در رویداد تریبون کامز چه گذشت

به گزارش وبلاگ شخصی من، اولین گزارش جامع از شرایط روابط عمومی در ایران در رویداد تریبون کامز ارائه شد. در این گزارش به بخش هایی مثل مهم ترین چالش های این حوزه پرداخته شده بود. این رویداد به وسیله پلتفرم تریبون برگزار گردید.

در رویداد تریبون کامز چه گذشت

بخش هایی از اولین گزارش جامع از شرایط روابط عمومی در ایران در رویداد تریبون کامز ارائه شد. رویداد تریبون کامز به وسیله پلتفرم تریبون و با حضور تعداد زیادی از فعالان حوزه روابط عمومی و رسانه های مرتبط در کتابخانه ملی ایران برگزار گردید.

فائزه غفوری، مدیر مارکام تریبون در قسمت نخست به ارائه این گزارش پرداخت.

طبق آمار منتشر شده در این گزارش که با نظرخواهی از نزدیک به چهارصد فعال روابط عمومی و رسانه ای کشور تدوین شده است، یک سوم از پاسخ دهندگان خانم بوده اند و بیش از هشتاد و سه درصد نیز بالای سی سال سن داشته اند.

طبق آمار این گزارش، 22درصد از فعالان روابط عمومی در سازمان های دولتی، 55درصد در شرکت های خصوصی و مابقی نیز در سازمان های خصوصی-دولتی و آژانس ها مشغول به کار هستند. تقریبا نیمی از جامعه روابط عمومی را نیز مدیران و کارشناسان ارشد تشکیل می دهند.

آمار منتشر شده در این گزارش، عایدی 38درصد از فعالان روابط عمومی مابین 8 الی 15میلیون تومان عنوان نموده است. فاصله عایدیی مدیران و کارشناسان در این حوزه بسیار ناچیز است و میزان تقریبی آن چهارصدهزار تومان است. البته اختلاف عایدیی میان خانم ها و آقایان در رده های مدیریتی بیشتر است و رقم این شکاف نزدیک به سه میلیون تومان است.

در این گزارش بعلاوه به مسیرهای ورود فعالان روابط عمومی به این حوزه اشاره شده است. مارکتینگ، محتوا، خبرنگاری یا تحصیلات آکادمیک از جمله این راه ها هستند که بخش خبرنگاری و رسانه با سهم 39 درصدی، در جایگاه نخست قرار می گیرد. البته این آمار در میزان دستمزد افراد تاثیری نداشته است چراکه ترتیب عایدیی به تریت مارکتینگ با 19 میلیون، خبرنگاری با 14میلیون و آکادمیک با 11 میلیون است.

در ادامه ارائه این گزارش، مینا ملکی مدیر ارشد اجرایی تریبون گفت:

در سال 1401، 73درصد از تیم های روابط عمومی مستقیما زیرمجموعه مدیرعامل تعریف شده بودند. در حالی که حدود 20 درصد از آن ها به عنوان بخشی از یک تیم مارکتینگ فعالیت می کردند.

بعلاوه براساس این گزارش، ارتباط با رسانه ها با هشتاد و پنج درصد آرا، مهم ترین وظیفه روابط عمومی ها عنوان شده است. برگزاری رویدادها و فراوری محتوا نیز در رده های بعدی قرار می گیرند. بعلاوه آموزش مدیران ارشد و مدیریت بحران پایین ترین جایگاه را به خود اختصاص داده اند.

ملکی در ادامه گفت: در جامعه روابط عمومی ایران در سال 1401 فقط 27درصد از فعالان فعالیت های خود را به آژانس های روابط عمومی برون سپاری نموده اند. فعالیت های فراوری محتوا و ارتباط با رسانه ها بیشترین سهم را در این آمار دارند.

در گزارش جامع شرایط روابط عمومی در ایران به چالش هایی که واحد روابط عمومی و کارکنان با آن روبه رو هستند نیز پرداخته شده بود. مهم ترین این چالش ها، محدودیت در بودجه بود که سهم شصت درصدی را از این آمار به خود اختصاص داده است. اصلی ترین مدخل مصرف این بودجه هم ارتباط با رسانه ها و فراوری محتوا محسوب می گردد. میزان گیری فعالیت های روابط عمومی در سازمان ها نیز یکی دیگر از چالش های این بخش عنوان شده بود. مسئله ای که بیشتر مدنظر شرکت های خصوصی بوده است. البته تعامل در شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین و مطلوب ترین معیارهای سنجش این حوزه محسوب می گردد که منحصر به ایران نمی گردد.

طبق این گزارش، 66 درصد از فعالان روابط عمومی ترجیح می دهند از رسانه های داخلی کسب وکار خود برای رساندن پیغام و تبلیغ استفاده نمایند و برای آنها رسانه های اکتسابی و غیررایگان در اولویت های بعدی قرار دارند. از میان رسانه های داخلی نیز، اینستاگرام با اختلاف بسیار زیاد هنوز محبوب ترین است.

بعلاوه جذب و حفظ نیروی متخصص، چالش دیگر متخصصان روابط عمومی بوده است. چالشی که 44درصد از متخصصان روابط عمومی با آن درگیر بوده اند و بی ارتباط با بحران مهاجرت در کشور نیست. در واقع هشتاد و شش درصد فعالان روابط عمومی اعلام نموده اند که مایل به مهاجرت هستند.

پس از این ارائه پنل تخصصی جایگاه روابط عمومی و چالش های آن از دیدگاه مدیران برگزارشد.

منبع: فرارو

به "در رویداد تریبون کامز چه گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در رویداد تریبون کامز چه گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید