سالمندی در ایران از چند سالگی آغاز می گردد؟

به گزارش وبلاگ شخصی من، سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: سن آغاز سالمندی در جامعه ایرانی از 60 سالگی آغاز می گردد در حالی که در کشور های پیشرفته این سن دیرتر و در کشور های آفریقایی سن سالمندی زودتر آغاز می گردد.

سالمندی در ایران از چند سالگی آغاز می گردد؟

حسام الدین علامه در مصاحبه با ایرنا اضافه نمود: سن سالمندی از جهات مختلف تدوینی، روانشناسی، جامعه شناسی و تندرستی می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد؛ سن تقویمی و شناسنامه ای که سالمندی از چه زمانی شروع می گردد، بحثی قراردادی است. سازمان دنیای بهداشت سن 60 سالگی را شروع سالمندی می داند و ایران هم سن 60 سالگی را شروع سالمندی قلمداد می نماید.

وی اضافه نمود: در کشور های پیشرفته، سن سالمندی عمدتا از 65 سالگی شروع می گردد و در بعضی کشور های آفریقایی و دنیا سوم با توجه به سن پایین امید به زندگی، سن سالمندی هم زودتر شروع می گردد.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: مکانیسم و فرمول مناسب برای شروع سن سالمندی جمعیت این است که 15 سال از سن امید به زندگی بدو تولد آن جمعیت کم کنیم. به عبارتی در سرشماری سال 1395، سن امید به زندگی جامعه ایرانی حدود 75 سال بود اگر 15 سال کم کنیم سن 60 سال، سن شروع سالمندی جامعه ایرانی است یا اگر در ژاپن سن امید به زندگی 84 سال است تا 70 سال می تواند سن شروع سالمندی آن کشور باشد یا اگر در کشور آفریقایی، سن امید به زندگی پایین تر از 70 سال است سن سالمندی می تواند قبل از 60 سالگی باشد.

علامه با اشاره به اینکه سن شروع سالمندی به سن تندرستی نیز بستگی داد، اعلام نمود: ممکن است فردی 50 سالش باشد، اما از نظر کارآیی جسمی، ذهنی و اجتماعی سالمند محسوب گردد و کسی 75 سالش باشد و از نظر جسمی و ذهنی سالم باشد.

وی ادامه داد: بعلاوه سن روانشناختی نیز ملاک سن سالمندی قرار می گیرد. در این ملاک، عملکرد ذهنی و روانی فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد.

اگر افتی در عملکرد ذهنی اتفاق بیفتد، فرد سالمند تلقی می گردد. سن سالمندی از نظر اجتماعی و مشارکت اجتماعی و توانمندی و حضور در فعالیت های جمعی محاسبه می گردد بنابراین سن 60 سالگی برای شروع سالمندی در ایران صحیح به نظر می رسد.

علامه گفت: در منابع طب سنتی و کتاب قانون ابن سینا نیز دوره کهولت را از سن 60 سالگی به بعد در نظر گرفته اند.

منبع: فرارو

به "سالمندی در ایران از چند سالگی آغاز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالمندی در ایران از چند سالگی آغاز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید