مالیا، کاخی که دو زلزله را پشت سر گذاشت

به گزارش وبلاگ شخصی من، کاخی به جامانده از زمین لرزه

کاخ مالیا، در 3 کیلومتری شرق مالیا (Malia) در یونان تقریبا در همان زمانی ساخته شد که کاخ های عالی مینوسی ها در فستوس و کنوسوس ساخته شدند. اولین کاخ به حدود سال 1900 پیش از میلاد برمی شود و بعد از زلزله سال 1700 پیش از میلاد بازسازی شد، پس از این بازسازی دوباره با زمین لرزه ای دیگر در حدود سال BC 1450 در هم کوبیده شد. بیشتر آنچه که شما امروز می بینید بقایای کاخ دوم است که بسیاری از مصنوعات نفیس مینوس، از جمله آویز زنبوری طلایی مشهور ، در آنجا پیدا شد. با خبرنگاران همراه باشید:

مالیا، کاخی که دو زلزله را پشت سر گذاشت

درک محیط مالیا نسبتا آسان است، مخصوصا اگر قبلا کنوسوس را دیده باشید، که از نقشه مشابهی پیروی می نماید. یک نقشه رایگان و علامت گذاری های ابتدایی در طی راستا هم یاری می نماید، از ورودی که درست مثل سالن نمایش است عبور کنید ، جایی که عکس ها و مدل های مجموعه تخریب شده و بازسازی شده به شما یاری می نماید که کاخ اصلی و فضاهای اطراف آن را تجسم کنید.

دسترسی به خرابه ها از محوطه غربی صورت می گیرد. با این وجود به جای ورود، به راست بپیچید و به سمت جنوب در طول انبارهای غربی (West Magazines) قدم بزنید تا به هشت حفره مدور برسید، این عقیده وجود دارد که اینها سیلوهای غلات بوده اند. راستا را به سمت شرق ادامه دهید، از حفره ها بگذرید تا به ورودی جنوبی کاخ برسید و به چپ بپچید تا به انتهای جنوبی محوطه مرکزی برسید. در سمت چپ شما ، بر روی زمین، سنگ کرنوس واقع شده است، دیسکی با 24 سوراخ دور لبه اش.

باستان شناسان هنوز کارکرد آن را معلوم ننموده اند ، اما احتمالا هدفی مذهبی داشته است، شاید برای نذورات به کار می رفته است. درست در همان حوالی چهار پله به جای مانده از پلکانی بزرگ قرار دارند که احتمالا به عنوان فضای نمایش به کار می رفته است.

به سمت گودال قربانگاه مغروق در وسط حیاط بروید و ابعاد تحسین برانگیز آن را بپیمایید: 48 متر طول و 22 متر عرض. زیر سایبانی در سمت راست تان انبارهای شرقی (East Magazines) قرار دارند، جایی که مایعات در پیت های بزرگ (Pithos) ذخیره می شدند. در مقابل، بخش غربی مهم ترین اتاق های کاخ را در خود جای داده است. شامل سردابه ستون (Pillar Crypt) پشت یک دالان سنگ فرش شده ؛ 11 پله به جای مانده از پلکان بزرگ (Grand Staircase)، که احتمالا به معبدی منتهی می شد؛ و ایوان بلند سرپوشیده (Loggia)، که احتمالا برای مقاصد تشریفاتی مورد استفاده قرار می گرفته است. به سمت انتهای شمالی محوطه قدم بزنید و به پایین نگاه کنید تا پایه های ستون ها را ببینید که زمانی ایوان ستون دار Hypostyle Hall را سرپا نگه می داشتند. نیمکت های هم میزان نشان می دهد که شاید این مکان به عنوان نوعی اتاق شورا استفاده می شده است. نزدیک اینجا، سنگ نوشته هایی با خط Linear A پیدا شده است.

در امتداد راستا سنگ فرش شده به سمت غرب Hypostyle Hall به حیاط شمالی (North Court) بروید که زمانی پر از کارگاه و انباری بود. در این راستا شما از کنار اتاق مورب عجیبی خواهید گذشت که به آخرین دوره پست پالاشیال (Postpalatial) برمی گردد. در غرب محوطه شمالی می توانید آپارتمان های سلطنتی را ببینید که با سالن پذیرایی مجزا پا برجا مانده است (این سالن پذیرایی Polythyron نام گذاری شده است، به معنای تعدادی در) ، ساختاری مستطیلی بر روی سکویی مرتفع. پشت آن حوضچه شست و شو واقع شده است که احتمالا شست و شوهای مذهبی یا نمادین در آنجا انجام می شده است.

کاخ مالیا با شهری تمام و کمال احاطه می شد، که کندوکاو در آن همچنان ادامه دارد. بنای طاق دار درست در غرب این مجموعه به عنوان سردابه ((Crypt معرفی شده است، در حالی که در شمال آن Agora در اصل یک ساختمان بزرگ بود که یک حیاط مرکزی را احاطه نموده بود. شگفت انگیزترین بخش Quarter M است، فضایی مسکونی در مکانی کمی غربی تر. هرچند با حصارکشی جدا شده است، هنوز می گردد از میزان و پیچیدگی آن لذت برد. این ساختمان های بیرونی به اولین دوره کاخ (First Palace period) برمی گردند.

راهنماها در ورودی در دسترس هستند و به شدت توصیه می گردد از راهنمای آلمانی زبان بهره ببرید که Giorgose Pothos نام دارد، شخصی پرجذبه که به فضا عینیت می بخشد.

اتوبوس های ایراکلیو (Iraklio) در راستا اصلی، در 250 متری این سایت توقف دارند.

منبع: الی گشت

به "مالیا، کاخی که دو زلزله را پشت سر گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیا، کاخی که دو زلزله را پشت سر گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید