رشد و توسعه مالی کشور نیازمند حذف ارز ترجیحی است

به گزارش وبلاگ شخصی من، لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده های دائمی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر چندی پیش با قید دو فوریت تقدیم مجلس شد.

رشد و توسعه مالی کشور نیازمند حذف ارز ترجیحی است

این لایحه با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی به علت رشد بهای دنیای و تغییرات اقلیمی و با هدف تامین کافی کالاهای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر به یاری پرداخت یارانه تهیه شده بود. با این حال دو فوریت و یک فوریت آن در مجلس به تایید نرسید.

به همین دلیل، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر اظهار کرد: ارز 4200 تومانی بر اساس اهداف مالی پایه گذاری شد تا جامعه را در دوره ای از تورم و افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی نجات دهد.

عدنان موسی پور با تاکید بر اینکه این هدف گذاری در برهه ای از زمان مناسب و درست بود، گفت: این ارز در عمل و به طور اجرایی به جامعه هدف نرسید و در توزیع، ساماندهی و برنامه ریزی راستا درستی را طی نکرد.

وی با بیان اینکه فرایند اثرگذاری ارز 4200 تومانی در سطوح مختلف جامعه در اجرا شکست خورده است، توضیح داد: فرایند اجرای ارز ترجیحی موجب توزیع ناعادلانه بیت المال به شکل نامناسب در جامعه و بین اقشار مختلف شد.

موسی پور با اشاره به آثار منفی توزیع ارز 4200 تومانی تاکید نمود: این نرخ در زمانی که باید موتور صادرات را به حرکت در می آورد، موانعی را ایجاد و سرعت توسعه و رشد تجاری را کاهش داد.

این کارشناس مالی با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی همراه با توسعه روابط بین المللی سرعت صادرات را افزایش می دهد، تاکید نمود: آمار تجاری نشان می دهد شرکایی خارج از مرزهای کشور در حال مبادله با فعالان مالی داخلی هستند، پس در زمان تصمیم گیری باید این بخش از تجارت را نیز در نظر بگیریم تا مانع هرگونه بدعهدی شویم.

وی با بیان اینکه مکمل روابط ارزی، روابط مناسب با دنیا است، گفت: برای توسعه صادرات به کشورهای همسایه احتیاجمند سیاست های مناسب ارزی هستیم تا از افزایش هزینه های تجاری جلوگیری شده و کالاهای ایرانی فرصت رقابت با تولیدات خارجی داشته باشند.

طی هفته های گذشته احسان خاندوزی امور مالی و دارایی نیز گفت که ارز 4200 تومانی هزینه های بسیاری را بر فعالان مالی تحمیل می نماید که احتیاج به تغییر این فرایند در کشور دیده می گردد.

وی تاکید نمود که ارز 4200 تومانی مسئله ای را برای مدیران ایجاد نمی نماید اما ادامه این راستا و تاخیر در اجرای برنامه ها، فعالان مالی را با چالش رو به رو نموده است.

منبع: ایرنا

منبع: تجارت نیوز

به "رشد و توسعه مالی کشور نیازمند حذف ارز ترجیحی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد و توسعه مالی کشور نیازمند حذف ارز ترجیحی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید