کلان داده چگونه به مهار بحران کرونا یاری می نماید

به گزارش وبلاگ شخصی من، به گزارشخبرنگاران؛ فجایع بهداشتی و سلامت عمومی مانند کووید 19 ویژگی هایی مانند ناگهانی بودن دارند. آنها آینده را با ابهامی گنگ در هم می آمیزند و مهم تر از همه خطرناک اند. همه این ها باعث بحرانی شدن شرایط می گردد.

کلان داده چگونه به مهار بحران کرونا یاری می نماید

اگرچه گزارش ها و مطالعات زیادی وجود دارد که نحوه استفاده از داده های بزرگ را برای پیشگیری از همه گیری بررسی می نماید، اما هنوز یک بررسی دقیق و چارچوب مند در چگونگی استفاده از این داده ها در جهت مبارزه با حوادث بهداشت عمومی مانند پاندمی کرونا وجود ندارد که بتواند مرجعی قابل اعتماد و مفید برای دولت ها باشد.

در زمانی که امکان تجمع مردم وجود ندارد و ارتباطات به حداقل خود می رسد روش های سنتی جمع آوری داده که احتیاج به بازدید میدانی دارند بسیار خطرناک اند. اما استفاده از کلان داده ها به شرط نقض نکردن حریم شخصی و اخلاقی افراد می تواند روشی مفید باشد. به عنوان مثال نقشه ها و برنامه های موقعیت یاب می تواند در بررسی موقعیت افراد مبتلا مثمر ثمر باشد.

همه گیری کرونا علاوه بر صدماتی که بر جسم و جان تعداد قابل توجهی از انسان ها در سراسر کره زمین زد، شرایط روانی آن ها را نیز تحت الشعاع قرار داد. نظرات و احساساتی که مردم در شبکه های اجتماعی با یکدیگر به اشتراک می گذارند از طرفی تا حدی جوابگوی احتیاج به ارتباط است و از طرف دیگر تفسیر کلان داده ها در این حوزه می تواند به یاری دولت ها و جوامع پزشکی بیاید تا تفسیر درستی از شرایط سلامت روانی مردم علاوه بر سلامتی جسمی آن ها داشته باشند و از طرفی تفسیری دیگر از همین کلان داده ها می تواند منجر به ذائقه سنجی درست مردم و طرح پیغام های بهداشتی مؤثر و مناسب برای عموم باشد.

از طرف دیگر با افزایش تصاعدی تعداد موارد ابتلاء، کلان داده ها این پتانسیل را دارند که به شناسایی شیوع بیماری یاری کند.

با جمع آوری داده ها از منابع مختلف می توان به الگوریتم هایی جهت تجزیه و تحلیل سوابق سلامتی افراد و ردیابی سابقه تماس و ارتباط بیماران با سایرین به شناسایی الگوهای انتشار ویروس دست یابیم.

واقعیت این است که به رغم کوشش های بشر در سال های اخیر مبنی بر ارتقا سطح سلامت عمومی اپیدمی ها هچنان یکی از نگرانی های اصلی سلامت عمومی هستند. پاسخ مؤثر به چنین شیوع هایی متکی به مداخله به موقع است.

پیچیدگی روز افزون داده های شیوع بیماری و تجزیه تحلیل آن منجر به ظهور علم داده شده که برای چگونگی مقابله با شیوع بیماری ها طراحی شده است.

چگونگی مقابله با اپیدمی با استفاده از علم داده

*تشخیص شناسایی بیماری

نخستین کارویژه کلان داده ها در مقابل همه گیری هایی چون کرونا را می توان در مراحل نخست شیوع در نظر گرفت. به عنوان مثال در خصوص بیماری کویید 19، یک شرکت نوپای فعال در حوزه استخراج و بررسی داده ها، طی ماه دسامبر سال 2019، در شهر ووهان واقع در چین، بعضی موارد از نوعی ذات الریه غیرعادی را شناسایی کرد. این امر به وسیله استخراج کلان داده ها از منابع مختلفی چون سوابق پزشکی، برنامه پرواز مسافران، اطلاعیه های دولتی و اخبار منتشر شده در رسانه ها و بررسی آن ها محقق شد. علاوه بر مسئله شناسایی موارد غیرعادی بیماری، کلان داده های این حوزه می توانند با تحلیل الگوی علائم بیماران، به تشخیص منشأ بیماری از سوی پزشکان نیز یاری شایان توجهی نمایند.

*تحلیل فرایند توسعه بیماری

با افزایش تصاعدی تعداد موارد ابتلاء به ویروس کرونا، کلان داده ها این پتانسیل را دارند که به شناسایی شیوع بیماری یاری نمایند. با گردآوری داده ها از منابع مختلف، متخصصان می توانند از الگوریتم هایی برای تجزیه و تحلیل سوابق سلامت و ردیابی سابقه تماس بیماران برای یاری به شناسایی الگوهای انتشار ویروس استفاده نمایند. این برنامه ها می توانند نه تنها منطقه ها موجود با تعداد موارد بالای ابتلاء را تعیین نمایند، بلکه به پیش بینی شیوع بیماری در آینده با یاری فرایند حرکت و ردیابی راستا حرکت افراد مبتلا نیز یاری نمایند. یکی از تکنیک های اساسی استفاده از کلان داده ها با استفاده از هوش مصنوعی، فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP) است. این روش با تجزیه و تحلیل تعاملات منظم انسانی در قالب متن و گفتار، می تواند به معناشناختی بهتر ارتباطات انسانی یاری کند. کارشناسان علوم داده بعلاوه از این فناوری برای بررسی پیوندهای موجود در رسانه های اجتماعی و گزارش های خبری آنلاین استفاده می نمایند. این فناوری به طور بالقوه، زمانی که هر گونه تحول نو مرتبط با کووید 19 در دنیا به وجود آمده و خبرساز گردد، زنگ خطر را به صدا در می آورد. NLP و سایر تکنیک های بهره برداری از کلان داده می توانند در تشخیص حادثه مورد استفاده قرار گیرند تا در آینده با چنین پاندمی هایی به سرعت مقابله گردد.

*آموزش، آگاهی بخشی و ظرفیت سازی

وجه دیگری از کارایی کلان داده ها در مواجهه با کویید 19، افزایش آگاهی عمومی و آموزش است. هنگامی که یک بحران شناسایی می گردد، تصمیم گیرندگان برای تجزیه و تحلیل سناریوهای احتمالی و انتخاب استراتژی های پیروز، احتیاج دارند که به شرایط گذشته نیم نگاهی داشته باشند و سپس اصلاحات مربوطه را در برنامه های آموزش حرفه ای و بهداشتی انجام می دهند تا آمادگی بیشتری برای رویارویی با یک بحران بهداشتی دیگر داشته باشند. در دوران شیوع کووید 19، بسیاری از سازمان های دنیای و ملی، با جمع آوری داده هایی پیرامون اندازه ابتلاء، موارد مرگ و میر، سطح انتقال و نقاط جغرافیایی آلوده و بررسی دقیق این داده ها، از خروجی نهایی برای تنظیم مطالب آموزشی مفید و توسعه آگاهی در میان مردم استفاده کردند.

همه گیری هایی چون کووید -19 تنها به قرن بیست و یکم یا حتی دهه گذشته محدود نمی گردد. چندی پیش، ابولا و زیکا در غرب آفریقا و قاره آمریکا خسارات گسترده به بار آوردند. بی شک استفاده از کلان داده ها می تواند در مدیریت پیروز چنین بحران هایی بسیار مؤثر واقع گردد. قطعاً در راستا، همکاری همه بازیگران دنیای، به منظور همرسانی داده ها و اتخاذ راهبرد مشترک واحد در راستای استفاده بهینه از اطلاعات، بسیار حیاتی و مهم خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کلان داده چگونه به مهار بحران کرونا یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلان داده چگونه به مهار بحران کرونا یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید