17 غذا که هرگز نباید در فریزر بگذارید

به گزارش وبلاگ شخصی من، موزهایی که خریدید در حال خراب شدن است؟ در فروشگاه همبرگرها را با تخفیف زیادی می فروختند و اندازه زیادی خریدید و حالا نمی دانید با آن چکار کنید؟ از سوپ دیشب شما کمی به جای مانده؟ برای بیشتر افراد، راه چاره تمام این سوال ها، فریزر کردن مواد غذایی یا نگهداری آن ها داخل فریزر است. اما آیا فریز کردن غذاهای همواره برترین راه چاره است؟ آیا همه مواد غذایی را می توان داخل فریزر گذاشت؟ در ادامه در خصوص پاسخ این سوال ها و غذاهایی که هرگز نباید داخل فریزر بگذارید بیشتر بخوانید.

17 غذا که هرگز نباید در فریزر بگذارید

لیست محتوا

چرا فریز کردن مواد غذایی توصیه می گردد؟

ماده غذایی که نباید فریز کنید

فوت و فن فریز کردن مواد غذایی

جمع بندی

چرا فریز کردن مواد غذایی توصیه می گردد؟

بسیاری از مواد غذایی را می توانید داخل فریزر نگهداری کنید و دامنه این مواد به میزان ای وسیع است که تقریبا بیشتر مواد غذایی را شامل می گردد. فریزر کردن مواد غذایی یک روش بسیار ساده برای طولانی تر کردن عمر مواد غذایی است. با همین کار می توانید از خراب شدن و دور ریختن حجم زیادی از غذا جلوگیری کنید.

با فریز کردن مواد غذایی نه تنها عمر آن ها افزایش پیدا می نماید و از دور ریختن مواد جلوگیری می کنید بلکه در وقت خود برای اشپزی هم صرفه جویی می کنید. اگر بیشتر وقت خود را سرکار هستید می دانید که وجود فریزر چقدر لازم است. آخر هفته که فرصت کافی دارید می توانید برای تمام طول هفته غذا بپزید. با این کار لازم نیست مرتب از بیرون غذا خریداری کنید یا غذاهای تولید شده بخورید.

دکتر Jonathan Deutsch استاد دانشگاه درکسل می گوید که تقریبا هر ماده غذایی را می توانید فریز کنید ولی کیفیت برخی مواد غذایی در فریزر از بین می رود. اما چه اتفاقی باعث افت کیفیت مواد غذایی در فریزر می گردد؟

اتفاقی که می افتد این است: آب در حالت انجماد منبسط می گردد و در سطح سلولی منجر به ترکیدن دیواره های سلولی و در نتیجه تغییر در بافت مواد غذایی می گردد؛ به همین علت است که مواد غذایی یخ زده گاهی ممکن است خیس و له شده به نظر برسند.

علاوه بر این، اگر مواد غذایی را قبل از فریزر کردن به خوبی در پوشش مخصوص نپوشانید و روی آن ها باز بماند، دچار پدیده ای به نام سوختگی فریزری می شوند. سوختگی فریزری وقتی اتفاق می افتد که مواد غذایی در فریزر در معرض اکسیژن قرار می گیرند و این پدیده باعث تغییر رنگ و ظاهر و طعم مواد غذایی می گردد. آب موجود در مواد غذایی در این سوختگی کاملا از بین می رود و مواد غذایی خشک می شوند.

مشکل دیگری که ممکن است برای مواد غذایی در فریزر پیش بیاید، جذب بو است. بوهای مختلفی در فریزر می پیچد و برخی غذاها خیلی زود بوی سایر مواد را به خود می گیرند. به همین علت یکی از راهکارهایی که توصیه می گردد قرار دادن جوش شیرین در فضای فریزر است تا بوی اضافه محیط را بگیرد.

17 ماده غذایی که نباید فریز کنید

به خاطر دلایلی که بالاتر شرح دادیم، برخی از مواد غذایی در فریزر خیلی زودتر خراب می شوند یا زودتر بو می گیرند و کیفیت خود را از دست می دهند. این مواد را بهتر است که فریز نکنید و تازه مصرف کنید.

1. کاهو

کاهو به محض اینکه فریز می گردد دچار فرایند ترکیدن سلولی می گردد. در نتیجه برگ های تازه و محکم آن خیلی زود نرم و لزج می گردد. بسیاری از انواع سبزیجات شبیه کاهو را می توانید داخل فریزر بگذارید و مسئله ای برای آن ها ایجاد نمی گردد. مثلا اسفناج و برگ چغندر.

2. سس ها و عصاره های سبزی و گوشت

سس ها و عصاره های سبزی و گوشت اگر با نشاسته ها مثلا نشاسته ذرت غلیظ شده باشند وقتی داخل فریزر قرار می گیرند، آب می اندازند و بافت آن ها خراب می گردد. فریز کردن این مواد باعث ضعیف شدن اتصال بیش نشاسته و رطوبتی می گردد که جذب نموده است. در نتیجه این مایع جذب شده از داخل نشاسته وارد سس می گردد و آن را رقیق می نماید.

3. پودینگ

اگر در خانه پودینگ درست نموده اید یا هر دسری که با انواع نشاسته درست می گردد مثلا انواع فرنی، نباید آن را داخل فریزر بگذارید. مسئله ای که در خصوص سس ها و عصاره ها شرح دادیم برای دسرهای خوشمزه شما هم پیش می آید.

4. سوپ های خامه ای

بسیاری از انواع سوپ ها و عصاره هایی که نشاسته ندارند خیلی خوب فریز می شوند و گذاشتن در فریزر برترین راه برای حفاظت از آن ها است. اما اگر مواد لبنی داخل این سوپ ها باشد با فریز شدن احتمال دلمه شدن بخش خامه ای سوپ وجود دارد.

5. ماهی هایی که چرب نیستند

بدون وجود چربی که به عنوان عایق عمل می نماید، ماهی می تواند غرق آب گردد. از ماهی های به جامانده برای روی سالاد خود بهره ببرید یا آن را در دیپ بریزید. این ماهی ها را فریز نکنید چون بافت آن ها آسیب می بیند.

6. برنج یا پاستای پخته

این نوع از نشاسته ها را می توانید فریز کنید اما مطمئن باشید که ارزش امتحان کردن ندارد. وقتی یخ این مواد غذایی آب گردد، بیش از حد پخته به نظر می رسند و طعم خود را از دست می دهند. راه های زیادی وجود دارد تا از پاستا و برنج مانده بهره ببرید. اما فریز کردن یکی از این روش ها نیست.

7. سفیده تخم مرغ پخته

سفیده تخم مرغ خام خیلی راحت و بی دردسر فریز می گردد و فریز کردن یکی از برترین روش ها برای نگهداری آن است اما همین سفیده را اگر به صورت پخته فریز کنید، به علت اینکه چربی (زرده) ندارند، بافت لاستیک مانند پیدا می نمایند. برای اینکه این مشکل پیش نیاید، ترجیحا سفیده را خام فریز کنید.

8. مایونز و سس های بر پایه مایونز

با فریز کردن مایونز و سس هایی که بر پایه مایونز تهیه می شوند مثلا سس خردل، امولسیون های موجود در سس شکسته می شوند یا چربی آن از سایر مواد جدا می گردد. این ظاهر خوشایندی برای سس نیست و آن سس دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

9. محصولات لبنی

شیری که خریده بودید اضافه آمده؟ اگر آن را داخل فریزر بگذارید دیگر به دردتان نمی خورد. به جای داشتن یک لیوان شیر تازه و سالم، یک مایع بدبو و بریده بریده شده تحویل می گیرید. البته شیر تنها ماده لبنی نیست که نباید فریز کنید. پنیر خامه ای، پنیر کلبه، خامه ترش و… نیز با فریز کردن دلمه می شوند. پنیرها معمولا بافت اصلی خود را از دست می دهند. اگر می خواهید ناموتی درست کنید فقط میوه ها را داخل فریزر بگذارید و شیر و ماست را داخل یخچال نگهداری کنید.

شیری که در شرف خراب شدن است نمی توانید با فریز کردن نجات دهید.

10. غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده وقتی تازه باشند بسیار لذیذ و خوشمزه اند. اما وقتی آن ها را فریز کنید طعم لذیذ و بافت ترد خود را از دست می دهند. قرار دادن غذای سرخ شده در فریزر، گرم کردن مجدد آن ها را سخت می نماید و لایه بیرونی غذا که ترد و خوشمزه است، نرم و لیز می گردد.

11. نوشیدنی های گازدار

فریز کردن مواد غذایی مثل نوشیدنی های گازدار اشتباهی است که فقط برای یک بار مرتکب می شوید. خنک کردن نوشیدنی گازدار در فریزر ممکن است ایده مجذوب کنندهی به نظر برسد اما ممکن است منجر به انفجار بطری و کثیف شدن داخل فریزر گردد. بهتر است که این نوشیدنی ها را داخل یخچال نگهداری کنید.

12. محصولات تازه پرآب

برای تبدیل کردن محصولات پرآب و تازه به میوه ها و سبزی های لهیده و شل، هیچ راهی بهتر از گذاشتن آن ها در فریزر نیست. کاهو، سیب زمینی، خیار، هندوانه و سیب همگی از محصولاتی هستند که آب زیادی دارند و وقتی آن را داخل فریزر می گذارید به یک تکه یخ بزرگ تبدیل می شوند. وقتی این یخ آب می گردد، با سبزی ها و میوه هایی شل و وارفته روبه رو می شوید.

13. گوشت فریز شده و یخ زدایی شده

فریز کردن گوشت برای یک بار ایرادی ندارد اما وقتی یک بار یخ زدایی می گردد و دوباره آن را داخل فریزر می گذارید، خراب می گردد و بافت طبیعی خود را از دست می دهد. تغییر حالت مکرر بین یخ زدگی و یخ زدایی، راه را برای ورود باکتری ها و رشد آن ها در گوشت، باز می نماید. در نتیجه همواره مراقب باشید که گوشت را به محض یخ زدایی کردن بعد از اولین فریز، مصرف کنید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید می توانید آن را بپزید و بعد غذا یا گوشت پخته شده را دوباره فریز کنید.

14. گیاهان و سبزی های معطر نرم

بسیاری از گیاهان برگ دار وقتی دچار تغییر دمای شدید می شوند، رنگشان تغییر می نماید و سیاه یا زرد می شوند. این گیاه دیگر طعم و بوی گیاه اولیه را ندارد و بهتر است که مصرف نکنید. برای اینکه بتوانید این مدل گیاهان معطر را نگهداری کنید بهتر است که آن ها را خرد کنید و در کمی روغن زیتون بریزید. آن را در ظرف دردار بگذارید و در فریزر قرار دهید. یا اینکه روغن را در قالب های یخ بریزید. برای مصرف می توانید یکی از این قالب ها را داخل غذا بیندازید.

15. سیب زمینی

شاید با تماشا این مورد در لیست غذاهایی که نباید فریز کنیم، تعجب کنید چون تمام سیب زمینی های نیمه آماده در حالت فریز شده به فروش می رسند. اما این سیب زمینی ها طی فرایندی خاص برای فریز شدن آماده می شوند و شما در منزل نمی توانید همان کار را انجام دهید. وقتی سیب زمینی را داخل فریزر بگذارید، نشاسته آن از آب موجود در سیب زمینی جدا می گردد و یک سیب زمینی نرم و لهیده تحویل می دهد.

16. ژله

اگر ژله های میوه ای را داخل فریزر بگذارید، بافت آن ها حسابی تغییر می نماید و خراب می شوند. البته ممکن است طعم آن ها تغییری نکند ولی دیگر بافت و شکل مجذوب کننده اولیه را ندارند و با ظاهر تازه، احتمالا دوست ندارید آن ها را بخورید. با فریز کردن ژله معمولا آب می اندازد.

17. کاری

برخی از ادویه ها را می توانید داخل فریزر بگذارید ولی کاری از آن ادویه هایی است که وقتی فریز گردد و بعد آن را از فریزر خارج کنید، بویی شبیه بوی کپک زدگی می دهد. مطمئنا دوست ندارید ادویه ای که به غذا می زنید بوی کپک بدهد.

فوت و فن فریز کردن مواد غذایی

برای اینکه مواد غذایی در فریزر سالم و تازه بمانند این نکات را رعایت کنید:

1. غذا را قبل از فریز کردن خنک کنید

قرار دادن غذاهای داغ داخل فریزر، دمای فریزر را بالا می برد و ممکن است باعث یخ زدایی از سایر مواد غذایی گردد. تقسیم کردن مواد غذایی به قسمت های کوچک تر، فریزر کردن آن ها را سریع تر می نماید.

2. مواد غذایی را به درستی بسته بندی کنید و در ظرف دردار بگذارید

اگر مواد غذایی را درست بسته بندی نکنید و در ظرف های در دار نگذارید، دچار سوختگی فریزری می شوند. یعنی آب درون مواد غذایی کاملا خشک می شوند و بافت مواد غذایی حالتی شبیه سوختگی پیدا می نماید. این اتفاق کیفیت مواد غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد. البته با این وجود غذاها هنوز قابل خوردن هستند ولی کیفیت آن ها به شدت افت می نماید. پس مطمئن شوید که ظروف مواد غذایی داخل فریزر هوا نمی کشند و در معرض هوای فریزر قرار نمی گیرند.

3. غذاها را در میزان های مناسب بسته بندی کنید

اگر خانواده ی کوچکی دارید غذاها را در بسته های کوچک تر تقسیم بندی کنید. اگر آن ها را در بسته های بزرگ تقسیم بندی کنید مجبور می شوید حجم زیادی از مواد غذایی را یخ زدایی کنید و دوباره داخل فریزر بگذارید. این کار برای بسیاری از مواد غذایی و کیفیت آن ها مشکل ایجاد می نماید. باید مواد غذایی را فقط یک بار فریز کنید.

ظرف نگهدارنده مدل فریزری و مایکروویوی کد 400cc بسته 20 عددی

117,960

تومان

ظرف نگهدارنده 12 پارچه نورینو مدل آیرینا

140,000

99,500

تومان

خرید برترین ظروف نگهدارنده و فریزری

مشاهده همه

4. روی مواد غذایی شرحات اضافه کنید

اگر به درستی روی بسته بندی های مواد غذایی شرح ننویسید، ممکن است فراموش کنید که داخل بسته ها چه گذاشته اید. می توانید برای مواد خام از ماژیک آبی و برای مواد پخته از ماژیک قرمز بهره ببرید. همواره تاریخی که مواد را فریز می کنید روی بسته بندی ها بنویسید.

5. به تاریخ انقضاء توجه کنید

اگر مواد غذایی در شرف خراب شدن هستند یا تاریخ انقضای آن ها نزدیک شده است، با فریز کردن نمی توانید آن را نجات دهید. فریز کردن فقط مخصوص موادی است که تازه باشند یا عمر کافی برای نگهداری در فریزر داشته باشند. اگر تاریخ انقضای یک ماده غذایی رد شده، حتی در صورت فریز کردن هم برای خوردن، ایمن نیست.

6. اجازه ندهید فریزر یخ بزند

فریزری که بخش زیادی از آن برفک دارد و یخ زده، ناکارآمد است. اگر فریزر شما برفک می زند مرتب باید برفک آن را آب کنید. نگران غذاهای داخل آن نباشید. بیشتر غذاها در مدتی که در حال یخ زدایی از فریزر هستید، یخ زده باقی می مانند. می توانید آن ها را یکی دو ساعتی در یخچال بگذارید تا زمانی که فریزر شما کاملا خالی از برفک گردد.

7. اگر شک دارید، مواد غذایی را دور بریزید

نکته مهمی که باید بدانید این است که فریز کردن مواد غذایی باعث از بین رفتن باکتری های آن نمی گردد. اگر یک ماده غذایی برای مدت زیادی در فریزر مانده و به سالم بودن آن شک دارید بهتر است که آن را دور بریزید. اگر روی مواد غذایی تاریخ فریز کردن آن را نوشته باشید، تصمیم گیری برای دور انداختن آن مواد، راحت تر می گردد.

8. برای فریزر کردن سبزیجات این مراحل را دنبال کنید

  • مقداری سبزیجات را هر بار به مدت 30 ثانیه در یک قابلمه آب جوش بجوشانید؛ این کار از قهوه ای شدن آن ها در هنگام یخ زدن جلوگیری می نماید.
  • آنها را در یک کاسه آب بسیار یخ بریزید؛ به این کار بلانچ کردن یا بلانچینگ می گویند.
  • پس از سرد شدن، سبزیجات را آبکش نموده و در سینی که با کاغذ روغنی پوشانده اید، بریزید.
  • آن ها را در سینی فریز نموده و سپس به کیسه فریزر منتقل کنید.
  • سبزیجات یخ زده را در یک تابه بزرگ با آب جوش بپزید. آن ها را بخار پز نکنید، زیرا زود شل می شوند.

جمع بندی

غذاها در فریزر ممکن است با مسائل مختلفی روبرو شوند. مثلا دلمه شدن، جدا شدن آب یا بو گرفتن در فریزر از جمله مسائلی است که برای مواد غذایی پیش می آید. پس حواستان باشد که فریز کردن مواد غذایی برترین راه برای نجات بسیاری از مواد غذایی نیست. مواد غذایی که بالاتر نام بردیم، برای فریز شدن نیستند.

سعی کنید همواره به میزان مواد غذایی را خریداری کنید که مجبور نباشید اضافه آن را فریز کنید. هر چقدر غذای تازه تر بخورید، برای سلامت کلی بدن شما بهتر است. فریز کردن مواد غذایی برای برخی مواد توصیه می گردد و می تواند باعث صرفه جویی در وقت گردد اما تمام مواد غذایی را نمی توانید فریز کنید.

منابع: Eatingwell

منبع: دیجیکالا مگ

به "17 غذا که هرگز نباید در فریزر بگذارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "17 غذا که هرگز نباید در فریزر بگذارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید