اندر احوالات گردشگری با عزت !

به گزارش وبلاگ شخصی من، حال ناخوش گردشگری توام با بی توجهی به حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی و اخبار نامیمونی که هر روز از گوشه گوشه کشور در مورد آسیب و تخریب و سهل انگاری در حفاظت از اماکن تاریخی و میراث فرهنگی به گوش می رسد و نیزبرگشت خوردن پرونده ماسوله و دیزمار پیکان نقدها و مطالبات را به سوی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نشانه رفته است.

اندر احوالات گردشگری با عزت !

وبلاگ شخصی من: روزنامه توریسم به قلم هما حاصلی نوشت: رویای جذب 20 میلیون توریستخارجی در سند منظره 1404 توریستی کشور در حالی به شمارش معکوس خود نزدیک می گردد که اکنون بیش از هر زمان دیگری محال و دست نیافتنی می نماید .هدف گذاری که گرچه از همان ابتدا آرمانی به نظر می رسید اما شوربختانه نه تنها کشور به این هدف نزدیک نشده بلکه به گفته کارشناسان به سرعت درحال از دست دادن فرصت جذب توریست است و قهر توریستان دنیا با بازار توریستی ایران کسب و کارهای این حوزه را با تعطیلی و ورشکستگی روبرو نموده است.

درشرایطی که جریانات سیاسی و ایران هراسی نفس این صنعت را گرفته فراهم نبودن زیرساخت های بخش توریستی هم، کار را به جای رسانده که فعالان بازار توریستی بر این باورند که به فرض که بتوانند توریستی هم جذب نماینداما با وجود کمبود ناوگان حمل ونقل هوایی ، جاده ای و ریلی و اقامتگاه های متناسب و استاندارد و مجتمع های بین راهی آبرومند و غیره امکان پذیرایی شایسته از توریست وجود ندارد.

حال ناخوش توریستی توام با بی توجهی به حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی و اخبار نامیمونی که هر روز از گوشه گوشه کشور در مورد آسیب و تخریب و سهل انگاری در حفاظت از اماکن تاریخی و میراث فرهنگی به گوش می رسد و نیزبرگشت خوردن پرونده ماسوله و دیزمار پیکان نقدها و مطالبات را به سوی وزارت میراث فرهنگی،توریستی و صنایع دستی نشانه رفته است.

وزارتخانه ای با سکانداری عزت اله ضرغامی ؛ وزیری که قرار بود با نفوذ که در دولت دارد این وزارتخانه را گلستان نموده و به رستگاری برساند و آن را از عنوان حیاط خلوتی به جایی برساند که شعار توریستی به جای نفت محقق گردد و صنعت توریستی را به عزتمندی و جایگاه در خور برساند اما آنچه در عمل رخ داده با انتظارات فرق دارد و وزیری با این باور که من پشت میز نشین نیستم برای حل مسائل مردم در صحنه حاضر شده و از حل مشکل تهیه بلیت برای یک مسافر نوروزی در ترمینال مشهد و رسیدگی به نرخ بالای ورودی پل معلق مشکین شهر گرفته تا رفع معضل سرویس های بهداشتی را پیگیری می نماید.

عزت اله ضرغامی که اتفاقا بیش از دیگر وزرای رییسی بر سر زبان هاست در حوزه وزارتخانه اش که الزاما نیازمند حضور متخصصان این حوزه است با انتخاب مدیرانی با تخصص های غیر مرتبط زمینه را برای چالش های بسیار مهیا ساخته وخود نیز ظاهرا مسائل این حوزه را با راه چاره های شوخی گونه حل و فصل می نماید! از طرح ایجاد خیریه برای نجات بناهای تاریخی گرفته تا طرح اخیربرای حل معضل سرویس های بهداشتی که بنا به توییتی که وزیر منتشر نموده اند از ائمه آدینه خواسته شده درهای مساجد را باز بگذارند!

و اینچنین کمبودهایی چون نبود اعتبار بازسازی و حفاظت از میراث فرهنگی و ایجاد زیرساخت های توریستی که رفع کردن آن مستلزم سیاستگذاری ، برنامه ریزی های راهبردی و پیشبرد روند توسعه و سرمایه گذاری بخش توریستی به سمت تسهیل گری از سوی دولت بوده اکنون با راه چاره های عجیب از سوی وزیرمواجه است!

واضح است که حل معضل سرویس های بهداشتی که اتفاقا یکی از مسائل مهم توریستی است نیازمند اقدامات و زیرساخت های اساسی است و به هیچ عنوان راه چاره آن استفاده از سرویس های مساجد حتی به عنوان یک راه چاره موقتی نیست. گرچه اکنون نیز در بسیاری شهرها و بین راهها تنها انتخاب مسافران استفاده ازهمین سرویس هاست که خود مسائل بسیاری برای متولیان مساجد ایجاد می نماید .

متاسفانه ارائه راه چاره های دم دستی و وارد شدن وزیر به مسائلی که وظیفه حل آنها بر عهده مدیران رده های پایین تر مجموعه وزارت میراث فرهنگی است پیکان نقدها را بیش از همواره به سوی ضرغامی نشانه رفته است ؛ گرچه ایشان نقدها را هم چندان جدی تلقی نمی نمایند و بر مواضع خود استوارند اما بد نیست ایشان بدانند که اکنون میراث بان کشوری هستند که تاریخی چند هزار ساله دارد و با وجود ظرفیت های بزرگ توریستی تاریخی وفرهنگی اش تنها یک دهم همسایه خود ترکیه عایدی داشته و سهمش کمتر از یک درصد از بازار دنیای توریستی است.این ظرفیت بزرگ در کنار این محرومیت بی سابقه نیازمند اقدامی جهادی و به کارگیری مدیران متخصص و کاربلد در تمام رده ها و حوزه های وزارتخانه و نظارت همه جانبه بر امورات است تا مجبور نباشند خود به این امورات بپردازند.

آیا وقت آن نرسیده که وزیربه جای رسیدگی به امور کوچک به مدیریت کلان وزارتخانه اش برسد و امورات اینچنینی را به مدیران پایین دستی خود بسپارد و بیش تر ازاندیشیدن به خانواده ای که پیروز به پیدا کردن سرویس بهداشتی در جاده نشده از تعطیلی 80 آژانس فعال در جذب توریست خارجی در یکسال اخیر متاثر گردد که خود فاجعه ای است و پیامد تداوم این فجایع محرومیت کشور از عایدی بزرگی است که می توان با آن اقتصاد توریستی به جای نفت را محقق ساخت .

منبع: توریسم آنلاین

به "اندر احوالات گردشگری با عزت !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندر احوالات گردشگری با عزت !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید