاک فرمانفرما محسوب می گردد. این ملک متعلق به پسرش فیروز بود و به وسیله او به سفارت ایتالیا فروخته شد و از تخریب در امان ماند.

مدرسه ایتالیایی پیترو دلاواله هم در کنار باغ سفارت ایتالیا قرار گرفته است. با این تفاسیر، فرمانیه یکی از محله های دیپلماتیک تهران نیز محسوب می گردد. فرمانیه فقط میزبان باغ سفارت ایتالیا نیست. سفارتخانه ها و سکونت گاه های دیپلمات های مامور در تهران از کشورهای دیگر هم در این محله دیده می گردد

  • سفارت جمهوری خلق چین
  • سفارت هلند
  • سفارت نروژ
  • سفارت جمهوری چک
  • سفارت ترکمنستان
  • سفارت سوئد

کشتی رانی جمهوری اسلامی و سازمان بنادر و کشتی رانی دو نهاد مهم دولتی این منطقه هستند. بیمارستان فرمانیه مرکز درمانی اصلی این محله و باشگاه فرمانیه، تالاری برای مراسم های گوناگون افراد معروف و ثروتمند ساکن شمال شهر است.

از مراکز خرید مهم محله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مرکز خرید فرمانیه
  • مرکز خرید کوهستان
  • برند سنتر
  • پارک سنتر
  • پاساژ آرتمیس
  • کوه نور فرمانیه

این مراکز، همه مایحتاج خوراکی، لباس و مد، آرایشی و بهداشتی و حتی ورزشی ساکنان محله را برآورده می نمایند. بعلاوه بازار میوه و تره بار شهید لواسانی و فروشگاه شهروند، امکان خرید برای هر سلیقه و بودجه ای را فراهم می نمایند.

اغلب مدارس این محله غیردولتی است و انواع آکادمی های کنکور، زبان های خارجی و موسیقی در آن وجود دارد.

از مراکز تفریحی محله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مجموعه ورزشی فرمانیه
  • استخر الغدیر
  • باشگاه اسکواش دیباجی
  • بوستان سنبل
  • بوستان صدر
  • بوستان نارنجستان
  • بوستان دستواره
  • بوستان دیباجی

باشگاه فرمانیه

باشگاه فرمانیه به عنوان یک مجموعه باشکوه برای برگزاری مراسم رسمی مانند میهمانی های خصوصی، عروسی، سمینارها و رخدادهای ورزشی در سال 1379 در انتهای خیابان فرمانیه و در محله فرمانیه تاسیس شد. این مجموعه بسیار زیبا چشم هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. دکور مجموعه برای برگزاری مراسم در این باشگاه، بسیار خیره نماینده و مجذوب نماینده است.

بیشتر ساکنان این محله، مراسم عقد و عروسی خود را در باشگاه فرمانیه برگزار می نمایند و از این مجموعه خاطرات به یاد ماندنی دارند. البته ناگفته نماند که برای برگزاری مراسم در این مجموعه هم باید هزینه بسیار زیادی را بپردازید.

کاربری این مجموعه فقط به تالار پذیرایی محدود نمی گردد. باشگاه فرمانیه کاربری ورزشی هم دارد و محل مناسبی برای تجمع جوانان و ورزش دوستان شمال شهر تهران است. از دیگر امکانات این مجموعه می توان به استخر شنا، سالن بدنسازی، انواع کلاس های ورزشی در رشته های مختلف، سالن اسکواش، سونای خشک و حوضچه های آب گرم و سرد اشاره نمود.

در پی اجاره ملک مسکونی در فرمانیه هستید؟ اینجا کلیک کنید

قیمت خانه در فرمانیه

فرمانیه یکی از منطقه ها بسیار زیبا و گران در شمال شهر تهران محسوب می گردد. متراژ خانه ها در این محله اغلب بالا است. اگر در پی خانه های بیشتر از 100 متر و لوکس هستید، خرید خانه در فرمانیه را از دست ندهید. بر اساس آگهی های فروش خانه در وبلاگ شخصی من، خانه در فرمانیه در اواسط شهریور سال 1400، اغلب از متری 60 میلیون تومان تا متری 150 میلیون تومان را معامله می گردد. البته خانه هایی با قیمت بسیار بالاتر، مثلا متری 250 میلیون تومان هم در بین آگهی های فروش مسکونی محله دیده می گردد.

عکس محله فرمانیه

خانه های لوکس با متراژ بالا، سفارت خانه های متعدد، مراکز خرید زیبا و بزرگ و برج های چشم نواز، نمای فرمانیه تهران را شکل می دهند. اینجا با یکی از زیباترین و گران ترین محله های تهران سروکار دارید. در تصاویر زیر، نمایی از امکانات شهرنشینی و بافت محله را مشاهده می کنید.

قبلی 1 از 18 بعدی

حمل ونقل و دسترسی

اگر بخواهیم راجع به متروی فرمانیه صحبت کنیم، باید بگوییم که دسترسی به فرمانیه با مترو کار سختی است. نزدیک ترین مترو به این محله، ایستگاه نوبنیاد یا اقدسیه است. ازطرفی خطوط اتوبوسرانی و تاکسی به میدان نوبنیاد و خطوط عبوری از تجریش به مینی سیتی از فرمانیه عبور می نمایند. بنابراین با استفاده از ترکیب مترو و اتوبوس می توان به فرمانیه دسترسی داشت.

از مهم ترین خطوط اتوبوسرانی این محله می توان به خطوط اتوبوس از پایانه لاله به پایانه پارک وی، شهرک صدف به بلوار صبا و میدان ازگل به پایانه تجریش اشاره نمود. دسترسی فرمانیه به اتوبان امام علی (ع)، اتوبان صدر و اتوبان ارتش بسیار آسان است. بعلاوه این محله به خیابان های نیاوران، پاسداران و بلوار اندرزگو دسترسی بسیار خوبی دارد.

خیابان های مهم محله فرمانیه

چنانکه گفتیم محله فرمانیه جزو مرغوب ترین و گرانترین محلات تهران است و همه خیابان ها و کوچه های آن مجذوب نماینده و تماشای است. چهارراه فرمانیه یعنی تقاطع خیابان های شهید لواسانی و پاسداران، مهم ترین نقطه این محله به شمار می رود. جایی که محل تجمع بانک ها و شرکت ها و بافت اداری این منطقه است. برج معروف و بلند آسمان هم دقیقا در این محدوده قرار گرفته است. خیابان اعیان نشین دیباجی شمالی هم از خیابان های مشهور متصل به فرمانیه است. از خیابان های مهم هم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بازدار
  • شهید ظهری
  • کوهستان
  • تنگستان
منبع: بلاگ دیوار

به "چقدر محله فرمانیه تهران را می شناسید؟ آشنایی با شرایط زندگی و امکانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقدر محله فرمانیه تهران را می شناسید؟ آشنایی با شرایط زندگی و امکانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید