نگاهی به بخش های مختلف موزه هنر ایران

به گزارش وبلاگ شخصی من، ایرنا/ این خبر پیرامون نگاهی به بخش های مختلف موزه هنر ایران برای شما نوشته شده است.

نگاهی به بخش های مختلف موزه هنر ایران

موزه هنر ایران در عمارت بسیار زیبا و قدیمی کاخ مرمر تهران تأسیس شده است. ساختمان مرمر به دست معماران و استادکاران برجسته ایرانی با سنگهای سبز رنگ مرمرین منقوش به گل و بته، نقوش گیاهی و جانوری در مرکز تهران بنا شده است. عمارت موزه هنر باغ زیبایی با مساحت سه و نیم هکتار و زیربنای 2870 مترمربع احداث شد. کار ساخت آن از سال 1304 شروع و بیش از یک دهه ادامه یافت.

نمای بیرونی بنا با سنگتراشی های زیبا یادآور هنر هخامنشی است. در معماری عمارت سبکهای مختلف اعم از ایرانی و غیره قابل مشاهده است. لئون تادوسیان معماری عمارت را به عهده داشت و یک نقشه کش به نام بوریس به همراه استاد حاج اکبر کاچار معمار او را همراهی میکرد.

تزئینات گوناگونی از هنر ایرانی همچون کاشی کاری، سنگ تراشی، آینه کاری، خاتم کاری در این بنا قابل مشاهده است. هنرمندان برجسته ای مانند استاد حسین کاشی تراش اصفهانی، محمد صنیع خاتم، حسین عبدالباقی کاشانی و جمعی از استادکاران ممتاز کشور در ساخت این بنا اهتمام داشته اند. استخوانبندی و سفت کاری عمارت تا سال 1313 خاتمه یافته بود و هنرمندان مختلف هر کدام بخشی از بنا را با هنر دست خود مزین نمودند. این بنا در 30 خرداد 1357 با شماره 1606 به ثبت ملی رسید.

موزه در دو طبقه با تالارهای متعدد گزیده ای از تاریخ هنر ایران در اعصار مختلف را نشان می دهد. در طبقه همکف سه تالار نخست به معرفی آثار ایرانی پیش از تاریخ تا سده های اولیه اسلامی همچون سفالینه های منقوش، ابزار زندگی و ظروف پرداخته است. در تالاری دیگر، گزیده ای از آثار فاخر هنر ایرانی، اسلامی در رشته های گوناگون دیدنی است. برای ورود به تالارهای طبقه فوقانی از یک سرسرا گذر خواهد شد که مملو از تزئینات چشمگیر و خیره کننده است. در طبقه بالا تالارهایی با نمایش نقاشی و نگارگری ایرانی، هنر بافته، خوشنویسی و کتاب آرایی با آثاری ممتاز قرار گرفته است.

تالار ورودی یا سرسرا مجموعه ای کم نظیر از تزئینات داخلی بنا را به نمایش میگذارد. دیوارها تا ارتفاع یک متر از سنگ مرمر زرد متمایل به نارنجی و سقف دارای گچ بری و رنگ آمیزی با ته رنگ سبز است. پلکان مرمری با سنگ تراشی و نقش بندی برجسته برگرفته از هنر هخامنشی و ساسانی و آراسته به نقوش گل و بته با شاخ و برگ گیاهان است.

در بالای سرسرا، طاق گنبدی شکلی قرار گرفته است که طرح آن الهام گرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله و اثر هنرمندانی چون استاد حسین لرزاده، حسین کاشی تراش، اسماعیل خاک نگار مقدم، ابراهیم کاظم پور است و همراه با تزئینات مقرنس گچی، کاشی کاری هفت رنگ حاج محمود ارش نگار و طرحهای استاد حسین بهزاد تذهیب و منقوش شده است.

در گلوگاه گنبد مشبکهای منقوش و خیره کننده ای نور را به فضای داخلی بنا پیوند می دهد. دیوارهای شمالی و جنوبی سرسرا مزین به تابلوهایی از هنرمند آلمانی آلبرت هونمان با مضامینی از خطوط راه آهن و بندر و تابلوی دیگری از عمارت تخت جمشید و کاخ آپادانا است.

علاوه بر این بر دیواره غربی و شرقی، دو نگاره روایی همراه با تذهیب اثر حسین طاهرزاده بهزاد در ارتفاع 6 متری دیده می گردد. در کنج سرسرا مقرنسهای گچی به شکل آویزهای قندیل مانند با نقوش گیاهی زیبایی جلوه گری می نماید. درهای ورودی هر تالار با تأثیرپذیری از هنر ساسانی شامل نقوش روایی، شکارگاه، گیاهی و حیوانات اسطوره ای اثر استاد سید علی و استاد نوروز منبت شده است. مسیر گردش در موزه از سمت راست طبقه همکف با تالارهای گذر تاریخ شروع می گردد که چهار تالار در همکف و نه تالار در طبقه بالا را در بر می گیرد.

منبع: همگردی

به "نگاهی به بخش های مختلف موزه هنر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به بخش های مختلف موزه هنر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید