8 روش ساده برای درمان گره خوردگی مو و راه جلوگیری از آن

به گزارش وبلاگ شخصی من، گره خوردگی شدید مو، از مسائل رایج بیشتر افراد است که ظاهر نامطلوبی در مو ایجاد نموده و شانه کردن را برای آن ها سخت می نماید، اما موهای گره خورده بیشتر از یک مشکل دارند. گره خوردگی مو، نشان می دهد موهای شما خشک و به احتمال زیاد آسیب دیده است.

8 روش ساده برای درمان گره خوردگی مو و راه جلوگیری از آن

در این مقاله، به آنالیز علت به وجود آمدن گره مو و درمان گره خوردگی موها می پردازیم. شما می توانید با انجام نکاتی ساده مثل استفاده صحیح از نرم نماینده ها، روغن ها و شانه های دندانه دار یا برس گره باز کن، این گره ها را برطرف کنید. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

علت گره خوردگی شدید مو

گره خوردن مو، زمانی ایجاد می گردد که لایه بیرونی مو (کوتیکول)، آسیب دیده و باز گردد. کوتیکول های باز، یکدیگر را مسدود نموده و گره ایجاد می نمایند. به طور کلی، گره مو زمانی ایجاد می گردد که دو تار مو به دور هم بپیچند. تقویت موی سر نقش مهمی در جلوگیری از این اتفاق دارد. البته عوامل زیادی باعث به وجود آمدن چنین شرایطی می شوند. در ادامه اصلی ترین عوامل گره خوردگی مو را بیان می کنیم:

  • محصولات مراقبت از مو نامناسب و سنگین
  • برخورد خشن و ماساژ شدید مو هنگام شامپو زدن
  • شست وشوی بیش ازحد موها
  • استفاده بیش ازاندازه از ابزارهای حرارتی مثل اتوی مو و سشوار
  • استفاده از روبالشی های کتان و نخی
  • خشک کردن موی خیس با حوله معمولی
  • قرار دادن مو در برابر باد
  • برس زدن روزانه یا بیش ازاندازه موها
  • خوابیدن با موهای باز

برطرف گره خوردگی موی سر

درمان گره خوردن موی سر، اغلب سخت است؛ اما با استفاده از روش خانگی درمان موهای خشک و آسیب دیده و محصولاتی مانند روغن مو، ماسک مو یا حتی نرم نماینده مو، می توان گره خوردن موی سر را درمان کرد. در ادامه 8 روش برای باز کردن و برطرف گره مو را آنالیز می کنیم.

استفاده از نرم نماینده برای درمان گره مو

هنگام شامپو زدن، نه تنها کثیفی و چربی، بلکه روغن طبیعی موهایتان نیز شسته می گردد. درنتیجه، مو خشک شده و گره می خورد. استفاده از نرم نماینده، یک گام مهم در درمان گره خوردن موی سر است. محصولات نرم نماینده، موها را صاف، نرم و آبرسانی می نماید. زدن نرم نماینده مناسب بعد از شامپو کردن موها، لازم است تا رطوبت از دست رفته را به موها بازگرداند و از گره خوردن موها جلوگیری کند.

برای این کار، موهای خود را با شامپو بشویید و نرم نماینده را از نوک موها به سمت ریشه ها بمالید. توجه داشته باشید که ماده نرم نماینده با ریشه و پوست سر، تماس نداشته باشد. ماده نرم نماینده را به مدت 5 دقیقه روی موها باقی بگذارید؛ از قلم نیاندازید که نرم نماینده را بیش ازحد روی موهای خود نمالید؛ در نهایت هنگام آبکشی، موهای خود را با انگشت شانه کنید.

استفاده از اسپری گره بازکن برای مو

اسپری های گره بازکن، یک محصول کاربردی و موثر برای تسهیل شانه کردن موها و از بین بردن گره ها است. این اسپری ها برای انواع مو مناسب هستند و احتیاجی به آبکشی ندارند. ابتدا یک اسپری برطرف گره مو که برای نوع موی شما مناسب است، انتخاب کنید. موهای خود را به حداقل چهار قسمت (دو قسمت در بالا و دو قسمت در پایین) تقسیم کنید. از یک گیره مو برای نگه داشتن هر قسمت در جای خود، بهره ببرید.

در ادامه هر قسمت از مو را از پوست سر خود دور کنید و اسپری گره بازکن را روی آن بخش از مو بپاشید؛ سپس از یک مو یا شانه برای از بین بردن گره ها بهره ببرید. هنگامی که هر قسمت از موهای خود را شانه کردید، گیره های مو را بردارید و از یک برس گره بازکن یا شانه دندانه پهن، بهره ببرید تا مواد موجود در اسپری مو به همه جای موهای شما برسد. اجازه دهید، موها کمی خشک گردد و طبق معمول حالت دهید.

استفاده از روغن ها برای درمان گره خوردگی مو

روغن های درمانی ،گره خوردگی های مو را از بین می برند. برای جلوگیری از خشکی و گره خوردگی موهای خود، آن ها را به طور مرتب روغن بزنید. می توانید از روغن هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن کرچک یا روغن بادام شیرین همراه با روغن های ضروری مانند اسطوخودوس، درخت چای یا رزماری بهره ببرید. هرکدام از روغن ها خواص مختلفی دارند. مثلا روغن زیتون برای نرم کردن، آبرسانی و جلوگیری از خشکی مو، استفاده می گردد. این روغن حاوی ویتامین E و سایر مواد مغذی است که برای سلامت مو هم مفید هستند.

برای روغن درمانی ابتدا، میزان کمی روغن را روی هر بخش از مو بمالید و با انگشتان خود ماساژ دهید. در مرحله بعد، موهای خود را با یک حوله یا کلاه بپوشانید؛ بعد از 20 دقیقه موهای خود را آبکشی کنید.

استفاده از اسپری آب برای برطرف گره خوردگی مو

برطرف گره خوردگی مو با اسپری آب، یک روش ساده و موثر است که می توانید برای انواع مو بهره ببرید. این روش مقرون به صرفه و در دسترس، به رطوبت رسانی موها یاری می نماید و گره خوردگی موها را از بین می برد. موهای خشک دارای کوتیکول های باز هستند که باعث می گردد موها، بیشتر گره بخورند. اسپری آب، موها را مرطوب می نماید و کوتیکول های مو را می بندد؛ درنتیجه موها به یکدیگر نمی چسبند و شانه کردن آن ها آسان تر می گردد.

موهای خود را با یک بطری اسپری آب، مرطوب کنید. برای اثربخشی بیشتر، می توانید میزان کمی گلاب هم به آن اضافه کنید. از یک برس دندانه پهن برای شانه کردن موها بهره ببرید. این کار را برای تمام قسمت های مو ادامه دهید تا گره موهای شما کاملا باز گردد.

انتخاب شانه دندانه پهن یا برس گره بازکن

شانه های دندانه پهن و چوبی یا برس گره بازکن ، از ابزارهای کاربردی، برای باز کردن گره موها هستند. استفاده از برس های فلزی معمولی، خصوصا روی موهای خیس یا مرطوب توصیه نمی گردد. چون موی خیس در ضعیف ترین حالت خود واقع شده است؛ در این شرایط، اصطکاک ناشی از برخورد برس و موهای شما، می تواند باعث آسیب به تار مو گردد. در عوض، از شانه دندانه پهن یا برس گره بازکن بهره ببرید. شانه های دندانه پهن به آرامی گره ها را باز می نمایند و از آسیب تماشا موها جلوگیری می نمایند.

شانه زدن صحیح مو برای باز کردن گره

یکی از اشتباهات رایج در مراقبت از مو که بیشتر افراد مرتکب می شوند، شانه کردن موها از ریشه است. باید از قسمت های پایین مو آغاز کنید. ابتدا چند سانت پایین موها را شانه کنید و به آرامی به سمت بالا حرکت کنید. این روش، به جلوگیری از پاره شدن تار مو و در پوست سر به علت کشیدن شدید، یاری می نماید. بهتر است قبل از شانه زدن، موهای خود را به آرامی با انگشتان دست به چند قسمت تقسیم کنید. با این کار قبل از شانه کردن موهایتان، بیشتر گره ها را از بین می برید.

استفاده از ماسک مو آبرسان و نرم نماینده

اگر موهای شما مدام گره می خورد، ممکن است نشانه خشکی مو باشد. استفاده از ماسک موی مناسب، به آبرسانی عمیق و نرم کردن موها یاری می نماید که باعث کاهش گره خوردن مو می گردد. ماسک مو را می توان از فروشگاه خریداری نموده یا در خانه با استفاده از بعضی مواد طبیعی مثل آلوئه ورا تهیه کنید. طبق احتیاج، ماسک مو را باید حداقل یک بار در هفته بهره ببرید.

برای موهای خشک یا مجعد، می توانید ماسک مو را بیشتر از یک بار در هفته بهره ببرید. هر بار مواد ماسک را روی موهای مرطوب یا خیس بمالید و بعد از 15-30 دقیقه، با آب گرم یا سرد آبکشی کنید. با استفاده از ماسک مو، می توانید موهایی نرم و ابریشمی داشته باشید که کمتر مستعد گره خوردن هستند.

روش درست شامپو زدن برای موی گره خورده

شاید تعجب کنید اما نحوه شامپو زدن درست و ملایم موها در جلوگیری از گره خوردگی تار مو، تاثیر زیادی دارد. قبل شامپو زدن، موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید؛ این کار باعث می گردد که شامپو زدن آسان تر گردد و از گره خوردن موها جلوگیری کند. میزان کافی شامپو را روی کف دست خود بریزید. به آرامی با انگشت های دست خود روی مو را ماساژ دهید. از ریشه موها آغاز کنید و به سمت نوک موها حرکت کنید. توجه داشته باشید که شامپو را به آرامی روی پوست سر خود بمالید و موهای خود را بیش ازحد، ماساژ ندهید؛ در آخر موهای خود را به طور کامل با آب بشویید.

نکاتی برای جلوگیری از گره خوردن مو

گره خوردگی مو، شانه کردن آن را سخت و دردناک می نماید و حتی می تواند منجر به ریزش مو گردد؛ اما با رعایت چند نکته ساده، می توانید تا حد زیادی از موهای خود در برابر گره خوردگی شدید محافظت کنید؛ در ادامه چند نکته برای جلوگیری از گره خوردن مو را بیان می کنیم:

  • اگر موهایتان به راحتی گره می خورد، قبل از شستن آن را شانه کنید.
  • در روزهایی که باد می وزد، موهایتان را ببافید. حتی می توانید از شال و کلاه بهره ببرید تا مطمئن شوید که موهایتان پخش نمی گردد.
  • موهای خود را هر 4 تا 6 هفته یک بار، کوتاه کنید. دوشاخه شدن موها، باعث گره خوردن مو می گردد و موهای شما آسیب دیده و خشک به نظر می رسد.
  • موهای خیس خود را با حوله معمولی خشک نکنید، زیرا باعث گره خوردن موها می گردد. در عوض، یک حوله میکروفایبر یا یک تی شرت نخی را دور سر خود بپیچید تا به آرامی رطوبت را جذب کند.
  • هنگام خواب، موهای خود رابه صورت آناناسی، شل ببندید یا آن ها را ببافید، اما اصلا با موهای باز نخوابید.
  • از محصولات حرارتی مثل سشوار یا اتوی مو زیاد استفاده نکنید، زیرا منجر به آسیب تار مو می شوند. آسیب مو به معنای گره خوردن بیشتر است.
  • روی یک روبالشی ساتن بخوابید. این جنس پارچه اصطکاک کمتری ایجاد می نماید.
  • از سرم و محصولات مراقبتی مناسب با نوع موی خود، بهره ببرید تا موهایتان گره نخورد.

کلام آخر

در این مقاله به آنالیز عوامل موثر در گره خوردن مو پرداختیم و در خصوص روش های کاربردی برطرف گره خوردگی مو صحبت کردیم. با استفاده از نکات گفته شده مثل استفاده از نرم نماینده ها، روغن مناسب و برس گره بازکن یا شانه دندانه پهن، از شر گره های موی خود خلاص شوید و از ایجاد آن ها نیز جلوگیری کنید. این نکات را در برنامه روزانه مراقبت از موی خود، بگنجانید تا موهای درخشان و سالمی داشته باشید.

منابع: skinkraft, allthingshair

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 روش ساده برای درمان گره خوردگی مو و راه جلوگیری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 روش ساده برای درمان گره خوردگی مو و راه جلوگیری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید