عملیات بازیابی رایانه تلسکوپ فضایی هابل

به گزارش وبلاگ شخصی من، ناسا در حال آماده سازی روش هایی برای روشن کردن سخت افزار پشتیبان تلسکوپ فضایی هابل است.

عملیات بازیابی رایانه تلسکوپ فضایی هابل

وبلاگ شخصی من| یکی از شوکه نماینده ترین خبرهای دنیای علم در روزهای اخیر ، این بود که تلسکوپ فضایی هابل دیگر برای مان عکس نمی فرستد. این خبری بود که علاقمندان به فضا و کیهان شناسی را در بهت فرو برد. تسلکوپ هابل بدون شک سهم بسیار بزرگی از پیشبرد فعالیت های فضایی بشر و دور اندیشی های سیری ناپذیر و بی حد و مرز او داشته است. هابل دریچه و چشم بشر برای تماشا دنیا هستی بوده است و از کار افتادن آن برای ما گران تمام می گردد.

به گزارش وبلاگ شخصی من؛ دانشمندان و متخصصین فضایی پس از آنالیز های لازم ، اعلام کردند که مسئله ای در قیمت رایانه این تلسکوپ اتفاق افتاده که باید رفع گردد. ناسا مشغول اقداماتی در جهت رسیدگی به مشکل پیش آمده برای رایانه انتقال داده تلسکوپ فضایی هابل است، که در تاریخ 23 خرداد شروع شده و مشاهدات علمی را به حالت تعلیق درآورده است. اینک ناسا در حال آماده سازی روش هایی برای روشن کردن سخت افزار پشتیبان تلسکوپ فضایی هابل است.

همزمان با رسیدگی به این مشکل، ناسا در حال آماده سازی و آزمایش روش هایی برای روشن کردن سخت افزار پشتیبان روی فضاپیما است. البته خود تلسکوپ و ابزار الات علمی آن سالم مانده و در پیکربندی امنی قرار دارند. منشا مشکل رایانه به واحد مدیریت ابزار علمی و مدیریت داده ها (SI C&DH) برمیگردد؛ جایی که رایانه انتقال داده در آن قرار گرفته است. چند قطعه سخت افزاری در SI C&DH میتوانند علت بروز این مشکل باشند.

تیم مهندسان ناسا هم اکنون واحد فرماندهی پاکسازی داده علمی (CU/SDF) را زیر نظر دارند . این واحد مسئول ارسال دستورات و پاکسازی داده ها است. آن ها بعلاوه در پی تنظیم نماینده نیرو در واحد تنظیم نیرو هستند. این واحد برای اطمینان از تامین ولتاز ثابت برای سخت افزار رایانه انتقال داده طراحی شده است.

اگر تعیین گردد که یکی از این سیستم ها علت اصلی بروز مشکل است، تیم باید مراحل عملیاتی پیچیده تری را برای انتقال به واحد های پشتیبان انجام دهد. این روش ، پیچیده تر و پرمخاطره تر از مراحلی است که تیم هفته گذشته اجرا کرد.

این مراحل شامل انتقال به سخت افزار پشتیبان رایانه انتقال داده و ماژول های حافظه بود. اما برای انتقال به CU/SDF پشتیبان یا تنظیم نماینده نیرو ، چندین جعبه سخت افزاری دیگر روی فضاپیما به علت نحوه اتصالشان به واحد SI C&DH، باید منتقل شوند.

در طی هفته آینده ، تیم به بازبینی و به روزرسانی تمام مراحل عملیات، دستورات و دیگر موارد لازم برای اجرای انتقال به سخت افزار پشتیبان خواهد پرداخت. سپس آن ها اقدامات خود را با یک شبیه ساز با قابلیت اطمینان بالا آزمایش می نمایند. تیم مهندسان ناسا انتقال مشابهی را در سال 2008 انجام داده اند. کاری که باعث شد هابل پس از خرابی مازول CU/SDF به ماموریت های علمی خود ادامه دهد. پس از آن در طی یک عملیات تعمیر دیگر در سال 2009 کل واحد SI C&DH، شامل ماژول معیوب CU/SDF، با واحد SI C&DH کنونی جایگزین شد.

از زمان این ماموریت تعمیر، هابل بیش از 600 هزار مشاهده انجام داده که با احتساب این تعداد، به بیش از یک و نیم میلیون مشاهده در طول زندگی خود رسیده است. به لطف این مشاهدات کماکان درک ما از دنیا در حال تغییر است.

بر طبق خبرهای اعلام شده، این تیم ارزیابی منتخب از سوی ناسا، آنالیز سخت افزار موجود در واحد SI C&DH را پیگیری خواهد نمود تا تعیین گردد که تنها علت مشکلِ ایجاد شده همین یک موضوع است یا مشکل دیگری هم وجود دارد. اگر تیم تشخیص دهد CU / SDF یا علت اصلی آن تنظیم نماینده قدرت است، توصیه می نماید مشکل به وسیله ارزیابی ماژول پشتیبان CU / SDF و تنظیم نماینده قدرت پشتیبان رفع گردد.

منبع: NASA

منبع: فرادید

به "عملیات بازیابی رایانه تلسکوپ فضایی هابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات بازیابی رایانه تلسکوپ فضایی هابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید