سرماخوردگی بچه ها،علائم و درمان آن

به گزارش وبلاگ شخصی من، در شروع، به عنوان یک مادر به یاد داشته باشید که سرماخوردگی می تواند هر کودکی را درگیر کند؛ آبریزش بینی بالا رفتن دمای بدن، از جمله مهم ترین علائمی هستند که بچه ها مبتلا به سرماخوردگی، با آن ها روبرو می شوند. بعلاوه، فرایند درمان سرماخوردگی بچه ها سخت است، زیرا فرزند شما نمی تواند هر نوع دارویی را مصرف کند. به همین علت، مراقبت از کودک مبتلا به این بیماری و فرایند تغذیه سالم او در طی دوران نقاهت بسیار حیاتی می باشند.

سرماخوردگی بچه ها،علائم و درمان آن

چه عواملی باعث سرماخوردگی بچه ها می گردد؟

ضروری است بدانید که سرماخوردگی، یک نوع عفونت ویروسی است که بر سیستم تنفسی فوقانی(بینی،حلق،حنجره) بچه ها تأثیر می گذارد. بیش از 100 نوع ویروس وجود دارد که می تواند باعث بروز بیماری سرماخوردگی در بدن فرزند شما گردد. در ادامه ، شایع ترین ویروس هایی که باعث بروز سرماخوردگی بچه ها می شوند، ارائه شده است که مهم ترین این موارد به توضیح زیر می باشند:
ویروس آنفلوانزا
نیز بسیار مسری است؛ حتی اگر فرد آلوده به این ویروس در حدود شش فوت دورتر از فرزند شما عطسه یا سرفه کند، ویروس آنفولانزا می تواند به بدن کودک منتقل گردد. بهتر است بدانید که این نوع ویروس به وسیله سطوح آلوده نیز توسعه می یابد.
خروسک
نشانه های آن در ابتدا مانند سرماخوردگی است اما بهسرعت وضع بدتر شده و علائم شدید تری بروز پیدا میکند. کودک امکان دارد سرفه های خشک شدید داشته باشد،بچه ها مبتلا به خروسک با مسائل تنفسی روبرو میشوند به دلیل اینکه حنجره کودک متورم شده و ممکن است صدای کودک بگیرد و کودک بیمار را بیتاب کند.
ویروس رینو
عامل اصلی بروز عفونت سرماخوردگی در بین بچه ها است. جالب است بدانید که کودک شما به طور میانه ممکن است در دو سال اول زندگی خود، در حدود هشت تا ده بار با سرماخوردگی ناشی از ویروس رینو روبرو گردد.

بعلاوه، اگر فرزند شما زمان قابل توجهی را در مراکز مهدکودک سپری می نماید، احتمال بروز سرماخوردگی ناشی از این نوع ویروس در بدن او افزایش خواهد یافت.

ویروس آدنو
عمدتاً در محیط های شلوغ توسعه می یابد؛ بنابراین، بیشتر بچه های را که در مراکز مراقبت روزانه یا در میان بچه ها بزرگ تر زندگی می نمایند، با سرماخوردگی ناشی از این نوع ویروس روبرو خواهند شد.
ویروس سین سیشیال تنفسی
که به آن RSV نیز گفته می گردد، شدیدترین علائم سرماخوردگی را در بدن بچه ها ایجاد می نماید. اغلب پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که دلیل اصلی بروز سرماخوردگی بچه ها، در فصل های زمستان و بهار، این نوع ویروس می باشد.
ویروس کرونا
یک دلیل نسبتاً نادر برای سرماخوردگی بچه ها است، اما هنگامی که این ویروس به بدن فرزند شما حمله کند، می تواند یک بیماری کشنده به نام سندرم شدید تنفسی را در پی داشته باشد.
سیاه سرفه
سرفه های شدید و مزمن که به آن سیاه سرفه میگویند، در ابتدا با سرما خوردگی آغاز می گردد،اما نشانه های آن بعد از گذشت یک هفته تغییر میکند. این سرفه ها طوری هستند که کودک سرما خورده بعد از سرفه نفس های عمیق میکشد و این نفس ها صدای دلهره آور دارند.

کودک مبتلا به سیاه سرفه،بعد از سرفه استفراغ میکند و یا با مسائل جدی تنفسی روبرو میگردد.

سیاه سرفه یک بیماری جدی است و احتیاج به راجعه به پزشک متخصص دارد.

تا به امروز، مطلع شدیم که چندین نوع ویروس وجود دارد که باعث بروز بیماری سرماخوردگی بچه ها می گردد، اما آنچه والدین باید بدانند، این است که سرماخوردگی چگونه می تواند بدن بچه ها را تحت تأثیر قرار دهد.1

علائم و نشانه ها

هنگامی که ویروس به بدن کودک شما وارد و تکثیر گردد، فرزندتان دچار علائم و نشانه های زیر خواهد شد:

گرفتگی و آبریزش بینی (در ابتدا، ترشحات بی رنگ و پس از آن، ترشحات غلیظ و اغلب رنگی)

عطسه کردن

تب خفیف (101 تا 102 درجه فارنهایت یا 38.3 تا 38.9 درجه سانتیگراد)، به خصوص در شب

کاهش اشتها

گلو درد

سرفه کردن

تحریک پذیری خلق و خو

تورم اندک غدد لنفاوی

چرکی شدن لوزه ها. به خصوص در بچه ها 3 سال و بالاتر، ممکن است منجر به یک عفونت استرپتوکوکی گردد.

اگر کودک شما دچار یک سرماخوردگی معمولی و بدون عارضه باشد، علائم باید پس از هفت تا ده روز به تدریج از بین بروند.2

درمان های طبیعی سرماخوردگی در بچه ها

متأسفانه برای سرماخوردگی درمان ساده ای وجود ندارد. Jerome E. Sag (پزشک) می گوید:

سرماخوردگی یک دوره تعیین دارد. این زمان بین 4 تا 10 روز طول می کشد و پس از آن سرماخوردگی از بین می رود. برترین کار این است که با علائم کنار بیایید. این علائم نشان می دهد که بدن در حال مبارزه با ویروس سرماخوردگی است.

با اینکه تماشا سرماخوردگی کودک تان راحت نیست، ولی باید آن را تحمل کنید تا دوره اش به انتها برسد. اگرچه راهی برای از بین بردن علائم ناشی از سرماخوردگی نیست، ولی راه هایی برای کم کردن تأثیر آنها وجود دارد.

درمان های طبیعی که در زیر به آنها اشاره می کنیم، باعث راحتی بیشتر کودک می گردد و تحمل دوره سرماخوردگی را برای او آسان تر می نماید.

1. استراحت
خواب یک درمان عالی است. خواب مناسب باعث حفظ سلامتی می گردد و به درمان بیماری یاری می نماید. در خواب ترکیباتی آزاد می گردد که عملکرد سیستم دفاعی بدن را تقویت می نماید. نکته مهم اینکه در زمان استراحت از چندین پتو برای پوشانیدن کودک تان استفاده نکنید تا دمای بدنش خیلی بالا نرود.
2. زیر سر کودک خود را کمی بالا بیاورید
کمی قسمت سر تشک را بالا بیاورید. این کار به تخلیه سینوس ها و افزایش راحتی کودک یاری خواهد نمود. می توانید یک بالش کوچک یا وسیله ای زیر سر کودک بگذارید تا بالاتر بیاید.
3. دستگاه بخور سرد
دستگاه بخور سرد با ایجاد رطوبت در فضای اتاق، خشکی و احتقان بینی کودک را کاهش می دهد. فقط پس از هر بار مصرف دستگاه بخور را بشویید. زیرا اگر دستگاه بخور آلوده باشد، می تواند باعث پخش کپک و قارچ در دفعات بعدی مصرف گردد.
4. مایعات
مصرف مایعات باعث خروج میکروب ها از بدن می گردد. بنابراین نوشیدن آب، آب میوه، چای و سایر نوشیدنی ها توصیه می گردد. برخلاف بعضی باورهای قدیمی، مصرف شیر هم به عنوان نوشیدنی مفید است.
5. سوپ مرغ
سوپ مرغ (چه خانگی و چه آماده) می تواند به بهبود سرماخوردگی یاری کند. بخار سوپ باعث کاهش گرفتگی بینی می گردد. آب سوپ باعث افزایش آب بدن می گردد.

مطالعات نشان داده اند مرغ و سایر ترکیباتی که در سوپ وجود دارند، اثری ضدالتهاب دارند. این خبر خوبی است. زیرا التهاب موجب سرفه و گرفتگی بینی می گردد.

6. دوش آب گرم
همان طور که گفتیم هوای مرطوب به کاهش علائم یاری می نماید. می توانید آب گرم حمام را زودتر باز کنید تا بخار در فضای حمام جمع گردد. سپس کودک تان دوش بگیرد.

این بخار گرم به کاهش گرفتگی بینی یاری می نماید. اگر کودک تان ترجیح می دهد از وان استفاده کند، می توانید وان را پر از آب گرم کنید. این کار هم به بهبود سرماخوردگی یاری می نماید.

7. اسپری نمکی بینی
اسپری نمکی بینی برای مرطوب، روان و تمیز کردن بینی مورد استفاده قرار می گیرد. این اسپری محتوی آب و نمک است. مصرف این اسپری محدودیتی ندارد و می توانید آن را در خانه هم بسازید.

برای ساخت این محلول، دو یا سه قاشق چای خوری نمک (بدون ید) را با یک پیمانه آب (حدود 473 میلی لیتر) مخلوط نمایید. به همین راحتی می توانید یک داروی خانگی درست کنید!

8. آب نمک غرغره کردن
یک چهارم قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل نموده و سپس کودک تان آن را غرغره کند. اگرچه این روش درمان محسوب نمی گردد، اما درد گلو را برای مدتی کاهش می دهد. می توانید این کار را هر زمانی که احتیاج بود، انجام دهید.
9. عسل
در سال 2007 مطالعاتی به رهبری ایان پل (Ian Paul) در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد. در این آزمایش داروی سرفه ی دکسترومتورفان (که در بیشتر شربت سرفه ها وجود دارد) در مقابل عسل برای کاهش سرفه مورد آزمایش نهاده شد.

برنده این آزمایش هم عسل بود. فقط توجه کنید که عسل را به کودک زیر یک سال خود ندهید. زیرا خطر فراوری سم مهلک بوتولیسم در بدنش وجود دارد. هرچند این خطر کم است، ولی بهتر است این کار را انجام ندهید.

10. سیر
سیر محتوی آلیسین است. این ماده خواص ضدباکتری دارد. تنها مشکل این است که بسیاری از بچه ها تمایلی به خوردن سیر ندارند. می توانید سیر را رنده کنید و در غذاهای خود بریزید. این گونه بچه ها متوجه آن نمی شوند و غذا را می خورند.3

چگونه می توان از سرماخوردگی بچه ها جلوگیری کرد؟

شما می توانید با رعایت اقدامات احتیاطی ساده، از سرماخوردگی فرزند خود پیشگیری کنید. به بعضی از مهمترین این موارد اشاره نموده ایم:
کودک خود را از ابتلا به سرماخوردگی دور نگه دارید
جالب است بدانید که سرماخوردگی، همواره از یک فرد آلوده به بدن فرزند سالم شما منتقل می گردد. بر این اساس، اگر کسی در خانه شما دچار سرماخوردگی، سرفه یا آنفولانزا است، کودک را از او دور نگه دارید.

اگر خواهر و برادرهای کودک نیز سرماخوردگی دارند، از آن ها بخواهید هر وقت عطسه و سرفه می نمایند، از دستمال استفاده نمایند و دست های خود را بشویید یا بلافاصله بعد از عطسه و سرفه دست های خود را تمیز نمایند.

دست های خود را قبل از دست زدن به کودک بشویید
ویروس های سرماخوردگی می توانند بر روی اشیاء روزمره خفته باقی بمانند؛ در حالی که بزرگ سالان ممکن است فوراً با این ویروس ها آلوده نشوند، کودک شما به راحتی می تواند این عفونت را دریافت کند؛ بنابراین، قبل از دست زدن به کودک، دست های خود را بشویید؛ مخصوصاً هنگامی که تازه از بیرون از خانه آمده اید. هنگام دست زدن به وسایل شخصی کودک مانند اسباب بازی ها و لباس های او نیز، دست های خود را تمیز کنید.
دست های کودک را بعد از بازی در فضای باز تمیز کنید
کودک کنجکاو شما ممکن است چیزی را که به طور بالقوه می تواند ویروس سرماخوردگی را به بدن او انتقال دهد، گرفته یا در دست خود نگه داشته باشد؛ بنابراین، هر بار که از قدم زدن برمی شد، دست های فرزند خود را با صابون ضدعفونی نماینده مخصوص بچه ها بشویید، زیرا بچه ها تمایل دارند تا دست خود را در دهان خود بگذارند.
اسباب بازی ها و پستانک های فرزند خود را تمیز کنید
از یک اسفنج تمیز و خیس شده در آب نمک گرم بهره ببرید تا اسباب بازی ها و پستانک های کودک خود را تمیز نمایید. این کار، میکروب ها را از این اشیاء جدا نموده و وقتی کودک اشیاء را در دهان خود قرار می دهد، از انتقال عفونت به بدن او جلوگیری می نماید.
از نهاده شدن در مکان های شلوغ خودداری کنید
فصل سرماخوردگی از اواخر تابستان آغاز می گردد و تا انتها بهار ادامه می یابد. در طول این ماه ها از قرار دادن کودک در مکان های شلوغ مانند باشگاه های پر ازدحام یا مراکز خرید خودداری کنید.

سرماخوردگی ممکن است در هر زمان اتفاق بیفتد، اما با احتیاط بیش از حد در فصل اوج بیماری، شما می توانید خطرات ناشی از این بیماری را به حداقل برسانید.

از واکسن آنفولانزا بهره ببرید
واکسیناسیون کودک بزرگ تر از شش ماه را در برابر آنفولانزا توصیه می نماید. معمولاً، کودک در هر سال دو بار به واکسن آنفولانزا احتیاج دارد؛ اما با بزرگ تر شدن او، تزریق یک بار واکسن با دوز بالا کافی خواهد بود.

پزشک متخصص اطفال می تواند تصمیم بگیرد که آیا کودک شما باید دو دوز یا یک دوز از واکسن این بیماری را مصرف کند.

در نهایت، که رعایت اقدامات پیشگیرانه تنها راه محافظت از بچه های است که نمی توانند داروهای معمولی را دریافت نمایند یا واکسیناسیون نمی شوند. بر این اساس، اقدامات پیشگیرانه را در برنامه روزمره خود قرار دهید تا مقدار سرماخوردگی بچه ها خود را به حداقل برسانید.1

پینوشتها

1.www.mamanam.com

2.www.drsheykholeslami.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون

به "سرماخوردگی بچه ها،علائم و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرماخوردگی بچه ها،علائم و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید