برترین خیابان های شیراز برای گشت و گذار

به گزارش وبلاگ شخصی من، خیابان های شیراز نفس می کشند! خیابان های شیراز بر خلاف خیابان های مدرن و صنعتی شده کلانشهرهای ایران همچنان حال و هوای تاریخی و ادبی خود را دارند. ترافیک در شهر شیراز هنوز معضل بزرگی نشده و عابرگذرها و خیابان های شهر هنوز محل سرگرمی و گشت و گذار است. از جمله خیابان های معروف شیراز خیابان عفیف آباد و خیابان زند است. خیابان های شیراز یکی از بی شمار دیدنی های شیراز است که اغلب مسافران شیراز قدم زدن در بعضی از این خیابان های شناخته شده شهر را در برنامه سفرشان حتما قرار می دهند.

برترین خیابان های شیراز برای گشت و گذار

معرفی برترین خیابان های شیراز

  • خیابان عفیف آباد شیراز

عفیف آباد یکی از قدیمی ترین و در عین حال خاطره انگیزترین خیابان های شیراز است. خیابان عفیف آباد روزگاری محل اقامت اغلب جهانگرد های اروپایی و آمریکایی بوده که عاشق آب و هوای آفتابی و خوش شیراز در بهار و تابستان بوده اند. عفیف آباد قبلا جایی نزدیک شمال غربی شهر شیراز بود اما الان به مرکز شهر شیراز نزدیک تر شده. خیابان عفیف آباد یکی از خیابان های اعیان نشین شیراز امروز است. یک سرش به خیابان ستارخان می خورد و سر دیگرش به خیابان قصرالدشت می رسد. امروزه رشد جمعیت در این خیابان هم زیاد بوده همچون هر جای دیگری در ایران اما در گذشته عفیف آباد یکی از خیابان های خلوت شیراز بود که دور و اطرافش عمارت و خانه باغ ساخته بودند. اصلا یکی از دلایل نامگذاری خیابان عفیف آباد وجود باغ عفیف آباد بود. خیابان عفیف آباد خیابان خیلی طویل و درازی نیست طولش به حدود 1 کیلومتر می رسد. در خیابان عفیف آباد رستوران سنتی و البته فست فود پیدا خواهید؛ همین طور مراکز خرید شیراز را در این خیابان خواهید دید. توسعه تجاری در خیابان عفیف آباد اینجا را به قطب تجاری تبدیل نموده. حین قدم زدن در عفیف آباد می توانید سری به مراکز خرید شیراز این منطقه بزنید و ناهار را در یکی از رستوران های عفیف آباد میل کنید. اگر گذرتان به عفیف آباد افتاد بازدید از باغ عفیف آباد را از دست ندهید. برای دسترسی به خیابان عفیف آباد می توانید از متروی قصرالدشت بهره ببرید.

  • خیابان زند شیراز

خیابان زند شیراز قلب تاریخی شهر شیراز است؛ از مجموعه وکیل شیراز بگیرید تا صدای لباس فروش ها و بوق تاکسی های سر خیابان داریوش. کافه های خیابان زند بساط شان پر رونق است و ساندویچ فروشی های زند تجربه خوبی بریا چشیدن طعمی متفاوت خواهند بود. زند خلاصه همه خوبی های شیراز است. خیابان زند شیراز پر است از داستان و نقل قولی که سینه به سینه در میان مردم شیراز گشته و این خیابان را دوست داشتنی تر نموده. نقش فرهنگی، هنری و ادبی خیابان زند در شیراز را نمی توان نادیده گرفت. در زمان قدیم خیابان زند از بازار وکیل آغاز می شد تا میدان ستاد و انشعابات این فاصله. کتابفروشی های مهمی هم در خیابان زند هست مانند بین الملل، دانش، مهرگان و.... کانون فرهنگی هنری و انجمن هنرهای تجسمی در چند نقطه از این خیابان است و اولین گالری در شیراز در خیابانی بود که به خیابان زند می رسید. چیزی که در گذشته هنری و بخصوص هنرهای نمایشی خیابان زند تحولی عمیق به وجود آورد مجموعه سینما آریانا بود. سینما آریانا در خیابان زند متعلق به شخصی به نام شاهرخ گلستان بود. این سینما در خیابان زند در دوران دور مرکز نشست های تخصصی و نمایش های بین المللی سینمایی بود. ساخت همین مجموعه ها بود که برو بیای خیابان زند را دگرگون کرد. امروز هم می توانید در گشت و گذار خود در خیابان زند سینما آریانا را ببینید. اولین کافه شیراز به نام کافه مرغ طلایی همان حوالی خیابان زند پا گرفت. از نکات جالب در خصوص خیابان زند، نام این خیابان است؛ بر خلاف بسیاری از خیابان ها در شهرهای مختلف که در گذر زمان نام شان تغییر نموده، نام خیابان زند از ابتدای پیدایش تا امروز بدون تغییر بوده.

  • خیابان ارم شیراز

یکی از معروف ترین و محبوب ترین خیابان های شیراز خیابان ارم شیراز است. بلوار ارم شیراز خیابان نسبتا عریضی است که دو طرف آن را درختان پوشانده اند. خیابان ارم شیراز در پاییز جذابیت کم نظیری دارد و یکی از برترین خیابان های شیراز برای قدم زدن است. برگ های هزار رنگ پاییزی پیاده راه سنگفرش شده خیابان ارم را پوشانده اند و هوای دلپذیر شیراز و نم نم باران پاییزی همه شرایط را برای قدم زدن در یکی از خیابان های قدیمی شیراز فراهم می نماید. در خیابان ارم می توانید خود را به صرف یک چای یا قهوه در یکی از کافی شاپ های حوالی این خیابان مهمان کنید و لذت سفر به شیراز را دو چندان کنید. یکی از تماشای های شیراز در خیابان ارم، باغ ارم شیراز است. باغ ارم در دوران سلجوقیان و آل اینجو بر پا شده و تا امروز بخشی از هویت خیابان ارم شیراز است. علاوه بر بازدید از باغ ارم شیراز می توانید سری هم به پارک آزادی در این خیابان بزنید. خیابان ارم حدود 1200 متر است.

  • خیابان حافظ شیراز

خیابان حافظ تقریبا در قسمت شمال شرقی شهر شیراز است. انتهای خیابان زند را به طرف شمال شهر ادامه دهید به خیابان حافظ می رسید. در خیابان حافظ می توانید از باغ ملی تماشا کنید. باغ ملی شیراز با وجود درختانی با قدمت چندین ساله و طبیعت بکر و البته معماری و فضای دل نشینش یکی از محبوب ترین جاهای تماشای شیراز است.خیابان حافظ به رودخانه خشک شیراز می رسد. آرامگاه حافظ نیز حوالی خیابان حافظ است.

منبع: دالاهو

به "برترین خیابان های شیراز برای گشت و گذار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین خیابان های شیراز برای گشت و گذار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید