3 طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی لذیذ به روش اصیل جنوبی

به گزارش وبلاگ شخصی من، قلیه ماهی با تن ماهی یکی از است که به علت سبزی های معطری که در آن به کار رفته عطر فوق العاده ای دارد. معمولاً با انواع ماهی تازه درست می گردد، اما طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی یکی از خوشمزه ترین و البته سریع ترین روش های آماده کردن این غذا است. در این مقاله از در می توانید با طرز تهیه قلیه تن ماهی خوشمزه خانگی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص دستور پخت قلیه ماهی جنوبی با تن پاسخ خواهیم داد.

3 طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی لذیذ به روش اصیل جنوبی

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و تمر هندی

مدت زمان آماده سازی: 15 دقیقه

مدت زمان پخت قلیه ماهی با تن: 60 دقیقه

مواد لازم تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و تمر هندی

  • کنسرو تن ماهی: 2 عدد
  • گشنیز تازه: 350 گرم
  • شنبلیله تازه: 50 گرم
  • تمر هندی: 150 گرم
  • پیاز: 1 عدد درشت
  • سیر: 1 حبه
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز و زردچوبه: به اندازه لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه قلیه تن ماهی با تمر هندی

درست کردن قلیه ماهی با تن و تمر هندی بسیار راحت است و طعم فوق العاده لذیذی دارد. طعم قلیه ماهی باید کمی ترش و تند باشد و از همین رو در این خورش برای ترش شدن غذا از اندازهی تمر هندی استفاده می گردد. البته قلیه ماهی با تن ماهی و رب انار هم مرسوم است. در ادامه می توانید با مراحل درست کردن قلیه تن ماهی با تمر هندی آشنا شوید.

مرحله اول؛ تفت دادن سبزیجات

در اولین مرحله از طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی باید گشنیز و شنبلیله تازه را به صورت ریز خرد کنید. سپس اندازهی روغن در یک ماهیتابه بزرگ بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. بعد از این که روغن داغ شد سبزیجات را به ماهیتابه اضافه کنید و کمی در روغن تفت دهید. هر زمان که رنگ سبزی ها عوض شد شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن پیاز و سیر

بعد از این که سبزی ها را تفت دادید، اندازهی روغن در ماهیتابه بریزید و پیازهای خرد شده را در روغن سرخ کنید. زمانی که رنگ پیازها طلایی شد، سیر خرد شده را اضافه کنید و سپس ، فلفل و را اضافه کنید و خوب سرخ کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن تمر هندی

برای درست کردن تمر هندی ها در این مرحله از طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی باید تمر هندی را در 2 پیمانه آب جوش حل کنید. سپس آن را از صافی رد کنید تا پوست و هسته آن جدا گردد. در نهایت تمر هندی صاف شده را به ترکیب پیاز و ادویه ها اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن سبزی به خورش قلیه ماهی با تن

در این مرحله از طرز تهیه قلیه تن ماهی به روش جنوبی باید سبزی های سرخ شده را به خورش اضافه کنید. سپس اندازهی آب جوش در خورش بریزید و شعله گاز را روی حرارت ملایم روشن کنید تا خورش برای 1 ساعت جا بیفتد. در این مرحله باید نمک را به خورش اضافه کنید، اما مراقب باشید که حاوی نمک است و از همین رو باید در اضافه کردن نمک محتاط باشید.

مرحله پنجم، آماده شدن قلیه ماهی

بعد از حدود 1 ساعت باید کنسرو تن ماهی را در آب بجوشانید و سپس ماهی ها را به خورش اضافه کنید. اجازه دهید خورش قلیه با تن ماهی برای 1 ربع دیگر بجوشد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و این خورش خوشمزه جنوبی را همراه با برنج میل کنید.

طرز تهیه قلیه ماهی با سبزی خشک و رب گوجه

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و سبزی خشک بسیار راحت است. در تهیه این خورش با سبزی خشک می توانید از گشنیز تازه و شنبلیله خشک بهره ببرید. برای این کار باید گشنیز تازه را ساطوری کنید و با اندازهی روغن سرخ نمایید. سپس پیاز، سیر، تمر هندی صاف شده و ادویه ها را با هم سرخ کنید.

گشنیز سرخ شده را همراه با شنبلیله خشک به سایر مواد اضافه کنید. سپس رب گوجه را به خورش اضافه کنید و در نهایت در قابلمه آب بریزید و اجازه دهید خورش شما با شعله ملایم بپزد و جا بیفتد. در یک ربع آخر می توانید تن ماهی جوشانده شده را به خورش اضافه کنید و از طعم این غذای خوشمزه لذت ببرید.

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و رب انار

طعم قلیه ماهی باید ترش باشد، به همین علت بسیاری از جنوبی ها برای درست کردن قلیه ماهی با تن ماهی از نیز استفاده می نمایند. برای این کار باید در خورش از 3 قاشق غذاخوری رب انار در کنار نصف بسته تمر هندی بهره ببرید. ترکیب رب انار ترش یا تمر هندی مزه بی نظیری به قلیه ماهی شما می بخشد.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی

*برای خوش طعم شدن قلیه تن ماهی می توانید اندازهی ادویه کاری به خورش اضافه کنید.

*در صورت تمایل می توانید برای درست کردن قلیه تن ماهی خوشمزه از اندازه سیر بیشتری بهره ببرید.

*قبل از اضافه کردن تن ماهی حتماً کنسرو را برای حدود 20 دقیقه در آب بجوشانید و سپس به غذا اضافه کنید.

*بعد از این که تن ماهی را به خورش اضافه کردید، آن را هم نزنید تا ماهی درون خورش له نگردد.

*پیشنهاد می گردد قلیه تن ماهی را با و میل کنید.

*برای لعاب دار شدن خورش قلیه ماهی با تن می توانید اندازهی آرد را با آب سرد ترکیب کنید و بعد به خورش اضافه کنید.

در صورت تمایل می توانید به جای رب گوجه فرنگی از چند عدد گوجه رنده شده در خورش قلیه ماهی با تن اضافه کنید.

*به خاطر داشته باشید که تن ماهی کمی نمک دارد، بنابراین در اضافه کردن نمک به خورش احتیاط کنید.

*برای تهیه قلیه تن ماهی خوشمزه جنوبی معمولی از اندازه فلفل قرمز بیشتری استفاده می گردد، اما شما می توانید اندازه فلفل را با توجه به ذائقه خودتان تنظیم کنید.

*اضافه کردن اندازهی زعفران آب نموده به خورش قلیه ماهی طعم بی نظیر می بخشد.

*در دستور پخت قلیه ماهی جنوبی با تن ماهی به هیچ عنوان از اندازه شنبلیله بیشتر از اندازه تعیین شده استفاده نکنید، زیرا این کار موجب بدطعم شدن غذا می گردد.

*به خاطر داشته باشید که اضافه کردن رب انار به خورش قلیه ماهی طعم ترش تری می بخشد، بنابراین اگر دوست ندارید طعم خورش شما خیلی ترش گردد، می توانید از رب انار کمتری بهره ببرید و یا اندازهی رب انار ملس به خورش اضافه کنید.

*برای درست کردن قلیه ماهی با تن نباید سبزی ها را بیش از حد سرخ کنید، زیرا این کار موجب تلخ شدن مزه خورش می گردد.

*در صورت تمایل می توانید برای تهیه قلیه ماهی با تن ماهی خانگی به جای رب انار و تمر هندی از سیاه نیز بهره ببرید.

*در مراحل نهایی پخت قلیه ماهی با تن هیچگاه درب قابلمه را به صورت کامل روی آن قرار ندهید تا خورش شما لعاب دار و خوشرنگ گردد.

*بعضی افراد در طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی اندازه کمی جعفری نیز به ترکیب گشنیز و شنبلیله اضافه می نمایند. در صورتی که قصد دارید از جعفری بهره ببرید، اندازه آن باید برابر با شنبلیله باشد.

*طبع قلیه ماهی سرد است، به همین علت بهتر است اندازهی کاری و ادویه گرم به خورش اضافه کنید و بعد از مصرف این غذا از بهره ببرید.

سوالات متداول

آیا قلیه ماهی با تن ماهی، همانند غذاهای دریایی، دارای بوی بد و زننده ای است؟

خیر، اگر به روش گفته شده در این دستور قلیه ماهی را با تن درست کنید و از ادویه ها و چاشنی های و سبزی گشنیز و شنبلیله به اندازه ذکر شده بهره ببرید قلیه ماهی با تن ماهی طعم و عطر بسیار لذیذی دارد.

در طرز تهیه قلیه ماهی با تن چطور باید تن ماهی را به خورش اضافه کنیم؟

برای درست کردن قلیه ماهی با تن ابتدا باید قبل از اضافه کردن تن ماهی حتماً کنسرو را برای حدود 20 دقیقه در آب بجوشانید و سپس در 15 دقیقه مراحل پخت خورش ماهی را به خورش اضافه کنید.

منبع: افق کوروش

به "3 طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی لذیذ به روش اصیل جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی لذیذ به روش اصیل جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید