شوشتر شهر کامل ایران لقب گرفت

به گزارش وبلاگ شخصی من، خبرگزاری خبرنگاران- مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر: در نخستین رویداد انتخاب شهر کامل ایران که از طریق نشریه بین المللی ـ تخصصی 2 A برگزار شد، شهر شوشتر در کنار یزد و ماسوله عنوان شهر کامل ایران را از آن خود کرد.

شوشتر شهر کامل ایران لقب گرفت

به گزارش خبرگزاری وبلاگ شخصی من به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، آقای محمدرضا بهادری با بیان این که نشریه بین المللی ـ تخصصی 2 A در حوزه معماری و ساختمان فعالیت می کند، اضافه کرد: در نخستین رویداد معرفی شهر های کامل که به معرفی ظرفیت های نهفته و بالقوه شهر ها در حوزه های میراث تاریخی، معماری بازسازی شهری، بازآفرینی و … می پردازد، شوشتر توانست افتخار بزرگ عنوان شهر کامل را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: در این رویداد بزرگ که با حضور چهره های ملی و بین المللی حوزه معماری و شهرسازی در مرکز همایش های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران برگزار گشت، شهر شوشتر در حوزه تاریخی و موزه ای در کنار یزد و ماسوله توانست عنوان شهر کامل را به خود اختصاص دهد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر درباره عنوان شهر کامل با بیان این که این عنوان یک برند با اهمیت بسیار بالایی است گفت: وقتی شهری این عنوان را به دست می آورد در بُعد ملی و جهانی در جامعه تخصصی معماری و شهرسازی معرفی می شود و در تعاملات بین المللی از جمله پیوند های خواهرخواندگی و سایر موارد، از این عنوان می توان بهره بسیار برد.

آقای بهادری با بیان این که شهر کامل (Paragon City)، شهری بزرگ و مدرن است که در آن گذشته و خاطرات شهر با سرزندگی و انرژی جریان حال آن پیوند می خورد، اضافه کرد: در چنین شهری، معماری، فضای عمومی، پایداری، عدالت اجتماعی، حمل ونقل در کنار سایر ابعاد و ویژگی های زندگی شهری دست به دست یکدیگر می دهند و فضایی را خلق می کنند که به همه مسائل و مسائل شهر و ساکنان آن پاسخ بدهد.

وی اضافه کرد: هدف از معرفی شهر کامل (Paragon City)، رسیدن به چرخه ای برای بهبود شرایط شهر ها است، از یک سو شهر های واجد شرایط به عنوان شهر های ایده آل در سطح جهان مطرح و معرفی می شوند که این موضوع در برندینگ و توسعه آن ها تأثیر به سزایی خواهد داشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر شرح داد: چنین موضوعی در درازمدت به ایجاد رقابت میان شهر ها برای دستیابی به عنوان پاراگون سیتی، از راه بهبود شرایط شان در ابعاد مختلف شهری منجر می شود و آن ها را در راستا توسعه قرار می دهد. از سوی دیگر، با بررسی ویژگی های شهر های مطرح شده، می توان به الگو هایی برای رفع مسائل شهر های مشابه آن ها دست پیدا کرد.

آقای بهادری گفت: شهر موزه عبارت است از شهری که فضا ها و ساختمان های آن شرایط تاریخی و فرهنگی خود را حفظ کرده اند و به عنوان تاریخ گویا عمل می کنند. منطقه ها موزه ای، به حوزه های جغرافیای مشخص در شهر گفته می شود که شامل موزه ها، ساختمان های تاریخی و فرهنگی و فضای دربرگیرنده این ساختمان ها است که در آن ها علاوه بر امکان بازدید از میراث فرهنگی، امکان لذت بردن از فضای شهری و تجربه کردن زندگی اجتماعی به افراد داده می شود.

وی نوع فرهنگی و وجود فرهنگ های ویژه، وجود عناصر تاریخی، کیفیت فضا های همگانی، امنیت و ایمنی، دسترسی مناسب (سیستم حمل و نقلی متنوع و پوشش دهنده)، کیفیت آب و هوا (پایین بودن میزان آلاینده ها)، وجود امکانات و خدمات برای گردشگران، وجود کیفیت های کالبدی منحصر به فرد، وجود اکوسیستم ویژه و عناصر طبیعی خاص را از معیار های انتخاب شهر کامل برشمرد و اضافه کرد:مجله 2 A، مفهوم پیشگامانه شهر کامل یا پاراگون سیتی را در قالب شورای تعامل شهری یا مرکز مطالعات توسعه شهری و زندگی متعادل معرفی می کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر اضافه کرد: هدف از معرفی چنین مفهومی، گام برداشتن به سوی خلق محیطی مطلوب برای ساکنان در سراسر جهان است که در راستای این هدف، چارچوبی پایه گذاری شده است که به راهبران توسعه های شهری کمک می کند که با استفاده از فضا به عنوان منبعی تأثیرگذار برای توسعه، در کنار دخیل کردن سرمایه گذاران در طول راستا، چشم اندازهای شان را محقق کنند.

آقای بهادری ابراز امیدواری کرد: مسئولان کشوری و استانی با نگاه ویژه نسبت به شوشتر، کمک کنند تا ظرفیت های بی نظیر این شهر را به منصه ظهور برسانیم.

آقایان سید محمد بهشتی، محمدحسن طالبیان، علی رضا قلی نژاد، فرامرز پارسی، یاسر جعفری، حبیب اله طاهرخانی، محمدرضا بهادری، ماهان مدون و خانم ها سارا احمدی، میترا خراسانی، سحر تفرشی ها و سمانه قاسم پور، اعضای کمیته تخصصی رویداد شهر کامل paragon city را تشکیل دادند.

همچنین در این رویداد از شوشتر آقایان محمدرضا بهادری مدیرپایگاه میراث جهانی سازه های آبی ـ تاریخی، اسفندکمک سرپرست شهرداری، خیاط عضو شورای شهر، روزبه سلمان به عنوان کارآفرین حوزه گردشگری و کمال چوبدار به عنوان فعال اجتماعی و از مدیران بنیاد شوشترشناسی حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "شوشتر شهر کامل ایران لقب گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوشتر شهر کامل ایران لقب گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید