تخم مرغ کمیاب و گران شد!

به گزارش وبلاگ شخصی من، قیمت تخم مرغ که تا 39 هزار تومان در هر شانه نیز رسیده بود به علت مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی مجددا گران شده و در بعضی منطقه ها از 60 هزار تومان هم گذشته است.

تخم مرغ کمیاب و گران شد!

به گزارش مهر، قیمت تخم مرغ که تا 39 هزار تومان در هر شانه نیز رسیده بود به دلیل مطرح شدن مباحثی مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی مجدداً گران شده و در بعضی منطقه ها از 60 هزار تومان هم گذشته و تا 65 هزار تومان نیز رسیده است.

گزارشات میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد که مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ترجیحی منجر به ایجاد نگرانی در میان مردم شده و بسیاری از مصرف نمایندگان عنوان می کردند که شنیده اند قرار است تخم مرغ گران گردد و به همین خاطر برعکس روال قبل که به میزان احتیاج تخم مرغ خریداری می کردند، اقدام به خرید دو یا سه شانه از محصول نموده اند.

بعلاوه بعضی فعالان بخش خصوصی از ورود صنوف به بازار کالا های اساسی و جمع آوری محصول مورد احتیاجشان از جمله روغن خبر می دهند در این میان عده ای نیز عنوان می نمایند که تخم مرغ نیز چنین وضعیتی را دارد و از طرفی تولیدنمایندگان تخم مرغ نیز، چون احتمال می دادند قیمت این کالا افزایش یابد، از عرضه آن به بازار خودداری می کردند و مجموع این اتفاقات منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت تخم مرغ شده است.

با توجه به اینکه تخم مرغ یکی از اصلی ترین منابع تأمین پروتئین جامعه است و طی سال های اخیر در پی افزایش قیمت گوشت، آبزیان، تن ماهی و مرغ سهم زیادی را در سبد مصرفی خانوار پیدا نموده است، اختلال در تأمین و عرضه این محصول می تواند عواقب جدی در پی داشته باشد. به طوری که طی ماه های قبل نیز شاهد تشکیل صف های طولانی برای خرید این محصول بودیم که سر و صدای زیادی را ایجاد کرد.

تخم مرغ ها احتکار شده اند!

در همین زمینه، ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در تبادل نظر با خبرنگار مهر درباره دلایل گرانی تخم مرغ در بازار گفت: مطرح شدن مباحثی از سوی بعضی کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره احتمال حذف ارز 4200 تومانی منجر به این شد که تعدادی از واردنمایندگان از عرضه نهاده های دامی به بازار خودداری نمایند، زمانی که مباحثی مبنی بر حذف یارانه و گرانی محصول نهایی مطرح می گردد طبیعی است که چنین اتفاقاتی رخ دهد.

این فعال صنفی ادامه داد: بعلاوه بعضی تولیدنمایندگان از عرضه تخم مرغ به بازار خودداری می کردند چرا که احتمال می دادند قیمت آن افزایش یابد.

نبی پور ضمن انتقاد از چنین اقداماتی گفت: مگر چقدر می توان این محصولات را انبار کرد و به بازار عرضه نکرد، بعد از مدتی چاره ای جز عرضه آن ها به بازار وجود ندارد و زمانی هم که عرضه زیاد گردد قیمت متعادل می گردد.

جهاد کشاورزی گرانفروشان را تهدید کرد

دیروز نیز ایوب فصاحت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران درباره دلایل گرانی مرغ و تخم مرغ مطرح نمود: دلیل گران شدن چند روز اخیر در مورد تخم مرغ و مرغ، رفتار های هیجانی تولیدنمایندگان و توزیع نمایندگان در واکنش به شایعات مربوط به ارز ترجیحی است.

وی افزود: نهاده های مورد احتیاج دامداران و مرغداران با ارز ترجیحی تهیه شده و با هرگونه گرانفروشی مرغ و تخم مرغ برخورد جدی صورت می گیرد.

فصاحت افزود: قیمت مصوب برای تخم مرغ شانه ای 43 هزار تومان و برای مرغ کیلویی 31 هزار تومان است و فروش این محصولات با قیمت هایی فراتر از مصوب گران فروشی محسوب شده و با آن برخورد جدی خواهد شد و از هرگونه گران فروشی جلوگیری می گردد.

وی گفت: نظارت ها در حال هوشمندسازی است و بازرسان جهاد کشاورزی به شکل گسترده در بازار حضور دارند تا از هرگونه گران فروشی جلوگیری گردد و اگر مردم با هرگونه گران فروشی در حوزه مرغ و تخم مرغ روبرو شدند آن را با سامانه 124 در میان بگذارند تا بازرسان در کمترین زمان با حضور در واحد صنفی مراتب را به مراجع قضائی انتقال دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: با توجه به اینکه رفتار های هیجانی باعث این افزایش قیمت شده برآورد ما این است که ظرف کمتر از سه روز این موضوع رفع گردد ضمن اینکه واحد های توزیع نیز می بایست همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.

در این زمینه نگرانی ها از ضعف نظارت و مدیریت بازار کالا های اساسی بسیار افزایش یافته چرا در حال حاضر دولت به این جمع بندی رسیده است که تداوم سیاست ارز 4200 تومانی امکانپذیر نیست، اما هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و عدم مدیریت بازار منجر به احتکار و گرانی کالا های اساسی شده به طوری که قیمت مرغ نیز طی هفته گذشته فرایند افزایشی در پیش گرفته است.

تجربیات گذشته در حوزه تنظیم بازار کالا های اساسی از جمله اتفاقاتی که سال گذشته در حوزه مرغ و روغن رخ داد و اتفاقاتی که سال جاری در بازار برنج و مرغ و تخم مرغ افتاد نشان می دهد که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بیشتر به شعار درمانی اعتقاد دارند تا عملگرایی و بسیاری از اوقات تعلل آن ها در بسیاری از زمینه ها منجر به ایجاد بحران های جدی شده است. بعلاوه تجربه نشان می دهد مسئولان زمانی که قیمت کالا های اساسی فرایند افزایشی می یابد، تا مدت ها مساله را انکار می نمایند و زمانی که با بحرانی جدی در بازار روبرو می شویم و شرایط به گونه ای می گردد که حتی تزریق چند برابر احتیاج کالا در بازار نیز نمی تواند، راهگشا باشد؛ دولتمردان به فکر چاره می افتند؛ بنابراین لزوم اعمال نظارت های قوی و دقیق و مدیریت بر بازار کالا های اساسی و مواد غذایی مورد احتیاج مردم جدی ترین اولویتی است که دولتمردان قبل از انجام هر کاری باید در دستور کار خود قرار دهند.

منبع: فرارو

به "تخم مرغ کمیاب و گران شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخم مرغ کمیاب و گران شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید