ربات پیشرفته ای که روی آب راه می رود

به گزارش وبلاگ شخصی من، مهر نوشت: محققان یک نسخه رباتیک کوچک از حشره ای ابداع کرده اند که با استفاده از محرکی خارق العاده رو به جلو حرکت می کند.

ربات پیشرفته ای که روی آب راه می رود

ربات مذکور که واتر استرایدر (WaterStrider) نام دارد از طریق گروهی از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن ابداع شده است. این محققان همچنین یک ربات کوچک تر و ساده تر با الهام از حشرات ابداع کرده اند که مینی باگ نام گرفته است.

ربات واتر استرایدر 22 میلیمتر طول و 56 میلی گرم وزن دارد. بخش اعظم بدنه آن از فیبر کربنی ساخته شده و با استفاده از 4 پای صفحه مانند، کشش سطحی را حفظ و از غرق شدن اجتناب می کند.

بخش جالب ربات محرک حافظه شکل (shape memory actuator) آن است که دو بازو یا باله خود را حرکت می دهد.

  • گوشی پرچمدار نو سامسونگ با قیمتی نجومی به ایران رسید!

  • نابود کردن هدف با سرعت نور از طریق یک سلاح نو

  • وزیر ارتباطات: در سال 2023 هیچ قطعی سراسری اینترنت نداشتیم

محرک شامل دو سیم ریز است که از آلیاژ نیکل و تیتانیوم ساخته شده و هنگام گرم شدن، منقبض می گردد اما پس از سردشدن به حالت اولیه و طولانی تر خود بر می گردد. هنگامیکه محرک در مقابل یک جریان الکتریکی قرار می گیرد، سیم داغ و در نتیجه منقبض می گردد. پس از توقف جریان سیم ها خنک می شوند و حالتی که در حافظه ذخیره شده اند، برمی گردند.

بنابراین با ایجاد جریان برق پالسی، می توان شرایط سیم ها را به سرعت تغییر داد و در نتیجه بازوهای متصل آنها نیز تکان می خورند. واتر استرایدر با کمک این روش بازوهاش را 40 بار در ثانیه حرکت می دهد و روی سطح آب با سرعت 6 میلیمتر بر ثانیه حرکت می کند.

هنگامیکه تنظیمات تغییر کرد محرک توانست باری 155 بار بیشتر از وزن خود را بلند کند. محققان هم اکنون مشغول افزودن ذخیره انرژی به ربات هستند و از سوی دیگر سعی دارند ابزارهای دیگری مشابه حشره توسعه دهند که بتواند روی سطح آب و زیر آن حرکت کند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "ربات پیشرفته ای که روی آب راه می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات پیشرفته ای که روی آب راه می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید