عوارض مصرف آهن که تا به امروز نشنیده اید!

به گزارش وبلاگ شخصی من، همانطور که می دانیم آهن یک ماده معدنی اساسی و بسیار ضروری برای حفظ سلامت بدن و انجام بسیاری از عملیات حیاتی بدن است.با این حال، باید این را بدانید که مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر، مصرف مقادیر بیش از میزان بالای این مادهٔ معدنی مفید و مهم می تواند تا حدود زیادی مضر هم باشد.نتایج به دست آمده از مطالعه ها و آزمایش ها در این زمینه، نشان می دهند که آهن به قدری سمی است که جذب آن از دستگاه گوارش به شدت در بدن کنترل و تنظیم می گردد.

عوارض مصرف آهن که تا به امروز نشنیده اید!

در بیشتر موارد، این اثرات می تواند جذب آهن اضافی را به حداقل رساند.هنگامی که این مکانیسم های ایمنی پیروز به جلوگیری از جذب این آهن اضافی نمی شوند مسائل مربوط به سلامتی و بعضی انواع بیماری ها در افراد بروز می نمایند. در این مقاله از دسته دانستنی در مجله اینترنتی وبلاگ شخصی من بعضی اثرات جانبی و عوارض ناشی از مصرف بیش از میزانٔ آهن را می خواهیم آنالیز کنیم.

آهن چیست؟

آهن یک ماده معدنی ضروری و اساسی برای حفظ سلامت بدن است که بیشتر به وسیله گلبولهای قرمز مورد استفاده قرار می گیرد.

این مادهٔ معدنی مفید به وسیله یک بخش مهم پروتئین موجود در گلبول های قرمز به نام هموگلوبین جذب می گردد. هموگلوبین وظیفه دارد تا اکسیژن را در خود ذخیره کند و به تمام سلول های اعضا و بافت های بدن برساند.

دو نوع آهن در رژیم غذایی وجود دارد:

آهن هم (Heme iron): این نوع آهن فقط در غذاهای با منبع حیوانی و بیشتر در گوشت قرمز وجود دارد. این نوع آهن راحت تر از آهن غیر هم (Non-Heme iron) جذب می گردد.

آهن غیر هم (Non-Heme iron): بیشتر آهن در رژیم غذایی به صورت غیرهم است. این نوع آهن هم در غذاهایی با منبع حیوانی و هم در غذاهایی به منبع گیاهی یافت می گردد. جذب آن با اسیدهای آلی مانند ویتامین C قابل افزایش است، اما با ترکیبات گیاهی مانند فیتات کاهش می یابد.

افرادی که میزان آهن هم بسیار کمی در رژیم غذایی خود دارند یا اصلاً از این نوع آهن در رژیم غذایی خود دریافت نمی نمایند، بسیار بیشتردر معرض خطر کمبود آهن قرار دارند.در این جا جالب است بدانید که بسیاری از افراد به ویژه خانم ها از نظر آهن کمبود دارند. در واقع، کمبود آهن شایع ترین و همه گیر ترین نوع کمبود مواد معدنی دنیا است.

خلاصه: آهن یک ماده معدنی بسیار مهم و موجود در رژیم غذایی است که در انتقال اکسیژن در بدن نقش مهمی دارد. کمبود آهن در بین زنان بسیار بیشتر از مردان شایع است.

تنظیم ذخایر آهن

باید بدانید که دلیل اصلی وجود دارد که میزان آهن با دقت فراوان در بدن کنترل و تنظیم می گردد:

1. آهن مادهٔ غذایی اساسی و بسیار مهمی است که در بسیاری از کارکردهای اساسی و حیاتی بدن نقش دارد، بنابراین باید به میزان مناسبی بدن آن را دریافت کند.

2. میزان بیش از حد این مادهٔ معدنی بسیار مهم و مفید به طور بالقوه سمی است، بنابراین باید از اینکه بدن شما آن را بیش از حد مجاز دریافت کند جلوگیری کنیم.

بدن با تنظیم میزان جذب آهن از دستگاه گوارش میزان آهن را تنظیم می نماید.

هپسیدین، هورمون تنظیم نماینده آهن بدن، وظیفه نگه داشتن تعادل موجود در میزان ذخیره شدهٔ آهن را در بدن بر عهده دارد. در واقع عملکرد اصلی آن کم کردن میزان جذب آهن است.

در اصل، این روش چگونه کار می نماید.

زیاد شدن میزان ذخیرهٔ آهن در بدن -> زیاد شدن میزان هپسیدین-> کم شدن جذب آهن.

کم شدن میزان ذخیرهٔ آهن در بدن -> کم شدن میزان هپسیدین-> بیشتر شدن جذب آهن.

می دانیم که بیشتر اوقات، این سیستم به خوبی می تواند عملکرد مطلوب را ارائه دهد و طبق وظیفهٔ خود به درستی کار کند. با این حال، بوجود آمدن چند گونه مشکل که جلوی فراوری به موقع هورمن هپسیدین را تا حدودی می گیرد می تواند باعث افزایش بیش از حد مجاز میزان آهن در بدن گردد.

از طرف دیگر، مسائل و بیماری هایی که باعث تحریک و افزایش فراوری هپسیدین می گردد، ممکن است باعث کمبود آهن گردد.

بعلاوه باید این نکته را بدانید که تعادل آهن تا حدود بسیار زیادی تحت تأثیر میزان آهن موجود در رژیم غذایی شما واقع شده است. با گذشت زمان، رژیم های غذایی که میزان کمی آهن در آن ها وجود دارد ممکن است باعث مبتلا شدن شخص به کمبود آهن در بدن شوند. به همین ترتیب، مصرف بیش از حد مکمل های دارای این مادهٔ معدنی بسیار مهم در بدن ممکن است باعث بوجود آمدن مسمومیت شدید آهن در بدن گردد.

خلاصه: میزان جذب آهن به وسیله دستگاه گوارش به شدت به وسیله هورمون هپسیدین کنترل و تنظیم می گردد. با این حال، بروز چندین گونه اختلال در فراوری این هورمون مهم در بدن ممکن است این تعادل بسیار حساس میزان آهن در بدن را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: نمک خوب است یا بد؟ انواع نمک و هرآنچه باید درباره آن ها بدانید????

مسمومیت آهن

طبق شواهد موجود، مسمومیت آهن می تواند ناگهانی باشد یا به صورت تدریجی در بدن اتفاق بیافتد.

بسیاری از مسائل جدی مربوط به سلامتی و بیماری ها ممکن است در اثر مصرف بیش از حد تصادفی آهن، مصرف مکمل های با میزان بالای آهن برای مدت طولانی یا اختلالات مزمن مربوط به میزان ذخیرهٔ آهن در بدن ایجاد گردد.نتایج به دست آمده از آزمایش ها و مطالعه های انجام گرفته در این زمینه نشان داده اند که در حالت های عادی، آهن آزاد بسیار کمی در جریان خون گردش می نماید.

این مقادیر اندک آهن موجود در خون به گونه ای بسیار ایمن به پروتئین هایی مانند ترانسفرین متصل می گردد که باعث می گردد توانایی صدمه زدن به بدن را از دست بدهند.

با این حال، مسمومیت آهن می تواند میزان آهن آزاد خون را در بدن به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

آهن آزاد موجود در خون یک اکسید نماینده است - نقطه مقابل آنتی اکسیدان - و ممکن است باعث آسیب رساندن به سلول های بدن گردد.

عوامل مختلفی ممکن است باعث گردد که این اتفاق بیفتد. این عوامل شامل موارد زیر است:

مسمومیت آهن: مسمومیت با آهن زمانی ممکن است بوجود آید که افراد، و بیشتر بچه ها، بیش از حد مجاز از مکمل های آهن را مصرف نمایند.

هموکروماتوزارثی: این یک اختلال ژنتیکی است که با جذب بیش از حد آهن از مواد غذایی تشخیص داده می گردد.

ذخیرهٔ بیش از حد آهن آفریقایی: نوعی از افزایش بیش از حد آهن در رژیم غذایی است که در اثر وجود مقادیر بالای آهن در مواد غذایی یا نوشیدنی ها ایجاد می گردد. این نخستین بار در آفریقا مشاهده شد، جایی که نوشیدنی های خانگی در بشکه های آهنی فراوری می شد.

مسمومیت حاد آهن هنگامی اتفاق می افتد که افراد بیش از حد از مکمل های آهن استفاده می نمایند. حتی یک دوز به میزان 10 تا 20 میلی گرم بر کیلوگرم ممکن است باعث بوجود آمدن عوارض و علائم جانبی منفی و مضر در شخص گردد. مسمومیت به دلیل مصرف دوزهای بالاتر از 40 میلی گرم بر کیلوگرم احتیاج به مراقبت پزشکی دارند.

در اینجا یاد آور می شویم که به همان ترتیبی که در بالا ذکر شد، تکرار مصرف مکمل آهن با دوزهای بالا ممکن است باعث بروز بیماری ها و مسائل جدی مربوط به سلامتی گردد. حتماً دستورالعمل استفاده از مکمل های حاوی آهن را به درستی رعایت کنید و هرگز بیش از توصیه پزشک خود از این مکمل ها مصرف نکنید.

شواهد و نتایج به دست آمده از مطالعات و تحقیقات در این زمینه نشان می دهند که علائم اولیه مسمومیت با آهن می تواند شامل بوجود آمدن درد معده، ایجاد حالت تهوع و مبتلا شدن به استفراغ باشد.

عملکرد این گونه مسمومیت این چنین است که به تدریج، آهن اضافی در اندام های داخلی تجمع می نماید و باعث آسیب های احتمالی و حتی کشنده در مغز و کبد می گردد.

مصرف طولانی مدت مکمل های با میزان بالای آهن ممکن است به تدریج باعث بوجود آمدن علائمی شبیه به اضافه آهن گردد که در ادامه بیشتر در خصوص این قضیه شرح داده شده است.

خلاصه: مسمومیت آهن به اثرات مضر ذخیرهٔ بیش از حد آهن در بدن اشاره دارد. این مسمومیت ممکن است در چند حالت رخ دهد: 1) افرادی که بیش از حد از مکمل های آهن استفاده می نمایند، 2) مکمل های حاوی دوز های بالای آهن را به مدت طولانی مصرف نمایند یا 3) دچار یک بیماری یا اختلال مربوط به زیاد شدن ذخایر آهن در بدن هستند.

بیشتر بخوانید: 10 دلیل برای ضرورت مصرف آهن

افزایش ذخایر آهن

منظور از افزایش ذخیرهٔ آهن، تشکیل تدریجی آهن بیش از حد در بدن است. این قضیه به دلیل تنظیم نبودن و بوجود آمدن اختلالاتی در سیستم نظارت بر حفظ میزان آهن در حد سالم است.

برای بیشتر مردم، افزایش ذخایر آهن باعث ایجاد مسائل جدی نمی گردد. با این حال، این قضیه می تواند تا حدودی مسائلی را برای کسانی ایجاد می نماید، که از نظر ژنتیکی استعداد جذب بیش از حد آهن به وسیله دستگاه گوارش را دارند.

شایع ترین و رایج ترین نوع افزایش ذخیرهٔ آهن در بدن، بیماری هموکروماتوز ارثی است. این اختلال باعث تجمع کردن و زیاد شدن میزان آهن در بخش های مختلف بدن و اندام ها می گردد.

باید این نکته را بدانید که در طول زمان، اگر هموکروماتوز درمان نگردد، می تواند تا حدودی خطر بوجود آمدن بیماری های آرتریت، سرطان، مسائل کبدی، دیابت و نارسایی قلبی را افزایش می دهد.

نتایج بدست آمده از آزمایش ها و مطالعه های اجرا شده در این زمینه نشان می دهد که در واقع بدن راه آسانی برای دفع آهن اضافی در خون ندارد. برترین و موثرترین راه برای دفع این میزان آهن اضافی از خون، از دست دادن و خارج کردن میزانی خون از بدن است.

بنابراین، باید بدانید که احتمال مبتلا شدن به این افزایش ذخیرهٔ آهن در بدن، در زنان به دلیل از دست دادن خون در دوران قاعدگی بسیار نادر است. به همین ترتیب، افرادی که خون اهدا می نمایند، بسیار کمتر در معرض خطر این عارضه نسبت به مردان دیگر هستند.

اگر مستعد مبتلا شدن به مشکل و عارضهٔ افزایش ذخیرهٔ آهن هستید، می توانید با رعایت مواردی که در زیر آورده شده است خطر مبتلا شدن به مسائل مربوط به سلامتی و بیماری ها را به کمترین میزان ممکن کاهش دهید:

مصرف غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز را کمتر کنید.

خون خود را به طور منظم اهدا کنید.

از مصرف ویتامین C با غذاهای سرشار از آهن خودداری کنید.

از استفاده از ظرف های آشپزخانه آهنی خودداری کنید.

با این حال، اگر در شما مشکل عارضهٔ افزایش بیش از حد ذخیرهٔ آهن تشخیص داده نشده است، به طور کلی کاهش مصرف در میزان آهن دریافتی بدن توصیه نمی گردد.

خلاصه: عارضهٔ افزایش ذخایر آهن در بدن به معنی بیشتر شدن میزان آهن ذخیر شده در بدن از حد مجاز است. شایع ترین و بیشترین اختلالی که باعث بوجود آمدن این عارضه در بدن می گردد بیماری هموکروماتوز ارثی است که ممکن است باعث بوجود آمدن بسیاری از مسائل مربوط به سلامتی گردد. البته این قضیه برای بسیاری از افراد مشکل خاصی را ایجاد نمی نماید.

خطر آهن و سرطان

طبق نتایج و شواهد به دست آمده از مطالعه ها و آزمایش های اجرا شده در این زمینه، شکی نیست که افزایش بیش از حد ذخیرهٔ آهن در بدن می تواند در هر دوی حیوان و انسان باعث افزایش خطر دچار شدن به انواع سرطان ها گردد.

به نظر می رسد که اهدای خون به طور منظم یا از دست دادن خون به هر شکلی می تواند با کم کردن ذخیرهٔ آهن موجود در بدن، می تواند این خطر مبتلا شدن به سرطان را در افرادی که افزایش بیش از حد ذخیرهٔ آهن در بدن خود دارند، کاهش دهد.

نتیجه های به دست آمده از انجام مطالعه های تجربی نشان می دهد که مصرف زیاد آهن هم ممکن است خطر مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ را تا حدود زیادی افزایش دهد. ارتباط گوشت قرمز و سرطان موضوعی است که هنوز تا حد زیادی مورد بحث است. اگرچه روش های قابل قبولی برای تعیین کردن ارتباط بین این دو مورد وجود دارد، اما بیشتر شواهد در این زمینه بر پایهٔ مطالعه ها و آزمایش های تجربی هستند.

خلاصه: اختلال و مشکل افزایش بیش از حد ذخیرهٔ آهن بدن می تواند تا حدود زیادی منجر به افزایش خطر مبتلا شدن به سرطان در بدن گردد. مطالعه ها بعلاوه نشان می دهند که مصرف بیش از حد آهن ممکن است خطر مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ را تا حدودی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: عجایبی در خصوص فلز کروم و تاثیر آن بر روی سلامتی????

آهن و خطر عفونت

به نظر می رسد که افزایش بیش از حد ذخایر آهن بدن و یا کمبود میزان آهن در بدن، تا حدود زیادی باعث بیشتر شدن خطر مبتلا به انواع عفونت در شخص می گردد. طبق یافته های علمی در این زمینه دو دلیل برای این قضیه می تواند وجود داشته باشد:

1. سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن باکتری های مضر از آهن استفاده می نماید، بنابراین میزانی آهن برای مبارزه با عفونت ها ضروری است.

2. افزایش آهن آزاد باعث تحریک رشد باکتری ها و ویروس ها می گردد، بنابراین میزان بیش از حد آهن می تواند اثر متضادی داشته باشد و خطر مبتلا شدن به انواع عفونت ها را در بدن افزایش دهد.

نتایج به دست آمده از آزمایش ها و مطالعه های متعدد اجرا شده در این زمینه حاکی از آن است که مکمل های دارای آهن می تواند شدت عفونت ها را افزایش دهد و بعلاوه باعث گردد تعداد دفعات مبتلا شدن به این عفونت ها در افراد بیشتر گردد، اگرچه بعضی از آزمایش ها و مطالعه های اجرا شده این نتیجه را تأیید نکردند.

افراد مبتلا به بیماری هموکروماتوز ارثی نیز تا حدود زیادی در معرض خصر مبتلا شدن به عفونت ها هستند. برای بیمارانی که در معرض خطر مبتلا شدن به عفونت هستند، تجویز مکمل های حاوی آهن باید یک تصمیم درست باشد. همه خطرات احتمالی باید در نظر گرفته گردد.

خلاصه: عارضهٔ افزایش بیش از حد ذخیرهٔ آهن در بدن و بعلاوه مصرف مکمل آهن با دوز بالا ممکن است خطر مبتلا شدن به عفونت ها را در بدن افراد خاص، تا حدود زیادی افزایش دهد.

چکیده مقاله:

باید به این حقیقت اشاره نمود که به طور خلاصه، مصرف آهن در مقادیر بیش از میزان می تواند تا حدود زیادی برای سلامت انسان خطر آفرین باشد. با این وجود، می تواند گفت به جز در شرایطی که دچار عارضهٔ افزایش بیش از حد ذخیرهٔ آهن در بدن باشید، به طور کلی احتیاجی به نگرانی در زمینهٔ دریافت بیش از حد آهن به وسیله رژیم غذایی خود نداشته باشید.

اما این قضیه در خصوص مصرف مکمل های آهن به هیچ وجه درست نیست و باید گفت که مصرف این مکمل های آهن داستان دیگری دارد.

می دانیم مصرف این مکمل های دارای آهن می تواند تا حدود زیادی برای کسانی که از کمبود آهن رنج می برند، سودمند باشند، اما باید گفت که مصرف این مکمل ها به صورت خود سرانه و بدون تجویز از سوی پزشک ممکن است در کسانی که دچار کمبود و فقر آهن نیستند تا حدودی باعث بوجود آمدن عوارض و آسیب هایی در زمینهٔ سلامتی گردد.

بنابراین باید گفت هرگز مکمل های دارای آهن را مصرف نکنید، مگر اینکه به وسیله پزشک توصیه شده باشد.

منبع: www.healthline.com

منبع: اُکالا

به "عوارض مصرف آهن که تا به امروز نشنیده اید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض مصرف آهن که تا به امروز نشنیده اید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید