افسانه غذا های چربی سوز و کالری منفی

به گزارش وبلاگ شخصی من، شاید شما به اخبار و مطالبی درباره غذا ها یا نوشیدنی های به اصطلاح چربی سوز برخورد کرده باشید که ادعا می شود با افزودن سرعت سوخت وساز وزن اضافی را کم می کنند.

افسانه غذا های چربی سوز و کالری منفی

به گزارش همشهری، مواد غذایی گوناگونی از آناناس، دارچین، پیاز و آووکادو گرفته تا مارچوبه، فلفل، چای سبز، سیر و کرفس در رده این چربی سوزهای ادعایی قرار داده می شوند.

اما حقیقت این است که هیچ شاهد عملی تاییدکننده درباره این ادعا که این غذا ها می توانند از طریق افزایش سرعت سوخت وساز یا متابولیسم و افزایش مقدار سوختن کالری به کاهش وزن کمک کنند، وجود ندارد.

سوخت وساز یا متابولیسم مجموعه فرآیند های شیمیایی است که به طور مداوم درون بدن شما در جریان است تا شما زنده بمانید و اندام های بدنتان به طور طبیعی کار کنند و وظایفی مانند تنفس، ترمیم سلول ها و گوارش غذا ها را انجام دهند. این فرآیند ها نیاز به انرژی دارد و مقدار انرژی مورد نیاز برای آن ها در هر فردی بسته به عواملی مانند مقدار بدن، سن، جنسبت و ژن ها فرق دارد.

علاوه بر غذاها، در بازار مکمل ها هم فراورده هایی با نام چربی سوز ارائه می شود که در این مورد هم باید مراقب باشید، چرا که برخی از آن ها حاوی مقادیر بالایی کافئین و قند هستند.

هیچ غذایی به خودی خود باعث سوزاندن چربی یا ذخیره کمتر چربی نمی شود، اما اگر بخواهیم غذای چربی سوز را به معنای درست به کار ببریم، منظورمان غذایی است که به شما کمک می کند مقدار کالری مصرفی تان را کاهش دهید و به این ترتیب وزنتان را کم کنید.

در این معنای تصحیح شده، غذایی را که باعث می شود شما برای مدت طولانی تری احساس پری کنید یا به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری قند خونتان را در حد طبیعی نگهدارید، می توان چربی سوز خواند.

معمولا چنین اثرات سودمندی مربوط به غذا هایی است که حاوی چربی های سالم هستند (چربی باعث احساس سیری می شود)، مقدار فیبر های خوراکی در آن ها بالا است (که احساس پری ایجاد می کند و پروتئین بالایی هم دارند (که به تنظیم قند خون کمک می کند). غذا هایی مانند ماهی آزاد، روغن زیتون فرابکر یا آووکادو یا سبزیجات برگ دار را با این تعریف می توان در رده چنین غذا هایی قرار داد.

اصطلاح غذا های کالری منفی هم درباره مواد غذایی گوناگون از کرفس و گریپ فروت گرفته تا کلم و کاهو به کار می رود و ادعا می شود گوارش آن ها نیاز به کالری بیشتری نسبت به مقدار کالری خود آن ها دارد، نیز پشتوانه علمی ندارد.

در این مورد هم رژیم هایی که بر اساس این مواد غذایی هستند، اگر تاثیری در کاهش وزن می گذارند، به علت فیبر های بالا یا مقدار پایین چربی این مواد غذایی است.

منبع: فرارو

به "افسانه غذا های چربی سوز و کالری منفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه غذا های چربی سوز و کالری منفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید