فراوری 100 درصدی واکسن دامی در آینده نزدیک، توان صادرات واکسن PPR وجود دارد

به گزارش وبلاگ شخصی من، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: در امسال 10 قلم داروی جدید به بازار کشور عرضه شد.

فراوری 100 درصدی واکسن دامی در آینده نزدیک، توان صادرات واکسن PPR وجود دارد

به گزارش وبلاگ شخصی من، قاسم رضاییان زاده در جریان سفر به اراک در جمع وبلاگ شخصی من بیان نمود: با توجه به رسالت سازمان دامپزشکی کشور درخصوص حفظ و سلامت سرمایه دامی و تقویت بهداشت عمومی و عملکرد هوشمندانه و تکنیکال سازمان در سال های اخیر، بیماری خاصی در منطقه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سال های قبل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مسائلی را ایجاد کرد ولی با تدابیر و اقدامات مبارزه ای بیماری کامل تحت کنترل درآمد و مسئله ای در کشور وجود ندارد، اضافه کرد: در امسال توفیقاتی در بحث فراوری واکسن تب برفکی، PPR و آنفلوآنزای پرندگان حاصل شده است. شرکت های داروسازی در امسال با وجود تحریم ها، در حوزه بهره برداری و عرضه فراوریات به بازار مصرف پیروز عمل نموده اند و حدود 10 قلم داروی جدید به بازار عرضه شد و شاهد رونق کارخانجات هستیم.

رضاییان زاده با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور موجود است و مزارع مورد نظر واکسینه شده اند و مشکل خاصی در این راستا وجود ندارد، اضافه کرد: بیماری های مشترک بین دام و انسان با سیاست گذاری ها، برنامه ها و واکسیناسیون مرتب کنترل شدند و مشکل خاصی در کشور دیده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کشور از نظر دارو و واکسن وضعیت مناسبی است هرچند که در قیاس با سال های قبل مسائلی وجود دارد، اضافه کرد: با کوشش های اجرا شده، کارخانجات دارویی در حال فراوری هستند و خدمات رسانی به دامداران در حوزه های مختلف در حال اجرا است.

این متخصص بهداشت و بیماری های طیور توضیح داد: باتوجه به اینکه امسال سال رونق فراوری است، سازمان در کنار وظایف اصلی خود در امر حفظ بهداشت و سلامت دامی در حوزه رونق فراوری، اقدامات ارزشمندی انجام داده است و در فراوری واکسن دام و طیور اقدام خوبی اجرا شده است. در حوزه فراوری تعداد قابل توجهی واکسن دامی خودکفایی حاصل شده است و توانستیم در بخش واکسن طیور با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت ها و صدور موافقت اصولی برای شرکت های دام و طیور خودکفایی داشته باشیم.

وی گفت: در حال حاضر 95 درصد واکسن دامی و 35 درصد واکسن طیور مورد احتیاج در کشور فراوری می گردد و سایر اقلام بر حسب مورد و براساس احتیاج وارد کشور می شوند. با برنامه ریزی اجرا شده و حضور شرکت های دانش بنیان در آینده نزدیک شاهد فراوری 100 درصدی واکسن دامی و طی سه سال آینده شاهد تکمیل ظرفیت فراوری واکسن طیور در کشور خواهیم بود و این اتفاق خروج ارز را به حداقل می رساند.

وی گفت: در فراوری واکسن PPR که در سال های اخیر به کشور وارد می شد، به خودکفایی کامل رسیدیم و حتی توان صادرات این محصول در بین شرکت های فراوریکننده نیز وجود دارد.

صفری با بیان اینکه در اقلام دارویی افزایش قیمت ایجاد نشده است، گفت: با وجود همه مسائل، تامین و مدیریت اقلام به اجرا شده و توانستیم احتیاج کشور را تامین کنیم و مشکل خاصی نداریم. هرچند که فرآیند کار بسیار سخت و سخت بود، اما تهدید تحریم ها به فرصت تبدیل شد و با برنامه ریزی اجرا شده توانستیم مسائل ناشی از تحریم را برطرف کنیم، همچنین استفاده از ظرفیت فراوری قبلی و ایجاد ظرفیت جدید فراوری شرایط را تحت کنترل درآورد و مسئله ای در تامین اقلام نیست.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی اضافه کرد: 108 کارخانه فراوری دارو در کشور وجود دارد که به وسیله 7200 شرکت و مرکز پخش مرکزی واستانی، نسبت به فراوری اقلام و توزیع داروخانه ای در استان ها اقدام می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فراوری 100 درصدی واکسن دامی در آینده نزدیک، توان صادرات واکسن PPR وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 100 درصدی واکسن دامی در آینده نزدیک، توان صادرات واکسن PPR وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید