نظر سفیر ایران در انگلستان درباره فیلم فروشنده

به گزارش وبلاگ شخصی من، حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان نوشت: اصغر فرهادی با فیلم فروشنده رکوردهای بی سابقه ای از خود بر جای گذاشت.

نظر سفیر ایران در انگلستان درباره فیلم فروشنده

آخرین خبر/ حمیدبعیدی نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان با انتشار این عکس در اینستاگرامش نوشت: امشب اصغر فرهادی با فیلم فروشنده رکوردهای بی سابقه ای از خود بر جای گذاشت. او نه تنها با دریافت دومین جایزه بهترین فیلم خارجی در جشنواره اسکار در رده ی تعداد معدودی از عظیمترین سینماگران دنیا چون برگمن، فلینی و دسیکا نهاده شد بلکه حتی قبل از آنکه جایزه خود را از جامعه هنری اسکار بگیرد، جایزه خود را از مردم گرفت. دیشب در اتفاقی نادر در تاریخ سینما به ابتکار صادق خان شهردار لندن فیلم فروشنده در میدان عظیم ترافالگار به نمایش عمومی در آمد، مراسمی که با حمایت وسیع مردمی پیغامی بسیار آشکار برای دولتمردان آمریکا داشت. فرهادی با عدم حضور خود در مراسم پایانی اسکار پیغام مهم مخالفت با افراطی گری و توسل به سیاست تبعیض و جدایی انسانها را به زبانی رسا به دنیایان گفت و مردم سراسر دنیا از جمله در لندن حمایت خود را از او گفتند.

ما باید این نهضت فرهنگی دفاع از مردم در برابر سیاستهای تبعیض آمیز دولت آمریکا از جمله توسط هالیوود را قدر بدانیم. یادمان نمی رود که بیش از یک دهه پیش همین هالیوود در فضایی متفاوت و تلخ با حمایت از فیلم آرگو که تم ضد ایرانی داشت یکپارچه به حمایت از سیاستهای وقت دولت آمریکا در محکومیت ایران روی آورده بود. این را مدیون فضای جدید بین المللی و هنر فرهادی هستیم.

فیلم فروشنده یک اثر هنری و در سطح بالای سینمایی است. فیلمنانه و بازی عالی بازیگران آن از همان شروع تا پایان فیلم، بیننده را میخکوب می نماید. یک صحنه اضافی هم در فیلم نیست و همه صحنه ها با قصد و اراده طراحی شده و بخوبی در خدمت هدف غایی فیلم هستند. کمال هنری و فنی این فیلم مدیون کارگردانی حرفه ای شخص آقای فرهادی است که با نگاهی نقادانه با یافتن و برطرف عیبهای کار خود، در واقع خود عظیمترین نقاد فیلم خود بوده است. و این در حالیست که باوجود تمامی دقتهای وسواس گونه کارگردان، فرهادی متواضعانه در هیچ کجای فیلم حضور خود را به رخ بیننده نمی کشد.

فروشنده همچنین برای ستایش از پیوند ناگسستنی میان هنر سینما و ادبیات و تئاتر، راستا فیلم را با اجرای تئاتر معروف فروشنده اثر آرتور میلر که دو قهرمان بازیگر فیلم یعنی عماد و رعنا از بازیگر آن هستند همگام کرده است. همچنین عماد قهرمان اصلی فیلم که شهاب حسینی به زیبایی تمام نقش او را بازی می نماید بعنوان معلم ادبیات ضمن تدریس داستان گاو اثر ساعدی به بچه های دبیرستان، فیلم گاو اثر مهرجویی را که از آثار فاخر سینمایی ایران است را هم برای آنها به نمایش می گذارد.

فیلم فروشنده برخلاف تصور عده ای که بعلت عدم دقت کافی در مضامین فیلم بوجود آمده، به غایت و با تمامی وجود فیلمی اخلاقی است، چرا که دغدغه آن یافتن پاسخ به یک مسئله اخلاقیست. پیغام غایی فیلم فروشنده تکریم حفظ آبرو و اهمیت حریم خصوصی است، امری که حفظ و احترام به آن برای تمامی اعضای جامعه چه عظیم و کوچک و چه زن و مرد باید اصلی محوری باشد. و یادآوری این پیغام برای جامعه ایران که حفظ حرمتها و آبروی افراد همیشه از نقاط برجسته فرهنگی آن بوده است، چقدر میتواند جذاب و الهام بخش باشد.

مجله اینترنتی وبلاگ شخصی من

منبع: setare.com

به "نظر سفیر ایران در انگلستان درباره فیلم فروشنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر سفیر ایران در انگلستان درباره فیلم فروشنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید