راهنمای سفر به قم ، شهری مذهبی و تاریخی در ایران

به گزارش وبلاگ شخصی من، شهر قم مرکز استان قم است که از دیرباز به دلایل تاریخی و مذهبی فراوانی مورد توجه ایرانیان قرار داشته و در طول تمامی این سال ها نیز بر جلال و شکوه آن افزوده شده که کاسته نشده است! این شهر کاملا مذهبی و تاریخی تا پیش از تبدیل شدن شهر کرج و حومه آن به استان البرز که جدیدترین استان جمهوری اسلامی ایران نیز تلقی می گردد، کوچکترین استان کشور در کنار عناوینی همچون قطب فرهنگی و پایتخت مذهبی ایران، خطاب می شد. قم به دلیل وجود بناهای تاریخی که تعداد بیشماری از آنان به حوزه ها و مدارس علمیه این استان اختصاص داده شده و همچنین بارگاه حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران که تعداد بیشماری از شیعیان دنیا اسلام منتظر ظهور منجی عالم بشریت، امام زمان (عج) در آن هستند، نه تنها همه ساله بلکه همه روزه با استقبال شایانی از سوی گردشگران داخلی و خارجی کشورمان روبرو می گردد و می توان از این حیث آن را یک شهر اعجاب انگیز در مقیاس دنیای قلمداد کرد. حال با ما در ادامه مطلب راهنمای سفر به قم از مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید تا قدری بیشتر با پایتخت مسلمانان دنیا و همچنین هزینه های سفر به قم آشنایی پیدا نمایید.

راهنمای سفر به قم ، شهری مذهبی و تاریخی در ایران

اطلاعاتی مغتنم در مورد پایتخت مذهبی ایران

قم از جمله استان های مهم ایران بوده که حتی به لحاظ موقعیت مکانی نیز از ویژگی های بسیار برجسته ای برخوردار است، زیرا این شهر مذهبی درست در یکی از اصلی ترین شاهراه های کشورمان واقع شده و در حقیقت، پل ارتباطی اغلب استان های صنعتی ایران با پایتخت یعنی شهر تهران تلقی می شود. پیش شماره تماس این شهر، کد 025 بوده و فاصله مکانی آن نیز تا کلانشهر تهران نیز در حدود 150 کیلومتر تخمین زده شده است. برای رفتن به دومین پایتخت مذهبی ایران بعد از شهر مشهد شما می توانید از انواع وسایل حمل و نقل عمومی یا حتی خودروی شخصی بهره ببرید و با پیمودن جهت بین تهران تا قم که چیزی حدودا نزدیک به 1 ساعت و 45 دقیقه بوده، خود را به ورودی قم یعنی میدان 72 تن که درست در ابتدای عوارضی آزادراه قم به طرف تهران قرار گرفته، برسانید و وارد یکی از توریستی ترین شهرهای ایران با کلی جاذبه گردشگریِ تاریخی و مذهبی شوید. براساس راهنمای سفر به قم باید بدانید که آن دسته از گردشگران و مسافرانی که از خودروی شخصی برای سفر استفاده می نمایند که هیچ، اما آن دسته از افرادی که خود را با استفاده از تاکسی ها و اتوبوس های بین شهری به قم می رسانند، بد نیست بدانند که سازمان حمل و نقل این شهر فرهنگی و مذهبی کشور به خوبی توانسته اند با اضافه کردن تعداد زیادی تاکسی و همچنین اتوبوس درون شهری در ارائه بهتر خدمات مسافربری به شهروندان بومی و غیر بومی شهر قم موثر ظاهر شوند و مسائل عبور و مرور درون شهری قم را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند! مسافران و گردشگران عزیزی که از شهر تهران با وسایل نقلیه عمومی به سوی شهر قم حرکت می نمایند، بایستی بدانند که مقصد اغلب خودروها و اتوبوس های مسافربری بین شهرهای تهران و قم، همان میدان 72 تن است و از آنجا به بعد شما می توانید یا خود را بواسطه سوار شدن به اتوبوس های واقع در اولین ایستگاه حمل و نقل دورن شهری قم یعنی ایستگاه اتوبوس موجود در خیابان شهید صیاد شیرازی به میدان ساعت برسانید یا اینکه در همان لحظه نخست ورودتان به قم، با استفاده از تاکسی های زرد رنگ قرار گرفته در حوالی میدان 72 تن که عموما مقصد حرکتشان، حرم مطهر حضرت معصومه (س) است، خود و سایر همسفرانتان را به مرکز شهر قم برسانید. وبلاگ شخصی من های عزیز توجه داشته باشید که وجود مرقد حضرت معصومه (س) با اینکه مهمترین جاذبه گردشگری و دیدنی این نقطه از کشورمان بحساب می آید، اما قم از جاذبه های توریستی و مکان های دیدنی مختلفی نیز برخوردار بوده که در راهنمای سفر به قم پیشنهاد می کنیم حتما به فکر تنظیم یک برنامه مسافرتی مدون چه بصورت شخصی و چه با حضور در تورهای مختلف گردشگری این استان جذاب ایرانی باشید.

شرایط آب و هوایی شهر قم

نوع وضعیت آب و هوایی حاکم در شهر قم همچون دیگر شهرهای کویری ایران؛ یعنی گرم و نیمه خشک احساس می شود. با اینکه در سفر به قم می توان به خوبی شاهد تغییر و تحول 4 فصل طبیعت بود، اما باید بپذیریم که این شهر خیلی هم به لحاظ شرایط جوی از اوضاع مناسبی برخوردار نیست و شاید بتوان با مراجعه به آمار ورود گردشگران و مسافران خارجی به این شهر، تنها ماه شش ماه نخست سال را برای حضور در این شهر مذهبی قلمداد نمود که تازه در این بین بایستی از ماه های خرداد، تیر و مرداد نیز صرفه نظر کرد. علاقمندان به راهنمای سفر به قم از این نکته نیز نباید غافل شوند که امروزه شرایط آب مصرفی و قابل نوشیدن شهر قم نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و مردم این شهر با مسائل زیادی در این زمینه دست و پنجه نرم می نمایند.

صنایع دستی و سوغات قم

پیش از پرداختن به سوغات اصلی قم که حداقل 99٪ ما ایرانی ها می دانیم اصلی ترین سوغات این شهر مذهبی و تاریخی کشورمان چه چیزی می باشد، باید بگوییم شهر قم از صنایع دستی فوق العاده چشم نواز و فراوانی نیز برخوردار بوده که از مهمترین آنان می توان به خراطی، گیوه دوزی، حجاری، مبنت کاری، غوزه گیری، شعربافی، پویندگی، ارده گیری، سفیدگری، پالان دوزی، خرمهره سازی، مسگری، کلاه اقتصادی و همچنین قالی بافی اشاره نمود. همچنین، علاوه بر رونق و فعالیت شاخص تمام این واحدهای صنعتی، فرش بافی این پایتخت مذهبی و فرهنگی ایران نیز از شهرت جهانی برخوردار است و می توان به جرات این موضوع را در راهنمای سفر به قم مطرح نمود که قم، بزرگترین فراوری نماینده فرش های ابریشمی در جهان محسوب می شود. در مورد سوغات شهر قم نیز باید بگوییم شما می توانید از این شهر تاریخی کشورمان هرچه که دوست دارید را تهیه نموده و با خودتان به شهر و محل زندگی ببرید، منتها باید همواره حواستان باشد که سفر به قم بدون خرید یک ظرف سوهان قطعا نیمه تمام قلمداد خواهد شد! در راهنمای سفر به قم جالب است بدانید امروزه در شهر قم چیزی بین 2000 تا 2500 سوهان فروشی و سوهان پزی در حال فعالیت هستند که بیشتر آن ها در حوالی حرم حضرت معصومه (س) و یا خیابان های منتهی به جاذبه های پر بازدید موجود در شهر قم قرار گرفته اند و بصورت تقریبی روزانه چیزی در حدود 500 تن سوهان را تهیه و به دست مشتریان خود می رسانند.

بهترین مراکز خرید و بازارهای دایر در قم

اگر در سفر به شهر قم به دنبال پیدا کردن یک سوهان فروشی و یا سوهان پزی اصیل و سنتی می شد و می خواهید بهترین نوع از سوهان های این شهر تاریخی و فرهنگی ایرانی را امتحان کنید، همانطور که در راهنمای سفر به قم گفتیم، تنها کافی است چرخی بین خیابان های نزدیک به حرم بزنید تا از نزدیک با بهترین فروشگاه های تهیه و عرضه نماینده اصلی ترین سوغات این شهر؛ یعنی سوهان روبرو شوید. اما اگر در بین تمام گشت و گذارهای خود در شهر قم، هوس گشتن و خرید از مراکز خرید بزرگ و بازارهای مهم این شهر تاریخی را نیز پیدا کردید ما به شما پیشنهاد می کنیم که حتما سری به مجتمع های تجاری حجت، الغدیر و همچنین موسی ابن جعفر (ع) بزنید که هر سه نیز در موقعیت مکانی نزدیک به حرم حضرت معصومه (س) قرار گرفته اند. در سرانجام نیز یادآوری این نکته نمی تواند خیلی خالی از لطف برایتان بحساب بیاد که حتما سری هم به بازار سنتی و قدیمی شهر قم بزنید که امروزه از مهمترین مراکز خرید قم نیز بحساب آورده می شود.

کمی با جاذبه های گردشگری و دیدنی موجود در شهر قم

در دومین پایتخت مذهبی و فرهنگی کشور شما می توانید با جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیار زیادی روبرو شوید که گل سرسبد تمام آنان مرقد مطهر حضرت معصومه (س) و همچنین مسجد جمکران بحساب می آید. شهر قم به دلیل برخورداری از پیشینه تاریخی قابل توجهی که دارد، یکی از دیدنی ترین مقاصد تاریخی کشور عزیزمان نیز تلقی می شود که به گفته تاریخ نگاران سرزمینمان در روزگاران قدیم بر سر راه معروف جاده ابریشم که نقطه اتصال نماینده کشورهای آسیایی با اروپایی و بالعکس بوده، قرار داشته و به همین خاطر همواره از موقعیت حساس و استراتژیکی نیز در این میان برخوردار بوده است. از جمله دیگر جاذبه های جذاب و دیدنی موجود در این شهر باستانی ایران بایستی به کاروانسرای حوض سلطان، مسجد اعظم قم، تیمچه بازار قدیمی قم، دژ قمرود و همچنین کلی بنای تاریخی دیگر که امروزه اختصاص به تدریس علوم اسلامی و فقهی به طلبه های جوان شده، اشاره داشت. گفتنی است که قم پس از شهر مشهد، دومین مقصد پرطرفدار مذهبی در ایران بوده که سالانه پذیرای جمع زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی هست.

فهرستی از هزینه های سفر به قم

هزینه های مربوط به اقامت

همواره هزینه های مربوط به اسکان در مکان های اقامتی یکی از مهمترین بخش های هزینه بر در هر نوع مسافرتی بحساب می آید که سفر به شهر قم و اقامت هر چند کوتاه مدت در دومین پایتخت مذهبی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. خوشبختانه، امروزه می توان در شهر قم با تعداد زیادی مسافرخانه و همچنین هتل های آپارتمانی و چندین ستاره رو به رو شد که حقیقتا در ازای دریافت مبالغ مقرون به صرفه اجازه استفاده از امکانات و تسهیلات مربوط به خود را در اختیار شما گردشگران قرار می دهند. هزینه اقامت در هتل در بین هزینه های سفر به قم که عموما در خیابان های معلم، اراک، ارم، حجتیه، بهار و همچنین چهارراه غفاری قرار گرفته اند به ازای یک شب اقامت در یک اتاق دو تخته خوابه با توجه به امکانات اقامتگاه شما و همچنین نزدیکی آن تا حرم حضرت معصومه (س) تعیین می شود. ناگفته نماند که اقامت در هتل های قم به معنای برخورداری از امکاناتی همچون پارکینگ، نمازخانه، اینترنت رایگان، صبحانه رایگان، کافی شاپ و سایر امکانات اینچنینی است. علاوه بر وجود تعداد قابل قبولی از هتل ها با ستاره های مختلف در شهر قم که ممکن است در بعضی از اعیاد سال، اقامت در آن ها با تخفیفات منحصر بفردی نیز امکان پذیر باشد، مهمانخانه ها و مسافرخانه های متعددی نیز در سرتاسر شهر قم خصوصا در کوچه های فرعی موجود در خیابان های اصلی منتهی به حرم مطهر به چشم می خورند که هزینه یک شب اقامت در آنان نیز با توجه به نزدیک بودن موقعیت مکانی آن ها تا حرم و همچنین امکانات نسبتا مناسبی که برای مسافران خود ارائه می دهند، تعیین می شود.

هزینه های مربوط به خورد و خوراک

از جهت خورد و خوراکتان در طول سفر به شهر قم کاملا آسوده خاطر باشید، چرا که هم به اندازه کافی در سراسر این پایتخت مذهبی می توان با رستوران های ساده و لاکچری روبرو شد و هم با فست فود فروشی های گوناگون در اکثر خیابان های شهر قم رو به رو شد! از آنجایی که هزینه های سفر به قم کم بوده، خیلی جای تعجبی ندارد اگر به شما بگوییم که هزینه های مربوط به خورد و خوراک در بین هزینه های سفر به قم، اندک و مقرون به صرفه در مقایسه با دیگر شهرهای توریستی بحساب می آید. در اطراف حرم حضرت معصومه (س) یعنی خیابان بهار، خیابان ارم، خیابان اراک، میدام آستانه شما زائران و گردشگران عزیز می توانید با اغذیه فروشی ها و رستوران های باکیفیت و در عین حال خوش قیمتی روبرو شوید که برای هر کدام از غذاهایشان از یک قیمت کاملا منصفانه استفاده نموده اند. البته، در قسمت هزینه های سفر به قم نباید فراموش کنید که تمام رستوران های موجود در پایتخت مذهبی ایران در رنج قیمت های منصفانه و مقرون به صرفه واقع نشده و می توان حتی در شهر مذهبی همچون قم نیز با کلی رستوران لاکچری و مجلل روبرو شد که به مراتب از قیمت های بیشتری برای سرو غذاهایشان برای شما مشتریان گرامی برخوردار هستند. علاوه بر رستوران های شهر قم، فست فودی های فراوانی نیز در حال حاضر در این خطه فرهنگی و تاریخی کشور مشغول به فعالیت هستند که برای دسترسی به مشهورترین آنان بایستی سری به خیابان های سالاریه، شهید صدوقی یا همان زنبیل آباد، محمد امین و دورشهر یا فاطمی بزنید که در کنار ارائه به روز ترین فست فودهای جهان از قیمت های مناسبی نیز برای تک تک ساندویچ ها، برگرها و همچنین پیتزاهای خود برخوردار هستند. همچنین، بد نیست بدانید که خورد و خوراک شما در شهر قم تنها معطوف به رستوران ها و فست فودی های فعال در این پایتخت مذهبی کشورمان نیست و شما می توانید با کمی گشت و گذار در سطح شهر قم با کلی اغذیه فروش خیابانی نیز روبرو شوید که عموما از مهاجران عربی و بخصوص عراقی های ساکن در قم بشمار می روند و به این نحو برای خود کسب و کاری را رقم زده اند.

هزینه های مربوط به حمل و نقل

بخش مهم دیگری که در راهنمای سفر به قم باید به آن توجه داشته باشید، هزینه های مربوط به حمل و نقل و همچنین تردد شما در سطح یکی از کوچکترین شهرهای کشورمان است. در قم چیزی در حدود 5700 تاکسی مسافربری وجود دارند که از این تعداد تقریبا 2400 تاکسی بصورت گردشگری و 2200 تاکسی نیز بصورت خطی در حال ارائه خدمات خود به گردشگران و زائران عزیز هستند. با توجه به مساحت نه چندان وسیع قم، تاکسی های خطی و گردشگری این شهر فرهنگی و تاریخی ما ایرانی ها از تاکسی متر برای برآورد کرایه نهایی استفاده نمی نمایند و معمولا پایین ترین نرخ کرایه را از مسافران خود دریافت می نمایند. همچنین، نرخ کرایه های تاکسی مسافربری از میدان 72 تن تا خودِ حرم حضرت معصومه (س) که در حقیقت شامل خیابان اراک و میدان مطهری می شود نیز بصورت دو شیفتی تعیین می شود و از صبح تا ساعت 22 با یک قیمت و از ساعت 22 به بعد با یک افزاش 20٪ همراه خواهد شد. به جز تاکسی های خطی و مسافربری، ناوگان حمل و نقل درون شهری قم از تعدادی اتوبوس شرکت واحد نیز برخوردار بوده که استفاده از آنان می توان در کاهش هزینه های مربوط به حمل و نقل شما در شهر قم بسیار موثر واقع شود. البته، ناگفته نماند که سازمان حمل و نقل درون شهری استان قم جهت رفاه هرچه بیشتر گردشگران و زائران این شهر نیز از اتوبوس های کاملا رایگان برای رساندن مسافران بومی و غیر بومی حاضر در این نقطه از کشورمان به حرم حضرت معصومه استفاده نموده که ایستگاه این اتوبوس ها در میدان مطهری واقع شده و شما می توانید با بهره گیری از آن ها خود را تا نزدیکترین جهتهای منتهی به حرم مطهر برسانید.

منبع: همگردی

به "راهنمای سفر به قم ، شهری مذهبی و تاریخی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به قم ، شهری مذهبی و تاریخی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید