خبر مهم برای آنهایی که هنوز صاحب خانه نشدند

به گزارش وبلاگ شخصی من، تهران (پانا) - آنهایی که هنوز صاحب خانه نشدند، به گوش باشند که قرار است از امروز(چهارشنبه) ثبت نام برای 4 میلیون واحد مسکونی شروع گردد؛ البته ثبت نام کنندگان فرصت یکماهه دارند تا با ارزیابی شرایط، به طرح تازه جهش فراوری مسکن، آری یا خیر بگویند.

خبر مهم برای آنهایی که هنوز صاحب خانه نشدند

به گزارش ایران، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اظهار کرد: از امروز آماده ثبت نام برای واحدهای طرح جهش فراوری و تأمین مسکن هستیم لذا متقاضیان می توانند به سامانه ملی نهضت مسکن به نشانی

www.saman.mrud.ir مراجعه و نام نویسی نمایند. در 31 استان و تعداد قابل توجهی از شهرها تأمین زمین اجرا شده و آمادگی ثبت نام وجود دارد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم از روز اولی که به ساختمان دادمان رفت، از ساخت 4 میلیون واحد مسکونی صحبت کرد و تحقق این امر را شدنی دانست. او در مراسم معارفه مدیرعامل تازه راه آهن گفته بود که هم به علت قانون جهش فراوری و هم به خواست دولت، بناست که در چهار سال، چهار میلیون مسکن ساخته گردد، خوشبختانه قانون بسیار خوبی در مجلس به عنوان قانون جهش فراوری، ظرف حدود یک ماه گذشته ابلاغ شده و این قانون می تواند یاری بسیار بزرگی به خانه دار شدن مردم کند. ساخت مسکن در کشور معمولاً یک سال تا بیش از یک سال ونیم طول می کشد، ما برای این که به (هدف) چهار میلیون مسکن در چهارسال برسیم، باید آغاز کارمان با بیش از یک میلیون واحد مسکن باشد که به این منظور ساخت حدود دو میلیون مسکن را در فاز اول آغاز خواهیم کرد که مقدماتش هم فراهم شده و تفاهمنامه های مربوط به آن با دستگاه ها امضا شده است.

این گفته ها نشان می دهد که دولت سیزدهم در هدف گذاری خود مصمم است و می خواهد این موضوع را با سرعت عملیاتی کند. وزیر راه و شهرسازی گفته بود: این طرح با مطالعه کارشناسی و با برنامه ریزی آماده شده است. بعضی می گویند که ساخت یک میلیون واحد مسکونی، تورم ایجاد خواهد نمود اما این طور نیست چراکه برای احداث این واحدها از منابع دولتی استفاده نمی کنیم. روش هایی برای تأمین منابع مالی این برنامه پیش بینی کردیم که تورم زا نیستند.

محمدحسین امیریان عضو اتاق بازرگانی ایران درباره ثبت نام در طرح یاد شده به ایران گفت: اگر دولت بتواند طرح ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را اجرایی کند، بازار مسکن از تلاطم های موجود فاصله می گیرد و این امر بر بیشتر فعالیت های مالی کشور اثر می گذارد و حتی می تواند به کاهش نرخ تورم یاری کند.

او با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن بشدت بر نرخ تورم اثر می گذارد و نوسان های چند سال اخیر فشار زیادی را بر مردم وارد نموده است، توضیح داد: اگر دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار مسکن به وسیله ساخت مسکن اقدام کند، مسائل این بخش ریشه ای حل خواهد شد؛ یکی از مسائلی که این حوزه دارد و سال ها است که از آن رنج می برد کمبود مسکن است. برای آنکه بتوان احتیاج کشور را پاسخ داد سالانه حداقل باید بین 1 الی 1.5 میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته گردد ولی به دلایل مختلف این مهم عملیاتی نشده است.

این فعال مالی توضیح داد: در دولت های گذشته مسکن مهر و مسکن اجتماعی دنبال شد ولی هیچکدام نتوانست به احتیاج واقعی بازار پاسخ دهد، لذا برای سرانجام دادن به رفتارهای سوداگرانه، برترین موضوع این است که ساخت مسکن با جدیت و با نظارت دولت پیگیری گردد.

ساخت مسکن تورم زا نیست

البته بعضی نگاه ها محور این امر است که ساخت یک میلیون مسکن در سال تورم زا است و باعث می گردد که اقتصاد کشور لطمه ببیند، اما رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقاداتی در مورد تورم زا بودن ساخت یک میلیون مسکن گفته بود: این طرح با مطالعه کارشناسی و با برنامه ریزی آماده شده است. بعضی می گویند که ساخت یک میلیون واحد مسکونی، تورم ایجاد خواهد نمود اما این طور نیست چراکه برای احداث این واحدها از منابع دولتی استفاده نمی کنیم. روش هایی برای تأمین منابع مالی این برنامه پیش بینی کردیم که تورم زا نیستند.

بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند با ساخت مسکن این حوزه از فعالیت های سوداگرانه فاصله می گیرد و همین فاصله یاری می نماید که یکی از بازارهای اثرگذار بر اقتصاد به آرامش برسد؛ از سویی صنایع مختلفی در حوزه صنعت ساختمان درگیر هستند که اگر فعال شوند می توان به آینده اقتصاد ایران امیدوار بود.

مقدار آورده اولیه در طرح مسکن ملی 40میلیون تومان و مقدار وام دریافتی متقاضیان 150 میلیون تومان بود؛ اما پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در این طرح این است که عدد تسهیلات و کارمزد آن متفاوت باشد و بر اساس گروه درآمدی و توان خانوارها تنظیم گردد. بر این اساس قرار است پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره مقدار آورده متقاضی و تسهیلات اعطایی 400 میلیون تومانی در شهرها در شورای عالی پول آنالیز گردد؛ البته جلسات کارشناسی درباره جزئیات نحوه تأمین منابع مالی و تسهیلات، خللی در ثبت نام ایجاد نخواهد نمود و مردم می توانند وارد فرایند ثبت نام شوند.

شرایط خاص برای ثبت نام نمایندگان

در این میان معاون وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط متقاضیان واحدهای طرح جهش فراوری مسکن گفت: استفاده نکردن از تسهیلات یارانه ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم ج، فقدان مالکیت خصوصی، متأهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، چهار شرط اصلی خواهد بود.

او گفت: در مرحله اول ثبت نام اطلاعات هویتی سرپرست خانوار یا متقاضی اخذ می گردد و بعلاوه متقاضی باید اطلاعات افراد تحت قیومیت و تحت کنترل خود را درج کند؛ بعد از پالایش اولیه به متقاضی واجد شرایط بودن، ابلاغ می گردد سپس از آنها خواسته می گردد که به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها یا بنیاد مسکن مراجعه حضوری داشته باشند و مدارک سکونت در شهر مورد تقاضا را ارائه دهند.

محمودزاده با بیان اینکه امکانات و تسهیلات طرح جهش فراوری مسکن به مراتب بیش از طرح های قبلی است، اضافه کرد: بواسطه امکانی که قانونگذار معین نموده طرح جهش فراوری و تأمین مسکن از نظر مقدار تسهیلات، سود وام ها و خدماتی که دولت می دهد به مراتب پیشرفته تر از پروژه های قبلی است، البته به شورای عالی مسکن پیشنهاد داده ایم که پروژه های قبلی هم مشمول همه امتیازات این طرح شوند.

او با بیان اینکه وام ساخت مسکن به گونه ای است که می توان بیش از 50 درصد از هزینه ساخت و ساز را از جهت تسهیلات تأمین کرد، گفت: کسانی که در طرح های قبلی مسکن از جمله طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام نموده اند نیز مشمول مزایای این طرح خواهند شد و متقاضیان هیچ نگرانی از بابت تفاوت مزایای طرح جهش فراوری مسکن با طرح اقدام ملی نداشته باشند. کسانی که در طرح های قبلی ثبت نام نموده اند، به مراحل قبلی خود ادامه می دهند و واحدهای خود را تحویل خواهند گرفت و احتیاجی به ثبت نام مجدد نیست.

قانون جهش فراوری و تأمین مسکن 17 مردادماه 1400 به تصویب مجلس و سوم شهریورماه 1400 به تأیید شورای نگهبان رسید. بر اساس تبصره 3 از ماده 4 این قانون مجموع دوران مشارکت و فروش اقساطی واحدها 20 ساله است. تسهیلات مربوط به ساخت واحدهای این قانون پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به خریدار منتقل می گردد.

چندی پیش اقبال شاکری، نماینده مجلس گفته بود که تسهیلات 450 میلیون تومان است که به سازندگان پرداخت می گردد، اقساط نیز 3 میلیون و 750 هزار تا 5 میلیون تومان خواهد بود.

برای آنکه طرح تازه جهش فراوری مسکن با قطعیت اجرایی گردد برای آن تمهیداتی در نظر گرفته شده است به گونه ای که برای اولین بار در قانون جهش فراوری مسکن، برای اعطای تسهیلات بانکی به بخش مسکن، ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده و اگر بانک ها، از پرداخت تسهیلات 360 هزار میلیارد تومانی سر باز بزنند، باید دو برابر این رقم مالیات بپردازند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "خبر مهم برای آنهایی که هنوز صاحب خانه نشدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر مهم برای آنهایی که هنوز صاحب خانه نشدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید