نقشه راه مواجهه با خرده استرس ها

به گزارش وبلاگ شخصی من، بعد از آشنایی با پدیده خرده استرس ها و درک ضرورت پرداختن به این مشکل، با کارن دیلن، دبیر سابق مجله HBR و یکی از نویسندگان کتاب پرفروش چگونه زندگی تان را می سنجید؟، تماس گرفتم تا ببینم حاضر است برای کار تازه با من همکاری کند. من مدت ها هوادار کار کارن باکلیتون کریستنسن استاد مدرسه کسب و کار هاروارد بودم؛ کاری که تمرکزش روی این بود که به مردم یاری کند دریابند چگونه هدفمند زندگی نمایند. خود کارن هم با اینکه در مسیر شغلی اش در شاهراه پیشرفت قرار داشت، تغییرات مهمی در زندگی اش ایجاد نموده بود تا بتواند اولویت های شخصی اش را اصلاح کند.

نقشه راه مواجهه با خرده استرس ها

او در اقدامی خارق العاده، در اوج شکوفایی حرفه ای اش از سمتش در جایگاه دبیر مجله HBR کناره گیری کرد تا چند سالی روی خانواده اش تمرکز کند و بعد از آنکه دوباره زندگی اش را مقدار کرد و در مسیر درستی قرار داد، آرام آرام فعالیت های حرفه ای اش را تمام و کمال از سر گرفت. چند ماه درباره پژوهش هایم با هم صحبت کردیم تا به این نتیجه رسیدیم که نه تن ها می خواستیم این کتاب را بنویسیم، بلکه باید به دیگران یاری کنیم بفهمند چه اتفاقی دارد برایشان می افتد. همکاری مان در طول پاندمی این هدف را برای هردومان حتی روشن تر هم کرد. سلامت جسمی و روحی شما حساس تر و آسیب پذیرتر از آن است که اجازه بدهید خرده استرس ها زندگی تان را نابود نمایند.

در حین نوشتن این کتاب، هردو آگاهانه کوشش کردیم برخی از تکنیک هایی را که در پژوهش هایمان آموخته بودیم به کار ببریم تا خرده استرس های خودمان را کاهش دهیم. یک دفعه به خودمان می آمدیم و می دیدیم داریم در دام عادات قدیمی می افتیم؛ گاهی جلساتمان را متوقف می کردیم تا به خودمان یادآوری کنیم ناخواسته عامل امواج خرده استرس های دیگری نباشیم؛ یا حتی اگر از نظر زمانی در مضیقه بودیم، تعمدا سعی می کردیم برای هر تماس شخصی چند دقیقه ای وقت بگذاریم. به علاوه اینکه در تمام مسیر، هر دو سخت کوشش کردیم با روش هایی که برای مبارزه با عارضه منفی خرده استرس ها و حتی پیشگیری از آن، طراحی کردیم، خارج از فضای کار با خانواده و دوستانمان در ارتباط بمانیم. به این ترتیب دو سال بعد از آنکه این پروژه را آغاز کردیم، کنترل بهتری روی خرده استرس هایمان داشتیم.

این کتاب چه یاریی می نماید

در این کتاب دستاورد هایی را که از صد ها مصاحبه و پژوهش های دور و دراز راب در حوزه همکاری به دست آوردیم، با شما به اشتراک می گذاریم. در طول تحقیقاتمان دریافته ایم که شما می توانید به گونه ای زندگی تان را ساماندهی کنید که نه تن ها به نابودی خرده استرس منجر گردد، بلکه رفاه کلی تان را هم بهبود ببخشد. این رویکرد شامل - در حقیقت مستلزم- ساخت و تقویت روابط اصیل با دیگران است. این روابط ابعاد تازه ای به زندگی شما اضافه می نمایند و باعث می شوند اثرات خرده استرس ها را کاهش دهید؛ درواقع یک چرخه مطلوب (virtuous cycle) است.

اول خرده استرس را تعریف می کنیم و به این می پردازیم که خرده استرس چیست و چگونه بدون سروصدا زندگی مان را نابود می نماید.

بعد خرده استرس هایی را تعریف می کنیم که ظرفیتمان را تحلیل می برند. خرده استرس های ظرفیت سوز کاری می نمایند بسیاری از ما احساس کنیم چه در کار و چه در زندگی شخصی مان ناتوانیم و کم می آوریم و به سختی می توانیم از پس مسوولیت های روزانه مان بربیاییم. این قسمت پیشنهاد هایی عملی برای بازسازی برخی از تعاملاتتان پیشنهاد می دهد تا بتوانید تاثیر این مدل از خرده استرس ها را به حداقل برسانید. در فصل سوم روی خرده استرس هایی تمرکز می کنیم که ذخایر احساسی، آرامش درونی و تاب آوری مان را خالی می نمایند. در این فصل می بینیم خرده استرس هایی که ما را از نظر احساسی تخلیه می نمایند از کجا می آیند و راه چاره هایی پیشنهاد می دهیم برای اینکه اجازه ندهیم کیفیت زندگی روزمره مان را خراب نمایند.

در فصل چهارم به خرده استرس هایی می پردازیم که هویت شما را به چالش می کشند و باعث احساس ناخوشایندی می شوند که انگار می گوید شما آن کسی نیستید که واقعا می خواهید باشید. این خرده استرس ها آرام آرام انگیزه و هدفمندی شما را می خورند. این فصل به شما یاری می نماید ببینید این خرده استرس ها چه تاثیری روی زندگی شما می گذارند و چه نکات کاربردی به شما می آموزند تا دوباره کنترل امور را به دست بگیرید. فصل پنجم می گوید چگونه برنامه جامعی پرورش دهید که هم به اثرات اولیه و هم به اثرات ثانویه خرده استرس بپردازد. مجموعه ای از تمریناتی که به شما یاری می نمایند برای کنترل خرده استرس های زندگی تان برنامه واقع گرایانه ای بریزید. برترین تمرینی که اینجا برای شما گذاشته ایم، رویکرد افرادی است که ما اسمشان را گذاشته ایم 10 درصدی ها؛ همان یک نفر در هر 10 نفر از مصاحبه شونده های ما که پیروز شده اند خرده استرس هایشان را مدیریت نمایند و زندگی شخصی و حرفه ای پربار و ارزشمندی داشته باشند. خوشبختانه شما می توانید با کمی کوشش برخی از برترین راه چاره های این 10 درصدی ها را در زندگی خودتان اعمال کنید.

فصل ششم به این مساله می پردازد که مردم شرطی شده اند و فکر می نمایند تاب آوری چیزی است که باید در اعماق وجودشان پیدا نمایند. ما به شما نشان می دهیم چگونه ارتباطاتتان با دیگران هفت شکل قابل پیش بینی از تاب آوری را می سازد که یاری می نماید دوره های سخت را مدیریت کنید؛ البته به شرطی که رابطه را ساخته باشید و بدانید چطور و چه زمان از مزایای آن استفاده کنید. در فصل هفتم ثابت می کنیم این باور عامه که حفظ سلامت جسمی یک فعالیت انفرادی و متکی بر قدرت اراده است، درست نیست. اینجا سوال سختی مطرح می کنیم: اگر حفظ سلامتی به همین سادگی است که بدانیم باید چه کار کنیم و باانگیزه دست به کار شویم، پس چرا بسیاری از ما فقط چند هفته بعد از آغاز سال تازه، اهداف سال نو را رها می کنیم و در انجامشان شکست می خوریم؟ چون سلامتی به شدت تحت تاثیر افراد داخل شبکه ارتباطی ماست و اینجا نشان می دهیم ارتباطاتمان با دیگران چه نقش پررنگی در حفظ سلامت جسمی ما بازی می نماید؛ نقشی که بسیار فراتر از صرفا داشتن رفیق تمرینی است؛ و خاتمه در فصل هشتم به قدرت هدفمند شدن می پردازیم - به خصوص قدرت هدفمندی در ارتباطات روزمره مان- تا به شما یاری کنیم حمله بی امان روزانه خرده استرس ها را مدیریت کنید.

10 درصدی های پژوهش ما به خاطر اقدامات خیره نماینده شان متمایز نشدند؛ ویژگی منحصربه فرد آن ها این بود که لحظات گذرا و معمولی را تمام و کمال با دیگران زندگی می کردند. فصل هشتم به شما نشان می دهد چگونه در زندگی هدفمند شوید؛ آن هم نه در عرض 6 ماه و یک سال، بلکه از همین فردا. ما می دانیم ممکن است بی فایده به نظر برسد که از فردی که زندگی اش مملو از خرده استرس است بخواهیم زمان بگذارد و درباره مشکلاتش کتابی بخواند؛ اما مطمئن باشید نتیجه اش واقعی است. امیدواریم در حینی که به مفهوم خرده استرس ها می پردازیم، بتوانید مسئله ای را که مدت هاست احساس می کنید، بهتر درک و بیان کنید. بعد می توانیم به شما یاری کنیم تا دست به کار شوید و تغییری ایجاد کنید. ما در تحقیقاتمان دیده ایم که عقب راندن حتی دو یا سه خرده استرس می تواند تاثیر شگرفی در کیفیت زندگی روزمره شما داشته باشد.

خرده استرس مشکل قابل حلی است. یک بار یکی از مصاحبه شونده ها گفت: من فقط می خواهم زندگی ام را پس بگیرم. و این دقیقا همان کاری است که شما می توانید انجام بدهید. در این کتاب به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید زندگی تان را پس بگیرید.

ترجمه: دنیای اقتصاد

منبع: کتاب The Microstress Effect

منبع: فرارو

به "نقشه راه مواجهه با خرده استرس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه راه مواجهه با خرده استرس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید